Kajsa
Nu kan vi titta lite i backspegeln och fundera på vilka rosor vi blev nöjda med, skriv lite om era erfarenheter, roligt att läsa från olika delar av landet och visa bilder på era älsklingar !

Här i Västerås var sommaren blöt, en massa regn föll och svartfläcks sjukan var inte nådig, så denna sommar blev en prövning för rosorna. I vintras var det barkfläcksjukan som härjade och en massa säckar gick till Återbruket i vår. Jag har inte köpt några rabattrosor i sommar, mycket ovanligt ( bara 2 Nostalgie i höst ) Däremot har jag satt många pioner och perenner i år. Jag har klippt ner en massa rosor hårt, grävt bort och slängt rosor som jag tröttnat på.

Här kommer några rosor från sommaren som jag blev så nöjd med

David Thompson, Kanadaros, rugosa. Ingen sjukdom där inte.

Sarah Van Fleet, lika frisk rugosa

Eglantyne, Austinros, köpte 2 st förra sommaren och jag gillar växtkraften ca 1.5 m. Ena föräldern är Mary Rose ( min älsklingsros ) Frisk och doftar gott, klarade vintern galant.

Little Gem, mossros med stark doft, fick lite svartfläck men är annars bara så ljuvlig.

Freja Balsgårdsros och Constance Spry, alltid friska och växte in i varandra i sommar.

Goldener Olymp, ny klätterros i vår, ljuvlig och inte en fläck av något elände
mino
Bor i Stockholm och får nog räknas som zon 2, Montbretia övervintrar tex här i en skyddad rabatt. Hos mig har Ritausma, Rhapsody in blue, Gelbe Dagmar Hastrup, Hybrida samt Butterflies cover varit de säkraste korten i år. Coral dawn har också varit ganska bra men på senare delen av sommaren ränt iväg i konstiga och fula utskott, får fixa den till våren. Men den är i alla fall hållt sig frisk och fin. Leonardo da Vinci och Aicha planterades sent men ser friska ut fortfarande. Tyvärr har rådjuren varit och saboterat den sista delen av säsongen. Till och med Ritausma har blivit betad fast den är så taggig! Annars är verkligen Ritausma en rugosa att rekommendera, väldigt vacker med sina rosavita skiftningar.

Av de värst drabbade av skador och sjukdom hör förvånansvärt nog Aksel Olsen, den planterades i år och ser för skruttig ut, ska prova att plantera om den. Sen har det också varit ett dåligt år för mina The Fairy, möjligtvis har sniglarna fått smak på dem, ska klippa ner dem helt till våren. New Dawn har blommat jättefint men sen drabbats av SF och sett lite allmänt rufsig ut. Austinrosorna (winchester cathedral och the pilgrim) har också varit osäkra kort, en del mjöldagg bla. Mina Jubilee Celebration är nya och ser dock hittills friska ut (förutom då att de betats!).

Kajsa
Så inte ens Ritausma får vara ifred för rådjuren, trodde den var som en taggtråd. Har satt en Ritausma i våras för blommorna är vackra. Äter sniglarna de lägre rosorna, mördarsniglar eller vad ?
Monarda
I år har min Louise Bugnet varit finare än någonsin och Leonardo som planterades i våras har överträffat alla förväntningar. Queen Elisabeth är alltid pålitlig. Inte ett spår av angrepp på någon av dom.

[attachment=43081:P8150491a.jpg]

[attachment=43080:P8230569a.jpg]

[attachment=43082:P8050414e.jpg]

Ser fram emot Ritausma som jag nyligen planterat.
Thé
Min största favorit blev nog Jasmina från Kordes. Har växt bra, blommar otroligt vackert och är helt frisk.

Även Irma har gjort mycket bra ifrån sig. Det här är en gammal bild, det har nu kommit en massa höga skott. Blomvillig och frisk.

Jag kan inte låta bli att nämna Albertine också, det är lätt att glömma bort henne eftersom hon är engångsblommande (de andra jag nämnt blommar ju fortfarande), men i somras var hon helt underbar och frisk.

Även Mme Alfred Carrière var fin, hon växte så det knakade i år och höll sig frisk.
Kajsa
Monarda, hur lyckas du med Queen Elizabeth den fryser alltid bort här förr eller senare, vilken zon bor du i ?

Thé, så maffiga rosbilder, Mme Alfred Carriére var sagolikt vacker och Jasmina rose.gif
Irma är en av mina 10 favoritrosor den är lite tuffare och klarar mellan Sverige lika bra.
mino
Ang detta med rådjur så är vi hårt drabbade av så kallade stadsrådjur som bor inne i tätbebyggt område. De är extremt orädda av sig och de struttar runt och äter det de tycker är extra gott, tex tulpaner, rosknoppar och de allra mjukaste nya skotten. De ratar exempelvis äpplen så man förstår att de inte är så värst hungriga utan bara använder kvarteret som en smågodisaffär. Morr!

Sniglarna är små vinbärssnäckor, inte mördarsniglar. Jag har haft väldigt gott om dem i år och jag tror iaf att det är de som varit på the fairy.

Kom förresten på en ros till att rapportera om: Cottage rose, som varit hårt drabbad av svartfläck.
Thé
Kajsa, det var Albertine på bilden. Jag hittade ingen bra bild på Mme Alfred Carrière.

Är väldigt glad att jag beställt Goldener Olymp nu när jag har sett din bild smile.gif
Monarda
CITAT (Kajsa @ 12-10-2009, 10:47) *
Monarda, hur lyckas du med Queen Elizabeth den fryser alltid bort här förr eller senare, vilken zon bor du i ?

Jag bor i zon 4 och den här plantan är faktiskt den första ros jag köpte för sisådär 10 år sedan.
Den fryser ner rätt duktigt på vintrarna och står nog inte särskilt gynnsamt till, trängs med en hel del andra blommor.
Vissa år blir hon jättehög och fin men sommaren som gick var inget höjdarår.
[attachment=43117:P8050411a.jpg]

I våras planterade jag ett gäng nya "Bettor" i en rabatt mot en södervägg. Hoppas dom blir lika friska och fina.
Ezereht
Jag tror jag gillade Ghislaine de Feligonde bäst i år. Therese Bugnet var också fin. Min Kanelros (Tornedalsros). John Cabot var frisk och stor och fin, men den är inte så spektakulär.

Jan SPek var ju blomvillig och frisk men färgen är inte "riktigt" favvo. Lite för illigt gul.

Marie Bugnet är den ros jag har som doftar godast. Den kanske får vara kvar ändå nästa år om jag lyckas binda upp alla ranka vingliga sticksiga grenar.

Sjukast har min Morden Centennial varit, SFS... men Morden-rosorna har ju en del den problematiken.
Dilara
Bortsett från Nostalgie, Rose de Rescht och Amber Queen har jag upptäckt en ny favorit:
Denna har blommat hela tiden, frisk, inte en enda lus, inte ett enda sjukt blad, peppar peppar! Så här har den sett ut i tre år nu. Sort? Ingen aning, tyvärr.

[attachment=43218:SPM_A031...__kopia_.jpg]
[attachment=43219:Pink_Ros...__kopia_.jpg]
Fny
Det här var mitt första år någonsin med rosor och jag har numera H.C. Andersen, Astrid Lindgren, Red Fairy, Rosarium Uetersen och en vit sak som jag inte vet vad den heter. Av dessa så är nog den första den som blommat vackrast: H.C. Andersen. Den fick helt fantastiskt sammetslena mörkröda blommor! Det var så man blev slagen av häpnad varje gång man såg dem...

H.C. Andersen.jpg

Amaryllis
CITAT (Dilara @ 15-10-2009, 21:03) *
Bortsett från Nostalgie, Rose de Rescht och Amber Queen har jag upptäckt en ny favorit:
Denna har blommat hela tiden, frisk, inte en enda lus, inte ett enda sjukt blad, peppar peppar! Så här har den sett ut i tre år nu. Sort? Ingen aning, tyvärr.

Otroligt vacker var den i alla fall och vilken underbar, passande rabatt! När på året togs bilden?
Kajsa
Åh, så många ljuvliga rosbilder ni lagt in, roligt ! Och visst är det många helt olika sorter vi fått till våra favoriter denna sommar.
Dilara, vad kan det där vara för ros ? ser buskig ut, rödorange, öppen blomma ?
Dilara
Amaryllis: bilden togs i augusti i år.
Kajsa: det är en buskros/ rabattros ?, ganska blanka blad och inte alls orangeröda utan blommorna är intensivt rosa och halv - mer än halvt fyllda blommor. Vore kul om man fick veta vad det kan vara för sort. Misstänkte först att det kan vara Winnipeg Parks (kan det vara det, någon som har den?), men är inte säker.
Christina i Taxinge~
CITAT (Dilara @ 15-10-2009, 21:03) *

Jag tycker det ser ut som 'Bella Rosa' även om färgen är lite "trasig" på fotot då jag tror att den är fotograferad i fullt solsken.

Dilara
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-10-2009, 18:37) *
Jag tycker det ser ut som 'Bella Rosa' även om färgen är lite "trasig" på fotot då jag tror att den är fotograferad i fullt solsken.

Bella Rosa är det inte. Färgen på blommorna är exakt som på knoppen, så den färgen är helt rätt. Alltså mer åt det cerise hållet.
I jämförelse med Bella rosa så har min större men färre blommor per klase. Och formen på blomman är helt olika.
Funderar på om det kan vara en Winnipeg Parks trots allt.. g.gif
Christina i Taxinge~
Hmmmmm...........så här ser min Winnipeg Parks ut

[attachment=43271:winnipeg.jpg]

Ezereht
Bladen ser inte ut som winnipeg, dom är för blanka tycker jag.
Christina i Taxinge~
CITAT (Dilara @ 16-10-2009, 18:42) *
Bella Rosa är det inte. Färgen på blommorna är exakt som på knoppen, så den färgen är helt rätt. Alltså mer åt det cerise hållet.
I jämförelse med Bella rosa så har min större men färre blommor per klase. Och formen på blomman är helt olika.
Funderar på om det kan vara en Winnipeg Parks trots allt.. g.gif

Jag har letat efter mina bilder på Bella Rosa, har inte så många......men jag tycker nog fortfarande att din bild liknar Bella Rosa mer än Winnipeg Parks.
Men det är det där med att rosor kan se såååååå olika ut på bild beroende på när på året de är fotograferade, i vilken väderlek, ny eller gammal buske, kamera, fotograf.......osv
Vilket betyder att det förstås är jättesvårt att säga exakt vad det är för sort.
Om jag inte visste att min bild visade WP skulle jag nog tveka att skriva vad det är för sort... laugh.gif

Dilara
Nja... har också märkt med att min har blankare blad än WP, men tittar man på blomman kommer man nära.
Tyvärr, måste säga att Bella Rosa inte kan vara rätt. Min mormor har en sådan i sin trädgård och min påminner inte alls om den... Svårt annars g.gif
Amaryllis
Blommar din fortfarande Dilara kanske? Isåfall kan du ta lite fler bilder, närbilder, så kan vi se!
Kajsa
Här en ny bild av Winnipep Parks, men den tror jag inte på det stämmer inte i färgen

Är det något åt denna färg

Summer Holiday
Dilara
Vi får se om jag kan ta bilder imorgon för jag kan se en och en annan blomma nu.
Om jag ska beskriva färgen exakt så ta färgerna från WP oc Astrid Lindgren. Den färg som ligger emellan dessa färger, exakt sådan är färgen. Alltså bara rosa, en mycket vacker och intensiv färg. Knopparna är dock åt det rörosa hållet. Inte alls åt det hållet Summer Holiday har.
Blommorna är även ganska stora och ser nästan ut som snittrosor. Lite som en tehybrid kan man säga.
svennis
Sista bilderna 2009.. smile.gif
Nu är det minusgrader om nätterna i Ängelholm

vilken y.JPG

vilken.JPG

Rapsody in Blue.JPG

Pernilla Poulsen.JPG

Comte de Chambord.JPG

Ghislaine de Feligonde.JPG

Menja.JPG

Yolande d´ Aragon.JPG

Ezereht
Den rosa vilken ser ut som en myskros ?
Kajsa
Så mycket vackra rosor du fotat svennis trots minusgrader. Här har vi haft många kalla nätter och enstaka rosor kämpar på, väntar på att sista löven ska blåsa ner.
svennis
[quote name='Ezereht' date='18-10-2009, 11:20' post='1105579']
Den rosa vilken ser ut som en myskros ?
Aristide Briand, kan det vara den ?? Klättrare, o det gör den.. 3m.
Skylten är visst borta
ElisabetO
Det kan inte vara en Romanze.....
svennis
[quote name='ElisabetO' date='18-10-2009, 22:39' post='1105790']
Det kan inte vara en Romanze.....
Romanze inte så dumt! Har du den själv?
Vi köpte den som Aristide Briand har jag nu kommit på.

Kan du den gula y, den förste , hjälper L....L... g.gif
Kajsa
Här får ni fler vackra och mycket friska rosor från sommaren !

Sachalin, ny rugosa här som jag gillade direkt, inget sjukt på den.

Myskrosen Trier har aldrig några sjuka år, älsklingsros ( som jag snurrar in i vinterväv varje år )

Charles Austin, en Austin ros som hängt med länge här, frisk och tål kyla också

Marguerite Hilling, stor buskros som växer blåsigt här, frisk och fryser aldrig ner ett dugg

Mme Georges Bruant, rugosa men ingen tuffare, bara till zon 4. Stark doft och frisk, ljusgröna blad
Lilla Sibirien
Hos mig har alla rosor varit friska i sommar. Det var lite torrt och varmt på försommaren, men därefter
kom ganska lagom mycket regn. Trots vinterns barkfläcksjuka, då alla rosor nästan fick klippas ner till
marken, kom alla rosor igång igen och blommade bra.

Mary Rose, blommade bra, men var lite spretig i växtsättet.
[attachment=43632:Mary_Rose__r_2.jpg]

Hippolyte hade jag stora förväntningar på och de blommor den gav var otroligt fina.
[attachment=43633:Hippolyte__r_2.jpg]

Lions Rose var lika fin i år som tidigare, det är en ros som man kan ha hur många
som helst av.
[attachment=43634:Lions_ros_2009.jpg]

Detta år har honungsrosen Hybrida (tror jag) kommit igång riktigt bra, tack vare tillräckligt med vatten.
[attachment=43635:Hybrida__r_2.jpg]
Kajsa
Var alla dina rosor friska i sommar, var bor du ? Tycker alla skrivit om allt elände som var i sommar, all svartfläck mm. Och barkfläcksjuka hade jag också en massa i våras.

Lions ros är en pärla och den var frisk även här.
AnnammA
Åh, vilka älskliga rosenbilder ni visar! Hur ska jag kunna välja ut från denna rosensommar, som varit...
Hm, det blir ett blandat gäng, och tänk på att jag bor i den varma zonen 1-2...
Och de jag visar är:
1."Ghislaine de Fèligonde" - alltid underbar, och kollosalblommande i somras...
2.Rabattrosen "Leonardo da Vinci", som jag planterat i en grupp på tre, och så liljor, som får stå för doften, då Leo inte doftar.
3."Alchymist", denna klängros, blommade så högt upp i luften, att jag beslöt mig för att klippa ner den på höjden, efter blomningen, och den har skjutit nya skott igen, och kommer troligtvis att bli buskigare till nästa sommar.
4."Wrams Gunnarstorpsrosen" - ja vad finns att skriva om denna läckra klätterros - ni ser själv...
5..Mix av olika sorter, bla "Hebes Lip"& "St Nicholas"
6. Den ljuvliga mochatan "Cornelia", som hos mig är en mindre klätterros. Bara sååå underbar!
7. Mix av rosor med Ghislaine som väller ut...
Kajsa
Nej, men Anna nu svimmar jag, så vackra rosbilder. Så roligt se dig här igen har undrat så var du tagit vägen.
Brukar Wrams Gunnarstorp vara frisk hos dig, har aldrig sett en sjukare ros än den här, alla blad trilla av.
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 25-10-2009, 01:25) *
Nej, men Anna nu svimmar jag, så vackra rosbilder. Så roligt se dig här igen har undrat så var du tagit vägen.
Brukar Wrams Gunnarstorp vara frisk hos dig, har aldrig sett en sjukare ros än den här, alla blad trilla av.

Hm, jag har hamnat i blogosfärens värld, Kajsa, och så tycker jag att odlaforumet varit så seegt att komma in på. Är lite på AoT's forum, men vill du se lite mer roserier hittar du mig HÄR
Jo, Wrams Gunnarstorpsrosen har aldrig visat några sjuka tendenser hos mig - just nu har den släppt ut långa slingor, som är på väg över huset...Det enda med Wrams är att om det är regnigt, hänger rosorna tråkigt.Och så rivs den vid beskärningen, så klart, men så är det ju med våra älsklingar, eller hur?

Lilla Sibirien
CITAT (Kajsa @ 25-10-2009, 01:20) *
Var alla dina rosor friska i sommar, var bor du ? Tycker alla skrivit om allt elände som var i sommar, all svartfläck mm. Och barkfläcksjuka hade jag också en massa i våras.

Lions ros är en pärla och den var frisk även här.

Bor på norra Åland och vi får aldrig för mycket regn, oftast är det torkan som är
det svåra. Här måste jag allt som oftast vattna och det mycket.
Kajsa
Lilla Sibirien, då måste det vara ditt läge vid havet som gör rosorna friska, blåsigt kanske också.

Anna har kollat din rosiga blogg, dina foto är som små konstverk, du är en duktig fotograf, men vi vill gärna se dig här ibland ändå kompiskram.gif
Dilara
CITAT (Dilara @ 15-10-2009, 20:03) *
Bortsett från Nostalgie, Rose de Rescht och Friesia har jag upptäckt en ny favorit:

Hade glömt att jag hade lagt ut bilder här, men jag har kommit på sorten. Det är en 'Romanze' jag har haft i min trädgård!
Buskros 'Romanze'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon