LaPaloma
10-10-2009, 09:11
Ja, kan jag det?
Har repat dragon, timjan, citronmeliss och oregano nu på morgonen - alltså det som jag har torkat från skörd i somras. Jag blev så inspirerad av alla dofter som spred sig i köket att jag skulle vilja ha mer!
I kryddlandet finns mängder kvar men det har ju varit frostnätter och dagarna är ju inte så varma nu heller så att kryddorna torkar upp på dagen (bor i zon 5).
Kan jag ändå skörda kryddor nu?
De har ju antagligen blommat och är påväg att vissna ner. Smaken är inte alls densamma. Möjligtvis kan timjanen gå att skörda. De andra tycker jag inte smakar mycket mer än gräs såhär sent på året.
LaPaloma
10-10-2009, 09:50
Okej! Då får jag vänta till våren. Jag provar dock med timjan och ser hur det går.
Tack för svar!
Jag smakade just på min franska dragon och min timjan. Båda var goda och jag tror nästan att jag skall klippa ner dem och torka nu. Ingen av dem har blommat så det kanske är därför de fortfarande smakar så gott, jag vet inte
Ingen av mina kryddor har blommat, mig veterligen. Skall de göra det?
salikons
14-10-2009, 16:42
Det beror väl lite på vart i landet du bor. I de södra delarna kanske det fortfarande går, men här i norr blir det nog svårare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.