Full version: snabbrecept aronia?
kina3
Hej!
Har lagt ett gäng aroniabär i frysen och tänkte bjuda på ikväll som kuriosa.
Vad skulle ni göra?
Jag har tidigare provat att krossa dem råa och blanda med socker. Saften var god men skalen beska och "hårda/torra".
Alternativ?
Äpplen finns också att blanda med. Måste, som sagt, vara klart ikväll.
KarinSKARA
Förlåt att jag kommenterar med mina dåliga smaklökar
MEN
Aoniabär var bland det suraste jag någonsin ätit, även efter frysning, så blanda in mycket socker OCH PROVSMAKA INNAN DU BJUDER PÅ DEM
När jag gjorde saft på dem för några år sedan ville inte ens ungarna dricka, så SMAKA innan du bjussar på vad det nu än blir du gör no.gif

Här finns lite olika recept
http://www.hittarecept.se/recept/aronia

Detta verkar intresant tycker jag, får nog testa en gång till för mina buskar är överfulla och det är synd att inte ta till vara vad naturen bjuder
http://jessikaochjonas.blogg.se/2008/novem...niagrottor.html
PX-21
Förlåt mig för uttrycket!Men "häcken"har varit "proppfull" av stora bär i år....(angående naturen har att bjuda)...Fast nu har det nog varit lite för kallt några nätter för att plocka in?...Men skall även jag fundera till nästa år...Men med mycket socker då!!

Lillan1.7 år äter från allt vad naturen har att bjuda från rödvinbär lingon amerikanska-blåbär jordgubbar (Grannens krusbär whistling.gif )äpplen (fallfrukt) har aldrig sätt henne så mycket i aronia häcken kan bero på beskan"då.. rolleyes.gif

Mvh
KarinSKARA
CITAT (PX-21 @ 09-10-2009, 10:31) *
Fast nu har det nog varit lite för kallt några nätter för att plocka in?...Men skall även jag fundera till nästa år...Men med mycket socker då!!

PX-21 PLOCKA NU 000.gif
Före frysning är de ännu värre!!!
Det är när de blir frostnypna som det naturliga sockret frigörs så de blir lite mer ätbara.
Tur att smaken är som baken, i Danmark såldes dessa på toget i halvlitersmått till MYCKET högt pris kan jag tala om. 35:- Danska för en bytta, så ni i Skåne med mycket Aronior, ÅK över sundet och tjäna storkovan!!!
kina3
Hm...tack för varningen.
Lägger ner aroniaprojektet för idag. Får jag lära mig mer om aronia med tiden. Ska ju vara så nyttigt.
Hittade fläderbär nyss, men läste att de var giftiga om de är råa och måste frysas (sant?)

Får bli en enkel äppelpaj istället.
Hans i Värmland
Aroniabär är inte goda att äta råa.
Man måste blanda med någonting annat,jag tog plommon -vilket blev mycket gott men inte sötsliskigt.
Socker krävs förstås men bara 3 hg per kilo sylt eftersom jag fryser sylten för att undvika konserveringsmedel---men,men jag prövade att lägga i burkar också med förtjockningsmedel(melatin) och atamon och det blev lika bra. Som saft blir det syrligt men går bra att dricka om man inte kräver den illsöta slisket som mfinns att köpa.
Enklast blir det mos av aronian i köksmaskinen och sedan kokar man det med äppelmos,eller något annat.
Grå
När jag hade aroniabär i kylen fräste jag upp en del av dem tillsammans med fetaost i samma panna som jag stekte fläskkotletter i. Det var en utsökt smakkombination, men det kan lätt bli för mycket bär.

[attachment=43109:Aronia_och_fetaost.JPG]
KURT
CITAT (Grå @ 12-10-2009, 11:15) *
När jag hade aroniabär i kylen fräste jag upp en del av dem tillsammans med fetaost i samma panna som jag stekte fläskkotletter i. Det var en utsökt smakkombination, men det kan lätt bli för mycket bär.

[attachment=43109:Aronia_och_fetaost.JPG]

Det ser ju ut som svarta oliver, vilket säkert hade fungerat bra, och det blir ju en överraskning för den som tror att det är svarta oliver!
Grå
CITAT (KURT @ 12-10-2009, 14:20) *
Det ser ju ut som svarta oliver,

Om man förväxlar aronia med svarta oliver så ska man nog hålla sig långt, långt borta från både trädgård och kök tror jag.
Aronian liknar inte oliver alls, de ser mer ut som skitstora blåbär, och smakar som dem också råa, fast kärvare.
KURT
CITAT (Grå @ 12-10-2009, 15:35) *
Om man förväxlar aronia med svarta oliver så ska man nog hålla sig långt, långt borta från både trädgård och kök tror jag.
Aronian liknar inte oliver alls, de ser mer ut som skitstora blåbär, och smakar som dem också råa, fast kärvare.

Det finns många olika sorters oliver! Jag har försökt gör olika sorters sylt på aronia, blandat med äpple så blir det väl någorlunda, men ändå njaaaa.
Grå
Skojar du?? Vad är du för en kräsing?! Har du provat den med kanel och stjärnanis? Det finns inget godare. Ha den på vaniljglass eller i filen eller på rostat bröd med ost.
Har länkat till det receptet någon annanstans, men här har du det igen:

Det kallas marmelad men blir mer syltig
KarinSKARA
CITAT (Grå @ 12-10-2009, 16:35) *

Där ser man hur olika smaklökarna är.
Jag tycker då rakt inte man kan likna Blåbär med Aronia.
Blåbär är underbart att äta på tallrik, tillsammans med mjölk och en liten gnutta socker. Detta skulle då JAG aldrig komma på tanken att ens försöka med Aroniabären nono.gif
Grå
CITAT (KarinSKARA @ 12-10-2009, 19:34) *
Där ser man hur olika smaklökarna är.
Jag tycker då rakt inte man kan likna Blåbär med Aronia.
Blåbär är underbart att äta på tallrik, tillsammans med mjölk och en liten gnutta socker. Detta skulle då JAG aldrig komma på tanken att ens försöka med Aroniabären nono.gif

Jag ber om ursäkt att jag inte skrev en ren doktorsavhandling om aroniabärets smak och varande, men de påminner faktiskt om blåbär när man smakar på dem (inte bara tuggar och sväljer) fast kärvare. Har man borstat tänderna innan är det möjligt att de smakar något annat.
Äta dem med sked ur en tallrik måste man inte göra , det finns det ju blåbär till.
KURT
Smak är ju något ganska individuellt, men jag tror att det är få som mera än en gång äter aroniabär direkt ur handen!
Grå
Ja, det är möjligt, men då kan inte jag låta bli att undra VAD man äter. Det finns saker som smakar betydligt värre...
Jag är konstig, jag vet, men jag äter gärna en näve aroniabär emellanåt. Man kanske måste ha tålamod tills de är mogna?

Men Kurt, använder du aronia till något annat än sylt? Vad?
KarinSKARA
CITAT (KURT @ 13-10-2009, 07:07) *
Smak är ju något ganska individuellt, men jag tror att det är få som mera än en gång äter aroniabär direkt ur handen!

ALLT skall testas en gång, det man inte dör av, härdar kroppen, sa alltid min mormor whistling.gif
Rosmarin
CITAT (KURT @ 13-10-2009, 07:07) *

Det är sant. Jag har aldrig smakat Aroniabär - ännu - men det ni andra skriver om dem gör mig intresserad. Jag tycker INTE om sötsliskiga smaker som de flesta andra i min omgivning verkar älska... så jag skulle kanske plantera en aronia i min trädgård... wink.gif
KURT
Eftersom jag inte kunde äta dem som de är (de är både mycket sura och skalet är tjockt och beskt), så provade jag att göra sylt av dem i stället. Och det blev bättre, men inte mycket bättre, ens när jag blandade med äpple. Och jag har mycket gott om andra bär och frukter, så jag lämnar bara aroniabären. Och till skillnad från alla andra bär och frukter, så lämnar alla andra djur också dem i fred - det är ett tecken!
Fru DC
Inte grävlingen i alla fall!!
Hade en grävling för några år sedan som glatt mumsade aroniabär (och förstörde halva buskarna genom att knäcka grenarna när den skulle försöka nå bären!)
Biggan_
Aroniabär är tydligen väldigt nyttiga och här hittade jag lite info med länkar till Recept
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon