Powerowic
09-10-2009, 12:31
någon här som vet var man kan hitta mer information om den form av vårt björk som går under namnet Betula Alba f. lobulata
Davidia
14-10-2009, 09:50
Skulle vilja veta var du hört namnet ifrån?
Jag vet att Betula alba är en äldre benämning för Betula pubescens, och att Dalecarlica-björken någon gång kallats för flikblading vårtbjörk (karusellen kring äkta ornäsbjörk är ju oändlig).
Anledningen till att jag undrar är för att jag misstänker att det kanske inte finns några flikbladiga vårtbjörkar alls, kika på svensk kulturväxt databas - www.skud.se
Om du trots allt är säker på din källa och vet att ett sådant träd vid detta namn faktiskt existerar, så skulle jag kontakta Björn Aldén på SKUD.
Powerowic
17-10-2009, 20:56
är inte helt säker på namnet, det är en variant som kommer ifrån arvika, Den är grundare flikbladig än ornäs och fransbjörkarna och har större blad
björk
Powerowic
18-10-2009, 12:00
här kommer en bild på ett blad tillhörande trädet ifråga
globosa
08-11-2009, 14:33
Hej !
Nils Hylander har skrivit en omfattande artikel om just avarter av Betula i tidskriften Lustgården som ges ut av föreningen för dendrologi och parkvård.
Artikeln finns i årgång 37-38 utgiven år 1956-1957 den borde gå att låna på biblioteket.
Där finns en kvist av Betula verruculosa (pendula) f lobata fotograferad från ett träd i Arvika.
Kanske är från samma träd.
Kul att det finns ett exemplar i livet , är det stort?
Powerowic
08-11-2009, 14:38
ca 1,5 meter nu, vad jag vet så hade arvika kommun fröodlat upp ganska många träd, det skulle tydligen vara mer eller mindre frökonstant, men flikigheten avtar kanske efter ålder
globosa
08-11-2009, 14:59
Det där med att den verkar vara frökonstant är ju extra intressant,
Vad jag förstår så är bladet på bilden från en mycket ung planta och inte helt karaktäristiskt för sorten de flesta träd har i ungdomen lite större blad än när de blir äldre.
Det skulle ev kanske kunna vara ett ex av den i finland förekommande sorten 'Birkalensis' den sägs vara mer eller mindre frökonstamt.
Skulle vara roligt att se ett blad från ett äldre träd.
Finns det flerplantor att få tag på? Är själv bördig från Värmland och lite lokalpatriot är man ju.
Powerowic
10-11-2009, 14:21
jag fick den från arvika kommun, genom en kontakt som hade ett arboretrum i perserud
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.