tepa
Hej

Ska försöka övervintra denna Gloxinia. Har förstått att man kan sätta den i svalt och att man kan ha den i rumsvärme. Torrt. Alltså INTE EN DROPPE VATTEN ? Den är redan kruttorr. Om jag sätter den svalt 8-12 plusgrader, när ska jag börja vattna ? Inte gräva upp knölen ur krukan? Jag tänkte dessutom ha den mörkt om det nu har någon betydelse.

Hälsn Tepa

tepa
Hej

Läste på nätet att man ska sluta vattna i september. Det gjorde jag. Sen ska man ta upp knölen när plantan vissnat helt. Det tycker jag den gjort nu. Men jag frågade om den inte ska ha den droppe vatten under hela vintern? Den ska ju förvaras torrt och mörkt, så jag antar det.

Hälsn Tepa

Jag satte den i övervintringsrummet, 8-15 grader, utom när maken ska pula där på vintern ibland, då kan han öka till 18-19 grader.
tepa
Hej

Jag antar att jag gjort rätt med Gloxinian. Annars hoppas jag ni säger till ? Det jag främst vill veta, ska den alltså inte ha en droppe vatten på hela tiden fram till februari, då den ska planteras om?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
ha den torrt, bladen som är vissna kan du ta veck dock skulle den torka in för mycket kan du duscha den lite. sedan till våren så ta det lugnt med vattningen tills du ser att du får liv, annars så kan knölen ruttna. när du ser nya rötter och blad kommer så ökar du vattningen.
tepa
Tack. Hur ser jag om den torkar in för mycket ? Börjar den skrumpna?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
torkar den in och blir skrynklig och torr och intorkad. så kan du duscha den eller doppa den i en spann med vatten och sedan låta den torka av och placera tillbaka den.

men den ska ha torr och sval vintervila.
tepa
Ok, Flaxss. Ska bli spännande att se om det blir någe blad på den sen i vår.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej man kan övervintra den i vardags rum, för att den behöver över 15 grader med ljus så de behöver lite vatten under övervintra.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 20-10-2009, 19:52) *
Hej man kan övervintra den i vardags rum, för att den behöver över 15 grader med ljus så de behöver lite vatten under övervintra.
H:Bassam

den kan övervintras i en temp på +5c +15c. där den växer vilt förekommer det regn och torkperioder, och torkperioden blir en viloperiod för den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon