akagebeck
09-10-2009, 22:38
Hej!
Jag skulle behöva köpa någon kubikmeter jord men är osäker på vart jag ska vända mig. Har sett att företaget BigBag levererar i sina stora bags och det skulle vara perfekt för oss.
Jorden behöver jag till perennrabatter och pallkragar för odling av grönsaker.
Är det någon som provat Big Bags planteringsjord och kan säga om hur kvaliteten på den är? Vågar man prova?
Eller nån som har nåt annat tips? Vi har inte möjlighet att åka och hämta med kärra, utan behöver ha det "hem-kört"..
Jag bor i Bromma, Stockholmsområdet.
/Anna
elvisjö
12-10-2009, 08:17
Tyvärr så är det så att även om tillverkarna säger att deras jord är analyserad så stämmer inte resultaten med den jord som du får levererad.
En kompis köpte jord i bag bag och var mycket nöjd första gången, men andra gången var det inte lika bra
Hör av dig till en handelsträdgård och hör om de kan ta in en pall jord åt dig eller om du kan köpa på bulk. Köper du av Hasselfors så vet du ju att du får bra jord i alla fall. Prisskillnaden mellan det du tänkt köpa och att köpa på bulk från Hasselfors vet jag inte, men det kanske är värt att kolla upp?
akagebeck
12-10-2009, 12:33
Aj då, va synd att det verkar osäkert med Big Bag.
Men, om jag ändå skulle chansa att köpa jord från Big Bag och det visar sig vara lite sämre kvalitet, kan jag då förbättra jorden?
Jag har egen trädgårdskompost och planerar även komma igång med varmkompost för köksavfall i höst.
Kan jag dryga ut en sämre jord med kompost och kanske kogödsel och ändå få bra kvalitet eller är det dödfött?
Anna
Det ska finnas en certifiering för jord, upptäckte det när jag köpte några säckar på återvinningscentralen. Kommer itne ihåg vad den hette, men jord som är certifieringsmärkt BORDE hålla hyfsat jämn standard.
Vet inte hur det är uppe i Bromma, men här nere i har jag vid en snabbsökning hittat minst 3 företag som kan leverera matgjort hem till mig, antingen löst eller i storsäck... Kolla upp om det finns uppe hos er också, här nere är det företag som har grus, plattor eller sten som har jord också.
Gunilla T
12-10-2009, 18:07
CITAT (akagebeck @ 12-10-2009, 13:33)

Aj då, va synd att det verkar osäkert med Big Bag.
Men, om jag ändå skulle chansa att köpa jord från Big Bag och det visar sig vara lite sämre kvalitet, kan jag då förbättra jorden?
Jag har egen trädgårdskompost och planerar även komma igång med varmkompost för köksavfall i höst.
Kan jag dryga ut en sämre jord med kompost och kanske kogödsel och ändå få bra kvalitet eller är det dödfött?
Anna
Visst kan du det...och tillför du organisk gödsel och kompost varje vår så får du en utmärkt jord så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.