Full version: Mur
Yvonne Holmgren
Jag har tänkt mura en mur av natursten i min trädgård. Den ska vara hästskoformad och ca 1 m hög och 60 cm bred. Vad bör jag tänka på innan jag börjar? Underarbete? Den ska stå på en plats som nu är gräsmatta. Ska jag gjuta en platta först för att förhindra sprickbildningar?
kina3
Är det en kallmur? stödmur?
Eller en fristående "murad" mur?
Yvonne Holmgren
CITAT (kina3 @ 10-10-2009, 17:54) *
Är det en kallmur? stödmur?
Eller en fristående "murad" mur?

Jag tänkte använda natursten som jag grävt upp från trädgården. Frågan är om jag ska göra en kallmur utan murbruk eller om jag ska mura en vanlig mur. Risken är väl att vatten tränger in och skapar sprickbildningar. Det kanske är bäst att satsa på en kallmur som släpper igenom vattnet. Eller?
Peztis
Jag tror kina3 menar om den ska stå helt fristående eller om den har jord på en sida, så där som man gör små sittplatser i lä.

Om den är helt fri så borde det väl funka att bara lägga sten på sten, det har ju funkat i århundranden...

Om det däremot är en stödmur, om du har en slänt du vill "stoppa", då är nog ett underarbete att föredra, att du gräver ur en bit och att det närmast muren (under och på sidan) ligger grus som dränerar.
kina3
Ser att det var svårt att haja exakt vad jag frågade.
Jo jag undrade om alltihop. Alltså: murbruk eller ej? stödmur eller ej?

Jag har en liten erfarenhet av kallmurar
Det är tålamodsprövande att göra. Att få det snyggt, stadigt och "vickfritt". Men samtigt kul! Och det blir ju så fint.

Snyggt: tänk på riktningarna. Lägg stenen horisontellt. Inte luta. Särskilt översta varvet: är ju snyggt om det inte är för oregelbundet i höjd.
Stadigt: kortsidan utåt
Vickfritt: stenarna ska vila på tre punkter

Stödmur: om den inte är så hög behövs nog inget underabete. Jag har en stödmur på en av sidorna på min damm gjord av stora bumlingar i botten. Den kommer inte att flytta sig. Har inte gjort ngt underarbete. Och skulle marken röra sig lite så gör det ju inget
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1850...mp;id=567572758

Ja det är lite tankar. Bäst är nog att låna en bok i ämnet eller att hoppas på att stöta på en expert.
Jag är glad amatör

Yvonne Holmgren
Jag ska försöka förklara lite bättre...........jag tänkte mig en mur i hästskoform som efter påfyllnad av jord på utsidan ska fungera som en stödmur. Muren ska alltså stå på en plan och öppen yta från början och sedan ska jag fylla på med jord på "utsidan". Jag vill ha muren ca 1m hög. När den ska vara så pass hög är det väl bäst att använda murbruk samt att göra lite markarbete innan man börjar? Spricker murbruket på vintern?
CITAT (kina3 @ 01-11-2009, 22:50) *
Ser att det var svårt att haja exakt vad jag frågade.
Jo jag undrade om alltihop. Alltså: murbruk eller ej? stödmur eller ej?

Jag har en liten erfarenhet av kallmurar
Det är tålamodsprövande att göra. Att få det snyggt, stadigt och "vickfritt". Men samtigt kul! Och det blir ju så fint.

Snyggt: tänk på riktningarna. Lägg stenen horisontellt. Inte luta. Särskilt översta varvet: är ju snyggt om det inte är för oregelbundet i höjd.
Stadigt: kortsidan utåt
Vickfritt: stenarna ska vila på tre punkter

Stödmur: om den inte är så hög behövs nog inget underabete. Jag har en stödmur på en av sidorna på min damm gjord av stora bumlingar i botten. Den kommer inte att flytta sig. Har inte gjort ngt underarbete. Och skulle marken röra sig lite så gör det ju inget
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1850...mp;id=567572758
Ja det är lite tankar. Bäst är nog att låna en bok i ämnet eller att hoppas på att stöta på en expert.
Jag är glad amatör

ingrid fuxwall
Vilken storlek på sten tänker du använda?
Tänker som så att en gärdsgård, med större stenar - fast vad händer om man fyller på med jord?
Själv skulle jag nog gjort en bottenplatta och sedan använt murbruk för att fästa stenarna. För att muren inte ska spricka bör man gjuta in hål där vattnet kan gå ut - tänker jag fel?
Yvonne Holmgren
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2009, 17:15) *
Vilken storlek på sten tänker du använda?
Tänker som så att en gärdsgård, med större stenar - fast vad händer om man fyller på med jord?
Själv skulle jag nog gjort en bottenplatta och sedan använt murbruk för att fästa stenarna. För att muren inte ska spricka bör man gjuta in hål där vattnet kan gå ut - tänker jag fel?

Jag tänkte mura den ganska tjock, kanske 50cm. Om man murar fast varje sten (olika storlekar o former) och täpper till alla hål så kommer det ju inte att rinna ner något vatten i muren, eller tänker jag helt fel? Sedan när muren är klar och har stått och brunnit ihop fyller jag på med jord på utsidan. Kommer det att funka tror du?
ingrid fuxwall
CITAT (Yvonne Holmgren @ 08-11-2009, 17:34) *
Jag tänkte mura den ganska tjock, kanske 50cm. Om man murar fast varje sten (olika storlekar o former) och täpper till alla hål så kommer det ju inte att rinna ner något vatten i muren, eller tänker jag helt fel? Sedan när muren är klar och har stått och brunnit ihop fyller jag på med jord på utsidan. Kommer det att funka tror du?

Du måste se till att vattnet kan rinna ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon