Full version: BI-produkt?
PX-21
Sommartid har jag ett sorts bi?fluga?som bygger bo i sanden mellan trädgårdsplattorna(och i stenparti-sandrabbatten...
Dom drar även ner gröna blad i boet...Vad kan det vara för insekt?...gul- svart kropp förresten
KURT
Det är nog bladskärarbin/tapetserarbin
Gossen Ruda
CITAT (PX-21 @ 09-10-2009, 09:40) *
Sommartid har jag ett sorts bi?fluga?som bygger bo i sanden mellan trädgårdsplattorna(och i stenparti-sandrabbatten...
Dom drar även ner gröna blad i boet...Vad kan det vara för insekt?...gul- svart kropp förresten

Det låter som ett tapetserarbi, släktet Megachile. Dom fodrar bocellerna med utskurna bitar av blad, därav namnet. Finns drygt 10 arter i Sverige. Dom är visserligen mest mörka men med ljusa ränder på bakkroppen, fast eftersom dom samlar pollen på buksidan kan dom vara kraftigt färgade där.
PX-21
thanks.gif
KRT
En ytterligare bi/getingfråga...

Upptäckte en väldans trafik in och ut ur en gamal sliper som ligger runt ett jordgubbsland. Ingången verkade finnas under en sten sm låg på kanten mellan slipen och jorden. Gjorde upptäckten då jag tog bort stenen och det kom ett antal bin/getingar flygandes. MEN de försökte inte anfalla, verkade mest förvirrade:)

Beskrivning; såg ut som vanliga getningar, men de var mindre, bara runt centimetern. Inte agressiva alls, utan de höll sig på sin kant och fortsatte med sitt trots att vi gick förbi. Boet verkade ligga i en gammal sliper, som kantar ett upphöjt jordgubbsland, men det kan också ha varit i mellanrummet mellan slipern och jorden.

Någon som vet vad detta kan vara? Har de övergivit boet nu så man kan gräva upp landet utan risk att sätta spaden i boet och irritera dem så mkt att de faktiskt sticker confused.gif
Gossen Ruda
Så här sent på året borde det inte vara några problem. Den kan ha varit jordgetingar men dom brukar ju vara ganska på hugget, eller sticket, när dom blir störda så jag skulle nog tippa på nån rovstekel, Finns en hel del arter att välja mellan. Dom bygger visserligen solitärt, en hona i varje bo, men ofta ligger bona flera tillsammans i aggregat.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2009, 10:24) *
Så här sent på året borde det inte vara några problem. Den kan ha varit jordgetingar men dom brukar ju vara ganska på hugget, eller sticket, när dom blir störda så jag skulle nog tippa på nån rovstekel, Finns en hel del arter att välja mellan. Dom bygger visserligen solitärt, en hona i varje bo, men ofta ligger bona flera tillsammans i aggregat.

Tror inte det var rovsteklar, de hade inte det typiska "stekelutseendet", de såg ut precis som vanliga getingar fast mindre och möjligen något knubbigare smile.gif.

Vanliga jordgetingar, var det INTE, sådana har jag stött på i de småländska skogarna och de är både större och agressivare smile.gif. Kanske ska vänta till i morron bitti när det är kallt, och gräva upp landet och se vad jag hittar. Blir ju nyfiken nu ju laugh.gif
Gossen Ruda
Jag blir också nyfiken, får du tag på någon så kan jag nog bestämma vad det är för något.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2009, 10:42) *
Jag blir också nyfiken, får du tag på någon så kan jag nog bestämma vad det är för något.

Kunde inte bärga mig, jag gick ut och grävde smile.gif

Hittade vad som såg ut som ett gamalt bo, inga flygande insekter. Boet såg ut som en "komocka", dvs lager på lager, i en brunaktig färg. Konsistensen var nästan som glasfiber, och rejät stakt. Gick inte att dra isä'g, jag fick ta spaden och hugga isär det. Tror det fanns något levande i den eftersom det blev lite kladdigt på spaden. Hittade vad som såg ut som två larver (gulaktiga) och mosade, dessutom något som såg ut sm en "puppa" inne i boet. Antal lager 3 eller 4, ingen tydlig cellstruktur som i vanliga getingbon. Boet hade dock hängt i taket på en urgröpning i slipersen (som var helt upprutten invändigt). Det kom en getingliknande ska och surrade runt, men den landade inte och jag vet inte om den hängde ihop med boet.

Går det att säga något om de fd invånarna av detta???

Edit: Glömde ande storlek på boet, halv cirkelformat ca 2,5-3 cm högt och 5 cm som bredast.
Gossen Ruda
Finns bara getingar som bygger så men vilken art det kan ha varit är en öppen fråga. Då behöver jag ett djur att studera. Cellerna kan ha upplösts medans boväggen kanske var kraftigare byggd.
KRT
Men kan alla getingar verkligen "tugga" trä till sådan konsistens och hållfasthet (stark glasfiber-konsistens)? De getingbon jag sett tidigare har varit mer "papperslika" och nästan spröda. Men det är klart, ett pappersgetingbo hade inte klarat sig länge inne i en urholkad sliper......

Ska gå ut framemot eftermiddagen och se om det finns någon flygande insekt som flaxar runt och ser vilsen ut smile.gif

edit; hur ser en rovstekels bo ut, som jämförelse.....
PX-21
Hmm har även haft bredare sort av getingliknande i färgen rabatten..men inte i år vad jag sett .men dom var mer likt en svartrandig fluga alltså rundaktig...ingen getingform vill säga..Kanske en latmask Kronblommare av sorten bladskärare för jag har aldrig sett att den typen hade blad med sig..ville bara ner i hålet i marken

Mvh
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 09-10-2009, 13:06) *
Men kan alla getingar verkligen "tugga" trä till sådan konsistens och hållfasthet (stark glasfiber-konsistens)? De getingbon jag sett tidigare har varit mer "papperslika" och nästan spröda. Men det är klart, ett pappersgetingbo hade inte klarat sig länge inne i en urholkad sliper......

Ska gå ut framemot eftermiddagen och se om det finns någon flygande insekt som flaxar runt och ser vilsen ut smile.gif

edit; hur ser en rovstekels bo ut, som jämförelse.....

Utan att se boet är det svårt att uttala sig men jag gissar dock på någon geting. Rovsteklar bara gräver ut en eller flera boceller i mark eller trä.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon