Full version: Mata fåglarna
Bettis
Nu har jag köpt höstens första fågelmat, var på Blomsterlandet och dom hade energiblandning i lösvikt så det blev en påse och några talgbollar. Nu har jag hängt ut dom och lagt i fågelhuset hoppas att dom blir glada rolleyes.gif har ni börjat att mata fåglarna ännu?
Grå
Nej, än så länge hittar de mat själva här. Jag brukar börja mata när första snön kommit.
andersen
Nej det är alldeles för tidigt.
Bettis
CITAT (andersen @ 10-10-2009, 13:03) *
Nej det är alldeles för tidigt.

Nej inte är det för tidigt, jag tror att dom gillar dukat bord flirting.gif + att jag gillar att ha dom utanför fönstret dom är så söta att titta på.
KURT
Det är bara extra viktigt att man har bra hygien. Trichomonas parasiten dödar fortfarande grönfinkar och även flera andra arter av småfåglar. Så man skall ha en automat, där de inte går i maten, och även se till att de inte kan äta från spill på marken.
Grå
Jamen jösses... finns det möjligen något mer vi kan göra förutom att mata dem, sprita in dem med handsprit och hindra dem från att äta mat från marken för att se till att deras naturliga leverene blir ett minne blott?
takstigen
Jag köpte också en påse frö samt talgbollar igår
Vi ska vara rädda om de fåglar vi har för de minskar i antal år från år
skogstroll
CITAT (Grå @ 10-10-2009, 16:18) *
Jamen jösses... finns det möjligen något mer vi kan göra förutom att mata dem, sprita in dem med handsprit och hindra dem från att äta mat från marken för att se till att deras naturliga leverene blir ett minne blott?

ja man kanske ska hälla upp en liten skål med handsprit (eller fotsprit) till våra små vänner giggle.gif fixar de pumpflaskor?

...fast å andra sidan, tänk om de dricker upp det istället och blir aspackade och otrevliga? confused.gif
KURT
CITAT (Grå @ 10-10-2009, 15:18) *

Det ju främst matningen som har dödat några hundratusen grönfinkar i sommar. Men det finns ju många sätt att slippa se dem långsamt svälta ihjäl (parasiten angriper slemhinnorna i halsen, så att fåglarna fortfarande försöker äta trots att de inte kan!)

http://www.sofnet.org/index.asp?DocID=x&am...p;topicID=12162
Gunilla T
Ja, här i Mälardalen där jag bor har jag inte sett grönfinkar på över ett år. Jag skrev om det här på forumet i fjol höstas eftersom jag brukar ha hundratals grönfinkar här på vintern och ifjol dök det inte upp en enda.

En enda har jag sett i år, det var i våras och den var svårt sjuk.

Det finns inga kvar här...och jag vet inte hur jag skall våga mata fåglarna i vinter.
Grå
En fråga då - hur kommer det sig att vi överhuvudtaget har småfåglar här uppe om vintrarna om de måste matas för att inte dö ut?
Vad hände med Darwin?
Huggorm
Det skadar nog inte att börja mata snart. Efter att nästan bara koltrasten och skogsduvorna synts till under sommaren är det nu fullt med liv igen. Vet inte vart talgoxen och blåmesen håller hus på sommaren, men då syns dom i alla fall inte mycket till.

Idag gick mycket av rönnbären åt. En flock med småfåglar landade i min största rönn, plockade till sig bär och flög bort en bit i skogen medan de åt. Sedan återvände dom och hämtade mer. Så höll dom på en bra stund under livligt kvittrande, och sedan flög dom vidare. Vad kan det ha varit för fåglar? Tyckte dom var för små för att vara sidensvansar, men det var rätt långt håll.

CITAT (Grå @ 10-10-2009, 18:22) *
En fråga då - hur kommer det sig att vi överhuvudtaget har småfåglar här uppe om vintrarna om de måste matas för att inte dö ut?
Vad hände med Darwin?

Under en hård vinter kan ganska stora delar av bestånden av vissa fågelarter stryka med. Visserligen främjar det den naturliga balansen, men lite hjälp på traven skadar knappast här uppe i kalla norden. Dessutom är dom rätt trevliga att titta på när dom kommer och äter
Grå
Ja visst är de trevliga att titta på, men så kalla och hårda vintrar har vi inte haft sedan Sten Sture.
Om de nu dör ut oavsett om de matas eller inte, vad är alternativet? Jag tror knappast de flyttar hit om vintrarna och har gjort det i alla tider för att det är så svårt att hitta mat.

Ska vi börja samla ensilage till älgarna också?
KURT
Jägarna matar både rådjur och vildsvin med miljontals ton varje år, där har det mycket stor betydelse. Och jägarna borde följaktligen också ersätta trädgårdsägare som får sina trädgårdar förstörda av rådjur och vildsvin.

När det gäller fågelmatning, så kan man främst se det som ett mänskligt nöje. Lokalt kan det ha en viss betydelse för vissa fågelarter. Inte minst hjälper ju t ex fågelmatningen sparvhökar och sparvugglor, som får lätta byten.
Motti
Personligen tycker jag det är för tidigt att börja mata fåglarna !åtminståndet här i södra delen av Sverige,risken enligt min mening är att fåglarna blir för beroende av männsklig matning,det finns fortfarande massor av flygfän och mask och annat för fåglarna att äta,jag sätter in matning när det bli riktigt kallt och det inte finns flygfän osv,vi har fortfarande aktiva getingar här och massor av flygfän mask osv.Sen måste man vara medveten om att börjar man mata så måste man hålla på.
Hej igen
Grönfinkar hade vi gott om och hoppas så blir till vintern igen.
Gråsiskor dog i stortal hos brorsan ... så sorgligt för dessa söta små.
anne-li i olofstorp
Jag matar året runt. Det blir mindre mygg och annat olidligt ute på altanen när fåglarna är där..... och vem städar i naturen?????
Motti
Jag tycker som så att man ska inte inkräckta för mycet på fåglarnas naturliga betende och det gör man om man matar året runt!det är i mitt tycke inte rätt att mata året runt,naturen måste få ha sin gång och den rensar ur de inte livskraftiga!matar vi året runt annser jag att vi stör ordningen i naturen och understöder de fåglar som skulle dukat under av genetisk svaghet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon