lasseroth
10-10-2009, 17:22
Vi har ett antal "pinnar" 45*45 mm som står upp,2 meter höga förbundna med trekansläkt/överliggare.. Dessa bildar en gång.
Nu skulle vi gärna vilja ha förslag på lämpliga klängväxter som kan växa uppför dessa.
På ett annat ställe har vi t.ex en ros som växer mycket långsamt. Den står i en gräsmatta. Vi misstänker att gräset stjäl näring från rosen.
Samma problem har vi med dessa pinnar, dom står i gräsmattan.
Hoppas jag uttryckt mig tillräckligt tydligt för att ni skall kunna hjälpa
Aqvakul
10-10-2009, 18:36
Lite fler uppgifter behövs nog:
Vilken odlingszon?
Sol eller skugga?
Jordtyp?
Ska det blomma?
lasseroth
10-10-2009, 18:51
Ja där ser ni hur korkad jag är.
Belägenhet-Skåne
Gärna blomma
Jordtyp-vet ej, inte lerjord
Huggorm
10-10-2009, 18:58
Blåregn, Wisteria sinensis, hade nog gjort sig fint. Men det tar väll ett tag innan dom börjar blomma
Alexander-VG-zon3
10-10-2009, 19:54
dom man köper blommar inom 1-5år. dom är ympade. blåregn vill stå varmt och skyddat.
var i skåne finns du ? typ syd eller norr? (zonen skiljer från zon 0 vid kusten till zon 3 i norr).
bor du i dom milda delarna av skåne dvs syd (syd väst/öst) så kan du testa Trumpetranka. vill ha varmt och skyddat läge (söderläge) blommar på sensommaren med röd/orange trumpetblommor.
annars har du pålitliga växter som Kaprifol som blommar mycket och en del doftar och väldigt lättskötta och trivs i dom flesta lägen och jordar och funkar i hela skåne. Minikiwi och Kamelontbuske är andra växa som får vita blommor och sedan får små kiwi frukter, växer fort och får vackra blad och trivs både i sol och i halvskugga är tålig mot olika jordar och ganska härdiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.