|
Det här är säkert olika i olika kommuner, men har någon av er fått betala för att anmäla sitt kompostinnehav?
I våras bestämde jag mig för att skaffa en varmkompost, och införskaffade en sådan. Det var inte helt billigt, men jag tänkte att det nog kunde bli bra jord som kunde vara bra för trädgården, samt att det kändes slösigt att slänga matavfall i soporna.
Jag skickade en fråga om till vem jag skulle anmäla innehav, men den som svarade visste inte, utan bollade vidare frågan, och det hela rann ut i sanden.
Igår fick jag så ett mejl med en bifogad blankett om anmälan. Finstilt på den blanketten står det att det kostar 720 kr i timmen i handläggningstid för prövning, och att man ska betala även om man inte får tillstånd att ha komposten.
Det här blir ett riktigt dyrt projekt! Och vad gör man om man inte får tillstånd? Säljer tunnan på Blocket...?
Man tycker att de kunde stödja dem som vill kompostera...
akagebeck
09-10-2009, 15:29
Det låter ju jättekonstigt! Jag trodde att kommunerna skulle vara FÖR att man komposterar själv. Det du beskriver låter ju mer som att de tycker det är besvärligt.
Får jag fråga vart du bor nånstans? Jag har precis samma planer som du, att inom kort skaffa en varmkompost och kommer också behöva ansöka. Jag bor i Stockholmsområdet (Bromma närmare bestämt)
skogstroll
09-10-2009, 15:32
CITAT (Thé @ 09-10-2009, 15:38)  Det här är säkert olika i olika kommuner, men har någon av er fått betala för att anmäla sitt kompostinnehav?
I våras bestämde jag mig för att skaffa en varmkompost, och införskaffade en sådan. Det var inte helt billigt, men jag tänkte att det nog kunde bli bra jord som kunde vara bra för trädgården, samt att det kändes slösigt att slänga matavfall i soporna.
Jag skickade en fråga om till vem jag skulle anmäla innehav, men den som svarade visste inte, utan bollade vidare frågan, och det hela rann ut i sanden.
Igår fick jag så ett mejl med en bifogad blankett om anmälan. Finstilt på den blanketten står det att det kostar 720 kr i timmen i handläggningstid för prövning, och att man ska betala även om man inte får tillstånd att ha komposten.
Det här blir ett riktigt dyrt projekt! Och vad gör man om man inte får tillstånd? Säljer tunnan på Blocket...?
Man tycker att de kunde stödja dem som vill kompostera... Låter som du blir lurad nästan, man brukar väl få bidrag för att ha kompost!
andersen
09-10-2009, 15:32
CITAT (Thé @ 09-10-2009, 15:38)  Det här är säkert olika i olika kommuner, men har någon av er fått betala för att anmäla sitt kompostinnehav?
I våras bestämde jag mig för att skaffa en varmkompost, och införskaffade en sådan. Det var inte helt billigt, men jag tänkte att det nog kunde bli bra jord som kunde vara bra för trädgården, samt att det kändes slösigt att slänga matavfall i soporna.
Jag skickade en fråga om till vem jag skulle anmäla innehav, men den som svarade visste inte, utan bollade vidare frågan, och det hela rann ut i sanden.
Igår fick jag så ett mejl med en bifogad blankett om anmälan. Finstilt på den blanketten står det att det kostar 720 kr i timmen i handläggningstid för prövning, och att man ska betala även om man inte får tillstånd att ha komposten.
Det här blir ett riktigt dyrt projekt! Och vad gör man om man inte får tillstånd? Säljer tunnan på Blocket...?
Man tycker att de kunde stödja dem som vill kompostera... Kan det inte vara så att du får en rabbat på sopphämtningen som kompostinehavare? och att du då går med vinst efter en tid.
Åsa, mälardalen zon 2
09-10-2009, 15:33
Det låter helt fel är min spontana reaktion ofta brukar det vara så att det inte kostar något för enfamiljshus medans det kostar pengar ifall det gäller flerfamiljshus och företag. Ex. som det står på stockholms stads hemsida angående kompostering
"Det är tillåtet att kompostera trädgårdsavfall som löv, kvistar och liknande på den egna fastigheten. För att få kompostera köksavfall som matrester måste du däremot skicka en skriftlig anmälan till Miljöförvaltningen. Anmälan är kostnadsfri för en- och tvåfamiljshushåll. För flerfamiljshus och verksamheter är avgiften 2 700 kronor. "
DykUnderYtan
09-10-2009, 15:58
Låter ju mycket märkligt och dyrt för att ge ett tillstånd eller ännu värre avslag.
Jag ansökte i Huddinge kommun förra sommaren genom att fylla i en blankett jag skrev ut från nätet, som skickades in till kommunen. Inga problem där inte, fick nåt papper tillbaka på att det var godkänt så vi komposterar för fullt.
Soporna halverades nästan i samband med det så dels har vi nu bara soptömning en gång i månaden (av en tunna som då bara är halvfull) + rabatt på sopavgiften för att vi komposterar.
Hoppas det löser sig för dig i vilket fall.
officinalis
09-10-2009, 23:11
Är komposten godkänd för användning tycker jag du kan lämna kommunen utanför det här spelet. Min åsikt.
DykUnderYtan: kan ni ha hämtning en gång i månaden!?!? Vi mar det minimala i Sigtuna kommun för permanentboende: minsta kärlet och hämtning varannan vecka av sopor och varannan vecka av komposterbart. Även om vi inte hade haft det bruna kärlet för komposterbart hade priset inte sänkts så då valde vi att ha det då det ibland blir så mycket när man röjer i kylskåpet att komposten svämmar över. Det blir kanske två-tre små bruna påsar i botten bara...
Vad olika det är!
Eva 33c
10-10-2009, 09:23
Det låter märkligt, ring komunen och prata med dem. De är ju till för att serva invånarna. När jag lämnade in ansökan om egen kompostering så kostade det ingenting. Sen tror jag att det egentligen bara var en underskriven försäkran från min sida att kärlet är skadedjurs-säkert, det var enda kravet. Så någon handläggning behövdes inte. De första åren skulle man förnya denna ansökan varje år, men nu gäller mitt tillständ tills vidare. Jag har inget "brunt" kärl och bestämmer själv när mitt andra sopkärl ska tömmas, vilket brukar bli max 1 gång i månaden, ofta mindre. Har man inte egen kompost måste man tömma sitt "bruna" kärl varannan vecka, dvs varje gång de åker förbi här.
Jag har skrivit till dem nu för klargörande. Är inte intresserad av att betala för besväret. Ska det vara på det viset får jag väl nöja mig med att kompostera trädgårdsavfall i min dyra tunna, och skicka resten med sopbilen. Vi lyckas ändå aldrig fylla tunnan, så i princip kvittar det, men jag tycker att det känns slösigt att frakta bort det när det kan bli fin jord i min trädgård istället.
Det finns ingen sk komposttaxa här, så man får ingen lättnad när det gäller sophämtning. Tror inte att den här kommunen är särskilt intresserad av miljöarbete?
Kan du tala om vilken kommun det är, så att man får sina fördomar bekräftade!
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2009, 12:39
CITAT (Thé @ 10-10-2009, 10:47)  Jag har skrivit till dem nu för klargörande. Är inte intresserad av att betala för besväret. Ska det vara på det viset får jag väl nöja mig med att kompostera trädgårdsavfall i min dyra tunna, och skicka resten med sopbilen. Vi lyckas ändå aldrig fylla tunnan, så i princip kvittar det, men jag tycker att det känns slösigt att frakta bort det när det kan bli fin jord i min trädgård istället.
Det finns ingen sk komposttaxa här, så man får ingen lättnad när det gäller sophämtning. Tror inte att den här kommunen är särskilt intresserad av miljöarbete? Isåfall kanske du kan skita i tillståndet, tillståndet är ju mest bra att ha för att man då kan få sänkt kostnad på sophämtning. Sköter du bara komposten så inte grannar klagar och liknande tror jag det är mycket liten risk att någon från kommunen ger dig böter el. dylikt för otillåten kompostering, de verkar ju inte speciellt intresserade av kompostering och de har säkert annat att göra än att springa runt i villaträdgårdar och leta otillåtna komposter.
henriks
10-10-2009, 14:50
ANSÖKA om att få kompostera????
Skulle aldrig falla mig in.
Är det något som borde ansökas (och alltid avslås) så är det om man INTE vill kompostera
Jag har nu fått svar om att ja, det kostar att anmäla. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Det är Ystad-Österlenregionens miljöförbund det handlar om. Kurt, vem har du fördomar om?
I Malmö kostar det också - 870 kr, och de har mage att uppge att deras behandling av en ansökan tar två timmar i anspråk! http://sydsvenskan.se/malmo/article547751/...mpostering.htmlJag har mycket svårt att se hur de skulle kunna ta utebliven anmälan till domstol. Så länge det inte orsakar hygieniska problem för grannar, så kan de rimligen inte ha åsikter om hur man förvarar mat (eller matrester).
varghem
14-10-2009, 09:24
Tur man bor på landet *suck*
Åsa, mälardalen zon 2
14-10-2009, 09:55
Skåne verkar vara lite efter då det gäller miljö det tyckte jag redan 99-01 då jag gick trädgårdsingenjörsprogrammet. Ekologisk odling nämndes inte ens i utbildningen på trädgårdsingenjörsprogrammet + alla besök på grönsaksodlingar var IP-odlingar eller konventionella odlingar, vi fick tjata oss till ett studiebesök på en ekologisk odling. Man verkade anse att det där med ekologisk odling bara var en modenyck som nog skulle försvinna.
Miljoval
16-10-2009, 13:45
Tror det är samma sak i Karlstad... antagligen anser Kommunen att de har rätt att lägga beslag på det du ämnar kompostera, det skall la gå till biobränsle som kommunen kan tjäna pengar på.
Finns andra kommuner som på ett föredömligt sätt behandlar, informerar och upplyser egenkomposterare. Bor själv i en sådan kommun och snart är det dags för kommuninspektion av mitt hemmabygge! ;-)
Gossen Ruda
16-10-2009, 20:49
I Göteborg var det bara att skicka in ett papper där jag talade om vad det var för kärl och så var det klart. Utan kostnad. Resten har jag hämtning av varannan vecka.
I Härryda kommun var det annorlunda. Där har vi inte haft sophämtning sen min pappa var med och byggde kåken 1937. Det har väl kommit nån förfrågan om varför vi inte hade sophämtning men efter påpekande att vi skanade vägförbindelse har det varit tyst. Förra året vaknade dock kommunen när vi fått en ny granne som byggde väg mot alla regler och höll på, vi är dock inte med på vägen som dessutom länstyrelsen bestämt skall bort.
Att prata med soporna på kommunen fungerade inte, vi skulle ha sophämtning. Punkt slut. Visserligen lägsta taxan 500 kr för 2 hämtningar per år. Det gick visserligen att ansöka om total befrielse men det kostade 1200 eller något ditåt och än hade ingen fått befrielse. Jag ifrågasatte kostnaden men hon sa att utredningen om var jag skulle göra av soporna kostade så mycket, jag fick inte skräpa ner. När jag påpekade att dom skulle ändå aldrig kunna hämta några sopor av mig, sopkärlet har jag tagit ner till huset och där kommer det att stå. Dvs dom vet ändå inte var jag gör av soporna. Tydligen kvittade det då. Jag förmodar att dom egentligen inte bryr sig, huvudsaken är att dom får in sina pengar där överskottet säkerligen går in i budgeten.
Gossen Ruda: vad GÖR du med soporna då? Blir ju lite nyfiken...
Gossen Ruda
17-10-2009, 06:33
CITAT (Peztis @ 16-10-2009, 22:15)  Gossen Ruda: vad GÖR du med soporna då? Blir ju lite nyfiken...  Allt brännbart energiåtervinns i kaminen och det som inte passar där hamnar i påskbrasan. Allt komposterbart i komposten och övrigt tar jag hem till stan och slänger där. Har fungerat i många år.
 Om jag va som du Gossen, skulle jag nog ställa ner soptunnan för tömning ändå när det är dags, bara för att de ska kunna tömma en tom tunna... Då kanske de fattar!  Men det är ju klart... hur långt ska sopgubben gå för att hitta tunnan där den är nu? (om han hittar den)
Aha, fattade inte att det var sommarställe... Nu hänger jag med!  Hos oss får man dessutom betala extra om soptunnan står långt ifrån. Du kan ju alltid ställa din tunna vid hämtningsstället och låta den står där - oanvänd. Skura den rent först så att de verkligen ser att den är onödig. Sätt en lapp inne i locket där det står "Tomt denna vecka med!"... Haha, nu växer de små hornen ut igen!
Gossen Ruda
19-10-2009, 08:52
Jag vill minnas att Anne Lundberg hade ett program på SVT för några år sedan där hon hjälpte privatpersoner att få rätt mot myndigheter och företag. Och där var det b l a en person som tvingades betala för sophämtning trots att han:
1. Inte genererade några sopor. 2. De faktiskt aldrig kom dit och tömde!
Han fick i alla fall rätt och slapp betala.
Samtidigt är det ju viktigt att folk inte börjar slänga sina sopor i skogen bara för att de vill slippa kostnaden för att ha sophämtning.
En anledning till att man ska ha tillstånd till att få lov att slänga animaliska rester i egen hushållskompost är att kommunen vill veta att man använt en riktig behållare som uppfyller sanitära krav (så att det inte blir råttinvasion) och att man inte placerat den alltför nära grannen. Jag tycker att det är ganska rimligt i tätbebyggt område.
Jo, men om man som vi bor granne med en åker och grannarna på behörigt avstånd... Då känns det mest som pappersexercis i onödan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|