jenniepennie
Köpte en azalea häromdagen, har aldrig haft någon för att de verkar svåra, men den var så fin att jag bara ville ha den smile.gif

Nu har jag köpt ny kruka till den. En större. Och tänkte plantera om den. Men jag ville inte riktigt köpa en 50-literssäck med rhododendronjord bara för den lilla omplanteringen. Skulle jag gjort det? Hur kinkiga är de med PH-värdet? Kan jag ta vanlig blomjord istället? Kan man "försura" vanlig blomjord på något sätt?
jenniepennie
Hehehe, kan inte någon bara säga: "Jag planterar aaalltid om mina azaleor i vanlig blomjord och det fungerar utmärkt! De trivs jätte-bra i det!"

För det är ju det jag vill höra wink.gif Orka köpa jätte-säck inte.
tepa
Hej

Måste tyvärr göra dig lite besviken, Jenniepennie. Jag skulle nog köpt den där säcken... Vet inte vad man kunde göra för att göra jorden sur, kanske blanda i torv ? Azalea är ju så vacker, inte det billigaste man kan hitta heller. Så varför inte satsa lite för att få den att trivas?

Hälsn Tepa

Kom på att det pratats om detta förut här i forumet...vad jag minns så gick det nog med krukazalea att sätta i vanlig blomjord, ev lite torv i.
vanjalarsa
HEj
Du behöver inte köpa en säck med rhododendronjord.
DEt finns krukväxtjord som är "sur", Alltså avsedd för växter som har samma krav som azalean.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
jenniepennie
Ok. Sambon var iväg tidigare idag och frågade om de hade mindre säckar, och det hade de, men de var slut sad.gif Å han orkade inte bära hem en stor heller! Han sa att det berodde på att minstingen inte ville vara med, så då hade han fått bära både honom o säcken sad.gif Får bli en tur imorrn igen, hehehe.

Ska kolla efter den sura blomjorden då med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon