Full version: Vindruvor
rosita
Jag har en blå druva (zon 1), som jag tyvärr inte har namnet på, som är väldigt sur i smaken. Kan det bero på att det är för tidigt att skörda? Den står intill husväggen mot söder. Druvorna är fortfarande ganska hårda, så de är kanske inte mogna ännu? När skördar ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på sort, Himroden har jag redan skördat klart av den mognar i september (någon gång har de första varit klara i mitten på augusti). Staketvindruvorna är helt mogna nu, tyvärr blev det väldigt kallt i natt och några klasar blev skadade av minusgraderna men de flesta går fortfarande att äta.
Ålis
Zilga heter mina druvor och dom skördade vi i augusti - september.
Åsa, mälardalen zon 2
Här har Zilga mognat ovanligt sent iår så de har inte varit mogna så länge.
rosita
Så då skulle det alltså kunna vara så att mina druvor helt enkelt inte är mogna ännu?! Jag börjar ju bli orolig att det kanske blir frost rätt som det är och då är det väl försent, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju även vara så att din druva inte är en druva man ska äta som den är (=dessertdruva) utan att det är en sort för ex. vinframställning.

En av de suraste och äckligaste druvorna jag har testat var i Klaus Vollbrechts trädgård och han sade att den skulle vara sådär det var en speciell sort just för vinframställning.
rosita
okej, då får jag kasnke lära mig hur man gör vin... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Ursäkta om jag kapar ämnet men jag har införskaffat en planta som planterades i en stor fin kruka men nu måste jag gräva ner den - behöver en vindruvsplanta näringsrik jord?

RibesRubusVitis
Nej – titta på kontinentens alla vingårdar. De magraste, eländigaste jordar man kan tänka sig. Rötterna går ju tio meter ner eller djupare än så, och där nere orkar ingen jordförbättra...
skogstroll
jag har en vin-vindruva Marechal Foch som jag iofs inte fått så mycket skörd på (än). Jag har däremot tagit det som var och gjort en liten pytte-vin-framställning så vi får se vad det blir för nåt smile.gif Det kanske blir två glas giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon