Full version: Rhizombarriär?
KRT
Har långtgående planer på att plantera några bambusorter med utlöpare i trädgården, bl.a. Phyllostachys aureosulcata , som förutom att ha utlöpare kan bli ganska stor....

Inser att det skulle vara ett "lyxproblem" om de växer så bra att man måste begränsa deras utbredning med rhizombarriärer, men man kan ju hoppas smile.gif. Dock, för att inte behöva gräva upp jorden runt en planta som stortrivs funderade jag på om man redan vid planteringen kunde sätta ner någon slags rhizombarriär och i så fall vad???

Alla tips och råd mottages med största tacksamhet! help.gif
MariaS
Stora hinkar utan botten, stora krukor utan botten, fiberduk/markväv, platonmatta, rostfria plåtar, stående marktegel. Sen kan det vara snyggt med en kant av trä, men tänk då på att även impregnerat virke multnar fort, så ha ändå något innanför som stoppar rötterna.
KRT
Hur är hållbarheten hos markväv/fiberduk? Antar att den borde vara hyfsad eftersom den ju är avsedd att vara i marken, men pratar vi år eller decennier?

Vill gärna att bambun sprider sig i vår trädgår, bara den inte vandrar in till grannen, så hinkar och krukor får jag nog undvika, man kanske man kunde gräva ner en bit "plasttak", av typen man har över uteplatser, mot grannens tomt.... confused.gif

Tack för tipsen!
MariaS
Markduk är ju avsedd att ligga under vägar i minst 50 år, så den klarar sig nog ett tag...

Visst borde det gå med plasttak också. Glömde ju säga att rhizomspärren bör vara minst 30cm djup. duh.gif
Gunilla T
Jag sätter ofta upp rotstopp pga av att trädgården etableras på naturmark/skog och den befintliga jorden är full av trädrötter. Jag gräver ner byggplast som finns att köpa i stora rullar.

Har prövat med markduk förut men det fyller ingen som helst funktion, trädrötterna är igenom inom några år. Kan väl ana att även bambu har kraftiga rotsystem.
Alexander-VG-zon3
mina föräldrars bambu tog sig igenom markduk. och började skjuta upp en massa skott i pergolan.

som man kan se här i bakkanten

[attachment=43000:PICT0029.JPG]
KRT
I så fall kanske det bästa är att sätta plantorna 1-1,5 m in på tomten och OM de börjar sprida sig får man gå på dem med spade och börja dela ut småplantor till alla som vill ha smile.gif
lavendelgården
Bra tänkt!!!!
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon