|
Full version: Gödselfråga
lokatten
09-10-2009, 09:36
Hej, Jag har aldrig använt mig av riktigt stallgödsel eller kogödsel tidigare, bara köpt kogödsel på påse, vilken jag är trött på och inte ger önskat resultat i odlingarna. Så nu vill jag har riktig gödsel som är färsk, tänker därför åka till ngt stal/gårdl och hämta hästgödsel om jag får. Tänker låta gödslet ligga och brinna under vintern för att sedan använda det i grönsaksodlingar i vår.
Hur förvarar man gödselt bäst så att det brinner bra och utan att det blir gödselläckage i marken- går det bra i pallkragar? Bör man ha nåt i botten som skyddar marken? Har en odlingslott så det är inte fråga om stora mängder.
PS Vet ngn nåt bra hämtställe/köpställe i södra Sthlm för färsk ko och hästgödsel?
Bästa sättet är att förvara gödseln på någon form av platta eller skiva, men det fungerar i pallkragar också. Täck sedan gödseln med något, så du slipper läckage till luften. Täck dock inte med plast! Högen kommer bli ordentligt varm när den brinner och då behöver det komma luft till den också. Jag brukar täcka med ren halm, men det kan nog fungera med en träskiva om man använder pallkragar.
andersen
09-10-2009, 15:23
CITAT (lokatten @ 09-10-2009, 10:36)  Hej, Jag har aldrig använt mig av riktigt stallgödsel eller kogödsel tidigare, bara köpt kogödsel på påse, vilken jag är trött på och inte ger önskat resultat i odlingarna. Så nu vill jag har riktig gödsel som är färsk, tänker därför åka till ngt stal/gårdl och hämta hästgödsel om jag får. Tänker låta gödslet ligga och brinna under vintern för att sedan använda det i grönsaksodlingar i vår.
Hur förvarar man gödselt bäst så att det brinner bra och utan att det blir gödselläckage i marken- går det bra i pallkragar? Bör man ha nåt i botten som skyddar marken? Har en odlingslott så det är inte fråga om stora mängder.
PS Vet ngn nåt bra hämtställe/köpställe i södra Sthlm för färsk ko och hästgödsel? Hm så här gör jag med färskgödsel, när jag höstgräver så lägger jag färsktgödsel i varje "fålla" och lägger jord ovan på gödseln, på våren krattar jag ut och jämnar till jorden, gödsel har då brunnit klart.ett annat sätt är att strö ut obrunnen gödsel över jorden på hösten och på våren kratta bort det som finns kvar, det kan man lägga i komposten eller under bärbuskar. Tror inte att det blir någon större gödselläckage på en odlingslott.
En annan möjlighet är att kolla upp med några stall i närheten och höra om de kan ringa dig i vår när de tömmer gödselstacken. Då kan man åka dit och hämta så mycket man vill av det som är en bit ner och som är perfekt brunnet. Jag har t.o.m. fått lämna en tom kärra bredvid stacken som han som hämtade gödslet fyllde upp åt mig - service! Jag tycker torvblandad gödsel är bäst, halm tar längre tid på sig att kompostera, liksom spånblandat gödsel.
Källtorpet L&T
19-10-2009, 11:54
i stockholm-området bör det inte vara några problem att hämta gödsel vid något ridstall, dom flesta brukar få betala rätt dyra pengar för att bli av med gödseln och jag tippar på att dom är tacksamma för att bli av med en del "vid sidan om"..
Hej kogödsel på påsar det är bra och kan man plantera på dom direkt på grund att de har brinner gödsel o torv. H:Bassam
smuleborg
20-10-2009, 18:55
Vi hämtar hästskit från närliggande hästgård om försommaren. Vi har hittills gått enkelt tillväga (vi vet, det finns bättre sätt); vi skyfflar över hästskiten i en stor hög på en presenning (Ha, ha; där på kärran står man bokstavligen i hästskit). På högen lägger vi lite slarvigt (det får inte bli för tätt) en presenning. Sedan får hela härligheten ligga där och brinna till våren därpå.
blomkronan
17-01-2010, 09:50
Istället för att starta en ny tråd fortsätter jag här med min fråga som nästan är besvarad. Men jag undrar över lukten? Ni säger att ni lägger jord eller halm över. Men jag hann inte hämta hästskit i höstas och lägga ut direkt på odlingsbäddarna. Jag tänkte åka och hämta en massa skit nu... och lägga i en hög, som jag sen tidigast i vår, kan lägga ut på odlingsbäddarna. Nu i vinter blir det alltså så, att allt hamnar i en "hög" När värmen och solen kommer vill jag ju inte att det ska stinka skit! i hela området... vad mer kan man täcka med så det inte luktar?????????? Om jag förstod rätt så var pressening för tätt! Jag har en bit markduk kvar kan det stoppa lukten, och fiberduk fungerar det tro??????
Gunilla T
17-01-2010, 11:04
Det är enbart färsk gödsel som kan lukta lite, när den är tillräckligt nedbruten så finns ingen lukt längre.
Jag har stora mängder gödsel som jag förvarar bakom den gamla ladugården. Jag sätter presenning under för att förhindra näringsläckage men inget ovanpå högarna. Om man är orolig för ogräs i gödseln bör man kanske täcka med något men lukten har jag aldrig upplevt som problem men nu har jag ju ganska stora områden förstås.
Du sätter väl inte obrunnen gödsel på dina odlingar?
Kan man inte täcka med obrunnen hästgödsel och låta den brytas ner under säsongen? Så att det mer fyller en funktion som marktäckare i stället? Jag har för mig att jag sett folk odla så. Jag har även sett folk odla potatis i ett lager obrunnen gödsel som man marktäckt med.
Gunilla T
17-01-2010, 11:24
Menar du att sätta först obrunnen och sedan brunnen gödsel ovanpå i rabatterna?
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 11:24)  Menar du att sätta först obrunnen och sedan brunnen gödsel ovanpå i rabatterna? Om man vill. Det jag har sett var att man helt enkelt toppade jorden med obrunnen hästgödsel. Grejen är väl att man inte får blanda runt obrunnen gödsel i jorden eftersom de då kan hamna i en syrefattig miljö vilket resulterar i att en del otrevliga giftiga gaser bildas som inte alls är bra för växterna. Men även att det helt enkelt kan bli för mycket näring för växterna som jag förstått det, vissa växter med ett högt näringsbehov lär ju klara av det bättre. Men gödseln bryts ju ner eftersom och jag tror inte att det behöver vara någon större fara att toppa jorden med obrunnen gödsel, någon annan kanske har någonting annat att säga om saken?  Jag är inte riktigt hemma på det här, jag har bara läst en del om det men jag har själv aldrig haft någon tillgång till varken hästgödsel eller mark att odla på förrän i år, så jag är inte alls helt säker på vad jag säger stämmer. Det enda jag är helt säker på är att jag sett potatis odlas i jord toppad med obrunnen hästgödsel.
Gunilla T
17-01-2010, 11:57
Det finns många olika skolor om dethär med gödsling och svårt att veta vad som är rätt, säkert flera olika metoder som fungerar bra.
Det jag lärt mig är iaf att obrunnen gödsel är för stark för många växter även om man sätter den ovanpå jorden. Övergödsling bör man vara försiktig med, lagom är bäst. Det blir inte dubbelt bättre för att man vräker på mycket gödsel, det kan bli för mycket kväve och en del växter får dåliga celler med den påföljd att de lättare drabbas av olika sjukdomar och angrepp.
En del perenner t.ex. bildar bara kraftigt bladverk men inga blommor vid övergödning.
Jag har under många år gödslat med brunnen organisk gödsel, använder inget annat. Om man systematiskt fyller på rabatterna varje år så får man med tiden en väldigt fin humus som kryllar av mask och andra nyttodjur.
Hej
Det är inte bra att strö obrunna gödsel på marken under hösten , på grund att näring lösas men växter sover , så vi förlust näring och skadar markvatten .
H:Bassam
blomkronan
17-01-2010, 17:35
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 11:04)  Det är enbart färsk gödsel som kan lukta lite, när den är tillräckligt nedbruten så finns ingen lukt längre.
Jag har stora mängder gödsel som jag förvarar bakom den gamla ladugården. Jag sätter presenning under för att förhindra näringsläckage men inget ovanpå högarna. Om man är orolig för ogräs i gödseln bör man kanske täcka med något men lukten har jag aldrig upplevt som problem men nu har jag ju ganska stora områden förstås.
Du sätter väl inte obrunnen gödsel på dina odlingar? Nej det hade jag inte tänkt göra... Men det är första gången som jag ska använda mig av hästskit, OM den är brunnen till i vår!? ja då tänkte jag använda den. Är den inte klar! så får jag spara den till i höst... Men vad jag var orolig för var ju lukten. Jag vill ju inte släpa dit en massa skit... som jag sen kanske får släpa bort... för grannarna inte gillar lukten. Nu har jag läst på flera ställen att skiten behöver ett år på sig att brinna, så om jag lyckas hitta ett sätt som inte luktar så tänkte jag hämta en gång om året... så man har till nästkommande års säsong, om och om igen  Nu i vinter är det ju svårt att göra iordning en "permanent" plats att lägga skiten på. Men jag tänkte att om jag lägger en presenning på potatislandet (som är alldeles intill platsen där jag tänkte förvara det sen...) lägger på skiten, täcker ovanpå skiten med markduk kanske det kan gå? Eftersom det går bra hos dig ska det väll gå för mig:) OM lukten skulle komma kan jag lägga på halm på markduken, som då får bli skydd emot att halmen blandar sig med hästskiten. Nu är det bara att hålla tummarna på att det går... och att ingen klagar.  Jag har ju inte hunnit träffa så många grannar än... eftersom jag fick odlingslotten i november. I vår när marken tinat upp får jag fixa en permanent plats snabbt så jag kan sätta potatisen, ÅÅÅÅÅÅÅ vad jag längtar till i vår  Skönt att höra att du inte har haft några problem
Gunilla T
17-01-2010, 17:45
Det låter väl bra...jag har ju flera traktorlass med gödsel utan att jag upplevt någon lukt så du skall se att det går bra!
jag var ju och hämtade färsk hästskit i november och visst luktade det lite men inte alls så farligt och om du toppar med något (löv, halm, kompost osv) så är det nog ingen fara.
Jag fyllde mitt i ett kompostgaller, varvade det med höstens löv och tänker försöka blanda ned det i landet i vår, får väl lägga det i botten eftersom det inte kmmer att vara särskilt välbrunnet.
Min pappa brukar lägga lite obrunnen hästskit på rosorna och de är jättefina.
blomkronan
18-01-2010, 08:54
Problemet med lukt tror jag kommer sen... när värmen kommer och skiten tinar Samtidigt tycker jag väll att dom inte ska få klaga... det är ju en odlingslott och då får man räkna med att det luktar lite  Men runt lotterna står kollonilotter (med hus på) och en liten bit därifrån står det ett radhusområde. Kolloniområdet har ju funnits i så många år.... jag kan ju inte vara den första som släpar dit skit, men jag kanske är den första som "lagrar" skit hela året. Vi får se i vår hur det går
Men jag tror faktiskt inte att det luktar så mycket! Det gick några veckor från det att jag gjorde min kompost till det att kylan kom och det luktade lite när man stod en halvmeter ifrån, annars inte. Och jag tror inte att det kommer att lukta mer i vår när det börjar brytas ned. Det är ju inte fråga om en hushållskompost med ruttet kött - DET stinker!
OM det skulle lukta mer i vår, jamen då får du väl slänga över några påsar med billig plantjord eller mull och plantera pumpor högst upp! De lär ju gilla läget, i alla fall!
blomkronan
23-01-2010, 09:12
Jag var och hämta skit, nu ligger det på lotten... Jag valde att låta skiten liga kvar i påsarna som jag tog det i så det blir lättare att flytta på det i vår till en mera permanent plats. [attachment=46491:IMG_0724.jpg] Jag grävde ner skiten i snön, fick för mig att det skulle kunna bränna lite nu i vinter, om det var skyddat med snö  Jag lät påsarna vara öppna för skiten behövde luft sa ni, sen la jag på en presenning, så påsarna inte skulle fyllas med vatten, sen då all snö töar och det kommer regna. Ett "hästjobb" och "skitjobb" var det  Men så skönt att det är gjort nu  Nu väntar jag på VÅREN
smuleborg
23-01-2010, 16:54
CITAT (blomkronan @ 23-01-2010, 09:12)  Jag var och hämta skit, nu ligger det på lotten... Jag valde att låta skiten liga kvar i påsarna som jag tog det i så det blir lättare att flytta på det i vår till en mera permanent plats. [attachment=46491:IMG_0724.jpg] Jag grävde ner skiten i snön, fick för mig att det skulle kunna bränna lite nu i vinter, om det var skyddat med snö  Jag lät påsarna vara öppna för skiten behövde luft sa ni, sen la jag på en presenning, så påsarna inte skulle fyllas med vatten, sen då all snö töar och det kommer regna. Ett "hästjobb" och "skitjobb" var det  Men så skönt att det är gjort nu  Nu väntar jag på VÅREN  Så kan man också göra, ser jag nu. Det blir väl inte för tätt, jag vet inte? I alla fall, som vi gör; det kan lukta lite grann (inte under vintern), men vi bor ensligt och behöver inte ta hänsyn till grannar. Och som jag ser det finns det "värre" doft än hästskit (det är en smaksak  ) Tillägg: Det är ju icke brunnen skit som kan ha en doft och - som någon redan har skrivit - när den är färdigbrunnen är den luktfri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|