mollys_matte
Har fått två krukor med sticklingar från klematis av svärmor.
De är rotade men jag tror de sitter i såjord.
Just nu står de i fönstret inne tillsammans med några bebis fuschior.
Vad ska jag göra med dem?
Är det inte lite för kallt för dem ute? Men gissar att inne kan det vara lite torrt...
Vore roligt om de klarade sig. De har några fina gröna blad som växer men är inte särskilt stora direkt.
octachoron
Mycket beror på vilken sorts klematis det är.
Snabbväxande klematis klarar sig ofta bättre än mera långsamväxande när man tar sticklingar enligt min erfarenhet.

Jag har lyckats klara nya klematissticklingar över vintern inomhus, då satte jag dem under lysrör för att ge dem så mycket extraljus som möjligt. Dock tycker de inte om att vara inomhus så de drabbas väldigt lätt av t ex mjöldagg.
Efter utplantering utomhus på försommaren så har de vuxit fint och verkar klara sig. Utomhus är de MYCKET friskare.

Jag planterade ut en knappt rotad långsamväxande stickling i en rabatt i augusti. Den verkar knappt ha vuxit, få se om den klarar vintern. Tror det blir svårt att få dem att överleva utomhus vid denna tid på året, det kanske går i de mildare klimaten i Sverige?
mollys_matte
Det är sticklingar av Summer snow. Vet inte hur de är i tillväxten.
Sätter dem under lysröret med mina saint paulor då...
Så får vi se hur de klara sig helt enkelt.
octachoron
Summer Snow eller som den egentligen bör kallas 'Paul Farges' ska vara en riktigt kraftigväxande klematis.
Lite bakgrundshistoria om den finns på Summer Snow.

Det bästa för de rotade sticklingarna kanske skulle vara att vinterförvara dem inte alltför kallt, kanske +1 till +5 grader?
Jag har själv inga möjligheter att förvara sticklingar/pelargoner/fuchsior på detta vis tyvärr, så därför har jag haft dem inomhus under vintern.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon