Full version: JAS (+O?)
EsterM
Jag hann inte med att beskära mitt päronträd och mina två äppelträd under JAS.
Träden är för flera år sedan mycket hårt beskurna, så de har haft alldeles för många vattenskott. Jag vill helst inte stimulera tillväxten, men de behöver glesas ut en del.
Jag bor i Göteborg, och träden har gott om gröna blad fortfarande.
Är det försent att beskära träden nu ? På vilket sätt skadas träden om jag beskär dem nu i oktober.
Ester
Aqvakul
Det är inte försent att beskära nu (i zon 2-3). JAS är bara ett riktmärke. Lycka till!
EsterM
Tusen tack blomma.gif , då är helgen räddad thanks.gif .
Jan Lindgren
Hej!
Enligt äppelodlingsexperter så kan du beskära när du har lust bara det är över -10 grader och torrt i luften.
MVH
Jan Lindgren
josohl
Plockar upp denna tråd igen, plommonträdet blev inte beskuret och nu när det är utan löv ser man att det hade varit mer än behövligt... Vad göra - bara att vänta till nästa JAS? Eller kan man beskära nu eller i vår? (Alltid lättare utan löv tycker jag.) Zon II.
Fågelvägen
CITAT (Jan Lindgren @ 09-10-2009, 17:53) *
Hej!
Enligt äppelodlingsexperter så kan du beskära när du har lust bara det är över -10 grader och torrt i luften.
MVH
Jan Lindgren

TORRT i luften! yes.gif Och då räcker det väl knappast med några regnfria timmar?
Aqvakul
CITAT (josohl @ 08-12-2009, 11:41) *
Plockar upp denna tråd igen, plommonträdet blev inte beskuret och nu när det är utan löv ser man att det hade varit mer än behövligt... Vad göra - bara att vänta till nästa JAS? Eller kan man beskära nu eller i vår? (Alltid lättare utan löv tycker jag.) Zon II.

Plommonträd beskärs normalt så lite som möjligt eller inte alls. Liksom för andra stenfruktsträd så kan viss försiktig beskärning ske under JAS.
(Äpplen och päron är betydligt tåligare när det gäller beskärning och den kan dessutom i princip ske från juli till mars/april)
Bassam
Hej

Vi tycker inte beskära på den här tiden för att finns mycke fukt i luften plus det regna så den här vädret passar bra till Svampen och ohyra för att attackera nya sår och frost som gör ny sår sämre också och sår behöver lång tid för att bli bra.

H:Bassam
josohl
Ok, tack. Får vänta till nästa JAS då. För trädet behöver beskäras även om Aqvakul rekommenderar ingen eller mycket sparsam beskärning. Trädet växer som en galning och har alldeles för mycket grenar "i mitten" som delvis går åt alla möjliga håll kors och tvärs.
Gossen Ruda
Om man funderar lite... Svampangrepp kommer via sporer. Är det någon svamp som sporar av sig under vintern? Knappast. Regn och fukt betyder väl nästan bara att alla sporer tvättas bort från luften och grenar, bara vatten ger inga angrepp. Dessutom så OM det finns sporer så borde dom också ligga och vila sig. Därför tycker jag att den bästa tiden är nu, eller då möjligen JAS innan svamparna börjar sprida sporer på hösten.
HelenJ
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 15:11) *
Om man funderar lite... Svampangrepp kommer via sporer. Är det någon svamp som sporar av sig under vintern? Knappast. Regn och fukt betyder väl nästan bara att alla sporer tvättas bort från luften och grenar, bara vatten ger inga angrepp. Dessutom så OM det finns sporer så borde dom också ligga och vila sig. Därför tycker jag att den bästa tiden är nu, eller då möjligen JAS innan svamparna börjar sprida sporer på hösten.

Menar du att gummiflöde (som väl är största orsaken till att man ska vara försiktig vid beskärning av körsbär och plommon) orsakas av svampsporer?
Gossen Ruda
CITAT (HelenJ @ 09-12-2009, 17:30) *
Menar du att gummiflöde (som väl är största orsaken till att man ska vara försiktig vid beskärning av körsbär och plommon) orsakas av svampsporer?

Nej, det var mest röta jag tänkte på. Gummiflödet förekommer väl mest på körsbär, jag har inte haft sånt på mitt plommonträd som jag kapar grenar på mest hela året.
Bassam
Hej
Det är inte bara för SVAMPEN , men också för insekter och bakteria och virus som sprida sig med fukt ock luften på sår som tog länga tid för att blir bra.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon