Anma
Vad ska man tycka om det? Rent spontant tycker jag att det är bra, men när jag tänker efter så vet jag ju faktiskt inte vad mannen gjort för freden i världen.
ängsvädd
De sa på radion att han har bidragit till att öka ett krig - vet ej om det är Irak som åsyftas. I så fall verkar det ju märkligt att han får fredspriset - men jag är inte så insatt.
*Stintan*
Oooops vad har han hunnit göra för att få fredspriset? Eller delas det ut i förebyggande syfte kanske g.gif confused.gif
ängsvädd
Det gällde kriget i Afghanistan som han ev. vill trappa upp.

Han har tydligen gjort stora internationella diplomatiska insatser, han har stoppat ett fast missilförsvar i Europa.

KURT
Fast han borde ju definitivt ha fått dela det med George W Bush! Det är ju alltid i relation till George W Bush som Barak Obama mäts och framstår som han gör, om inte sopan Bush hade varit där före honom, så hade han inte varit lika imponerande.

Det är ju förövrigt lika dant med t ex Winston Churchill, utan Hitler hade han inte varit så stor!
Huggorm
CITAT (Dagens Nyheter)
Kommittén har funnit att Barack Obama har tänt ett framtidshopp med sina ansträngningar för ett bättre samarbetsklimat i världen. Särskilt uppmärksammas Obamas uttalade önskan att åstadkomma en kärnvapenfri värld.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nobels-fr...agland-1.970957

Kan han få till stånd en minskning av kärnvapnen i världen så är han värd samtliga priser som kan utdelas, men i övrigt tycker jag inte han har uträttat så mycket
Piccante
Tycker nog att man devalverar fredspriset om det räcker att man inte startat krig för att få det? Obama kunde få det i slutet av sin mandatperiod om han då hade lyckats få till stånd en fredligare situation i Irak och Afghanistan.
Olle A
Obama är säkert en värdig pristagare, men är det inte lite för tidigt? Det är inte så länge sedan han blev president, och fredspriset delas väl ut varje år?

Olle
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 12:07) *
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nobels-fr...agland-1.970957

Kan han få till stånd en minskning av kärnvapnen i världen så är han värd samtliga priser som kan utdelas, men i övrigt tycker jag inte han har uträttat så mycket

Jag tycker nog att han försöker uträtta mycket, men det är svårt med USAs motstånd. Se på sjukvårdsreformen till exempel.
*Stintan*
Så det räcker att man uttalar sin önskan om en kärnvapenfri värld för att få fredspriset? Man borde väl åtminstone ha åstadkommit något för att få priset.
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-10-2009, 13:00) *
Jag tycker nog att han försöker uträtta mycket, men det är svårt med USAs motstånd. Se på sjukvårdsreformen till exempel.

Försöka räcker inte. Han borde ha satsat energin på någon som är genomförbart i stället. Och oavsett vilket så räcker inte en sjukvårdsreform till ett nobelpris i fred
Gunilla T
Det glädjer mitt hjärta, det finns hopp om en bättre värld!
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2009, 13:01) *
Så det räcker att man uttalar sin önskan om en kärnvapenfri värld för att få fredspriset? Man borde väl åtminstone ha åstadkommit något för att få priset.

Instämmer - än så länge har han bara kvalificerat sig för ett retorikpris!
Rose
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2009, 11:48) *
/.../ Eller delas det ut i förebyggande syfte kanske /.../

giggle.gif
gnon49
Priset är väl för vad man vill åstadkomma lika mycket som vad man åstadkommit. Priset har ju gått både till Arafat o Begin för att dom satte sig vid förhandlingsbordet. Någon fred blev det knappast men nobelkommiten kan ju inte se in i framtiden. Om Obama blir värdig priset återsår att se, när vi har facit i hand.
Rose
CITAT (Markus_H @ 09-10-2009, 12:42) *
Tycker nog att man devalverar fredspriset om det räcker att man inte startat krig för att få det? Obama kunde få det i slutet av sin mandatperiod om han då hade lyckats få till stånd en fredligare situation i Irak och Afghanistan.
Instämmer.
netaave
Han jobbar ju tydligen mycket med diplomati och det publiceras väl inte så mycket om det. Han har väl redan minskat kärnvapenanvändningen också som jag fattade det på radion i morse.
*Stintan*
Kärnvapenanvändningen???????
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2009, 15:26) *
Kärnvapenanvändningen???????

Användningen är tack och lov fortfarande obefintlig men tillgången ökar nog tyvärr.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 09-10-2009, 15:27) *
Användningen är tack och lov fortfarande obefintlig men tillgången ökar nog tyvärr.

Ja det var så jag tänkte så netaaves inlägg lät lite konstigt.
Miro
Jag vet inte såå mkt om vad han gjort, men jag såg hans tal till senaten (tror jag) om att stänga guantanmo basens fängelse, och det var ruskigt bra.
netaave
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2009, 15:30) *
Ja det var så jag tänkte så netaaves inlägg lät lite konstigt.

Menade så klart så
skogstroll
den uppfattning jag fått av Obama är att han nog gärna vill lösa konflikter på ett sansat sätt. Vilket ju kan behövas som omväxling. Jag gillade aldrig Bush och hans mysko uttalanden med uppspärrade pupiller, verkade som om han var fanatisk på nåt vis och måste vara störst i världen...
skånepåg
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 16:30) *
den uppfattning jag fått av Obama är att han nog gärna vill lösa konflikter på ett sansat sätt. Vilket ju kan behövas som omväxling. Jag gillade aldrig Bush och hans mysko uttalanden med uppspärrade pupiller, verkade som om han var fanatisk på nåt vis och måste vara störst i världen...

Hehe men amerika vill ju vara störst i världen och mäktigast tongue.gif
Haha nej ska inte ge mej in på detta vet för lite tongue.gif
skogstroll
samma här smile.gif
andersen
CITAT (gnon49 @ 09-10-2009, 14:42) *
Priset är väl för vad man vill åstadkomma lika mycket som vad man åstadkommit. Priset har ju gått både till Arafat o Begin för att dom satte sig vid förhandlingsbordet. Någon fred blev det knappast men nobelkommiten kan ju inte se in i framtiden. Om Obama blir värdig priset återsår att se, när vi har facit i hand.

+1
Meriona
Jag tycker det är helt OK, han har iallafall gjort en ansträngning för att få ordning på USA:s sjukvårdsförsäkringar, bara det är Halleluja i min värld....
Jan Lindgren
Hej!
Ett nytt. sätta att resonera. Vi ger priset till en kändis innan han gjort något.
MVH
Jan Lindgren
Grå
Jag kan ta det nästa gång. Ge det till mig! Jag har för avsikt att göra världen till en bättre hönsgård! angel_not.gif
Malin_MeL
CITAT (KURT @ 09-10-2009, 12:03) *
Fast han borde ju definitivt ha fått dela det med George W Bush! Det är ju alltid i relation till George W Bush som Barak Obama mäts och framstår som han gör, om inte sopan Bush hade varit där före honom, så hade han inte varit lika imponerande.

Det är ju förövrigt lika dant med t ex Winston Churchill, utan Hitler hade han inte varit så stor!

vi satt precis här hemma och sa samma sak.

Jag tycker Obama verkar vara en bra president, och en bra människa, men man borde vänta och se om han håller vad han lovar innan man prisar honom.

Att vilja ha en kärnvapenfri värld, det vill väl nästan alla, det ville ju till och med Bush, det var väl därför han gick in i Irak från första början....

Dessutom sa de på radion att det Obama sagt är att alla länder borde ta bort sina kärnvapen, och även USA borde minska sina.
Det låter inte som en kärnvapenfri värld i mina öron.
Piccante
CITAT (Malin_MeL @ 09-10-2009, 19:19) *
vi satt precis här hemma och sa samma sak.

Att vilja ha en kärnvapenfri värld, det vill väl nästan alla, det ville ju till och med Bush, det var väl därför han gick in i Irak från första början....

Nja, med tanke på att det bara är Iran och Israel som har kärnvapen i mellanöstern så var det nog av mindre betydelse. Snarare var det nog kontrollen över oljereserverna som var motivet då Irak pga FN-embargot inte hade exporterat olja på flera år och hade stora lager.
Rose
Det märkliga är att nomineringar ska ske senast den 1 februari ohmy.gif Vad hade han hunnit göra då liksom....
Huggorm
Jag misstänker att största anledningen till att han fick fredspriset är att han är den första svarta presidenten i USA. Som en sorts fredskämpe mellan olika etniska grupper
Meriona
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 20:34) *
Jag misstänker att största anledningen till att han fick fredspriset är att han är den första svarta presidenten i USA. Som en sorts fredskämpe mellan olika etniska grupper

Jo men det är väl inte att förakta? ÄNTLIGEN som Gert Fylking skulle säga... coolgleam.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 09-10-2009, 21:04) *
Jo men det är väl inte att förakta? ÄNTLIGEN som Gert Fylking skulle säga... coolgleam.gif

Vet väldigt lite om detta men håller med föregående.

Har lyssnat mig till att vi Europerer uppskattar honom mer än vad de gör i hemlandet, och det gör jag - uppskattar honom och hans delmål men som sagt, jag kan för lite för att ha åsikt i ämnet - lät bara lite i skymundan
Huggorm
Jag skall uppskatta Barack Obama mer när jag får se lite resultat, och inte bara en massa pretentiöst babbel
Motti
Jag tycker han verkar vara en man med stora visioner och rätt inställning och i mitt tycke är han rätt man för Fredspriset.
Piccante
CITAT (Motti @ 09-10-2009, 21:44) *
Jag tycker han verkar vara en man med stora visioner och rätt inställning och i mitt tycke är han rätt man för Fredspriset.

Fast har stora visioner skapat fred någon gång?
*Stintan*
Ja nu är det väl upp till bevis att han är värd fredspriset om inte annat, lite press kanske.

Som sagt känns det lite som i förebyggande syfte att ge honom priset innan han åstadkommit något.

Lite märkligt tycker jag att det är att en president i ett krigförande land kan få fredspriset.
Snöflinga
Läste att han kommer att skänka pengarna till välgörenhet ... det måste väl ha funnits någon motivering till varför han fick fredspriset. Vem skulle ha fått det istället ?
Red Top
CITAT (Snöflinga @ 09-10-2009, 22:17) *
Läste att han kommer att skänka pengarna till välgörenhet ... det måste väl ha funnits någon motivering till varför han fick fredspriset. Vem skulle ha fått det istället ?

Här finns motiveringen: DN SvD
officinalis
Men vad har Obama egentligen gjort? Tycker mest att han snackat. Jag skulle hellre se någon som faktiskt handlat och blivit någon slags fredshjälte av misstag pga av hjärtliga insatser. Jag har ingen kanditat än så länge.
Piccante
Jag hade röstat på Cindy shehaan, soldatmodern som har fått nytt liv i fredsrörelsen i USA och demonstrerat utanför George W Bush ranch.
Monaxe
Speglar inte detta omvärldens hopp på Barack Obama?

Det känns som om förhoppningarna är så stora på denne man att man löser in förväntningarna i förväg, genom att ge honom fredspriset.

Jag stöder helhjärtat Obamas visioner, inte minst sjukvårdreformen i USA, men han har ju som sagt inte hunnit uträtta så mycket ännu.

Pressen är stor på den förste svarte presidenten, som alltför ofta jämförs med JFK...

Motti
Vet inte hur många som vet att obahma har jobbat med fred i många år innan han blev president
Monaxe
CITAT (Motti @ 10-10-2009, 00:45) *
Vet inte hur många som vet att obahma har jobbat med fred i många år innan han blev president

Det tror jag att det är många som vet, han var tydlig med det under sin valkampanj.

Dessutom så brukar väl de flesta presidenter och presidentkanditater arbeta aktivt för fred, ffa i valtider... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon