Stenen med färdig plantering
Jag är nybliven villaägare med ett kort förflutet som kolonistugeägare och där väcktes mitt intresse för trädgård.
Jag gillar som de flesta att ha fint omkring mig men jag har ingen lust att skapa mer arbete åt mig själv, planteringar ska inte behöva vattnas eller skötas särskillt mycket. Jag gillade inte den platta "kala" trädgård vi hade på framsidan av huset och en längtan uppstod, en längtan efter en stor sten! Mina vänner och bekanta förstod inte vad jag snackade om men jag var besluten att få hem en stor sten till låg kostnad.
Stenen:
Nära vårt hem finns en bonde som jag fick veta säljer ved och där väcktes idén om att ta honom till hjälp. Han förstod inte heller varför jag ville ha en stor sten men några hundra kronor fick honom att vara behjälplig. Vi bestämde att han skulle ringa upp när han hittat en stor sten och efter en titt på två objekt valdes den större, bonde skulle återkomma då han kunde transportera stenen hem till mig (den svåra biten). När han väl lyft upp stenen på sin gaffel ringde han och undrade om jag kanske ville ångra mig, den var så tung att traktorn tippade framåt då gaffeln lyftes men jag är optimist och bad honom komma över med stenen. "Det ordnar sig alltid!"
Väl framme förstod vi problemet då den skulle lyftas över en häck? Grannen var bussig och lät mig nyttja hans tomt och därmed kunde vi undvika den höga häcken och hade bara ett lågt staket att ta oss över. Stenen lyftes och traktorns bakhjul likaså, resolut hoppade jag upp som motvikt (jag är stor och tung) och allt löste sig, nästan. Stenen hamnade inte riktigt i min i förväg utgrävda grop och desutom vänd 180 grader åt fel håll! Några veckor senare började jag gilla stenens läge och beslutade mig för att komplettera stenen med en liten plantering av ljung och mellanhögt gräs.
Planteringen:
Planteringen skulle kantas av gatsten såsom alla andra planteringar i vår trädgård och jag är mycket nöjd med planteringen i dagsläget. Framtiden får visa om jag valt rätt växter och hur mycket ogräs jag får tampas med, kanske ska det läggas markväv med täckbark över, vi får se?
Kommentera gärna och skriv gärna om ni känt likadant, dvs känt ett sug efter en stor sten.
Mvh Jakob "JKB" Nordin i Lindsdal/Kalmar.