JKB

Stenen med färdig plantering

Jag är nybliven villaägare med ett kort förflutet som kolonistugeägare och där väcktes mitt intresse för trädgård.
Jag gillar som de flesta att ha fint omkring mig men jag har ingen lust att skapa mer arbete åt mig själv, planteringar ska inte behöva vattnas eller skötas särskillt mycket. Jag gillade inte den platta "kala" trädgård vi hade på framsidan av huset och en längtan uppstod, en längtan efter en stor sten! Mina vänner och bekanta förstod inte vad jag snackade om men jag var besluten att få hem en stor sten till låg kostnad.

Stenen:
Nära vårt hem finns en bonde som jag fick veta säljer ved och där väcktes idén om att ta honom till hjälp. Han förstod inte heller varför jag ville ha en stor sten men några hundra kronor fick honom att vara behjälplig. Vi bestämde att han skulle ringa upp när han hittat en stor sten och efter en titt på två objekt valdes den större, bonde skulle återkomma då han kunde transportera stenen hem till mig (den svåra biten). När han väl lyft upp stenen på sin gaffel ringde han och undrade om jag kanske ville ångra mig, den var så tung att traktorn tippade framåt då gaffeln lyftes men jag är optimist och bad honom komma över med stenen. "Det ordnar sig alltid!"
Väl framme förstod vi problemet då den skulle lyftas över en häck? Grannen var bussig och lät mig nyttja hans tomt och därmed kunde vi undvika den höga häcken och hade bara ett lågt staket att ta oss över. Stenen lyftes och traktorns bakhjul likaså, resolut hoppade jag upp som motvikt (jag är stor och tung) och allt löste sig, nästan. Stenen hamnade inte riktigt i min i förväg utgrävda grop och desutom vänd 180 grader åt fel håll! Några veckor senare började jag gilla stenens läge och beslutade mig för att komplettera stenen med en liten plantering av ljung och mellanhögt gräs.

Planteringen:
Planteringen skulle kantas av gatsten såsom alla andra planteringar i vår trädgård och jag är mycket nöjd med planteringen i dagsläget. Framtiden får visa om jag valt rätt växter och hur mycket ogräs jag får tampas med, kanske ska det läggas markväv med täckbark över, vi får se?

Kommentera gärna och skriv gärna om ni känt likadant, dvs känt ett sug efter en stor sten.

Mvh Jakob "JKB" Nordin i Lindsdal/Kalmar.

Orkidétjuven
Jag gillar det. Jag har en far som älskar ha stora stenar på tomten och det är jag uppvuxen med (Hade ju turen att bo på en rullstensås med). Det ger en mer naturlig känsla till trädgården. Med fler stora stenar kan man skapa riktigt intressanta miljöer för växter, men ge en mer biolgisk mångfald som lockar till sig djur. Bra jobbat smile.gif
Bettis
Så jättefint och välkommen till Odla.
Meriona
En riktig läckerbit till bumling, jag älskar också stenar! Fast det blir ju inte såna bumlingar på min balkong förstås.

Och en riktigt härlig berättelse! bravo.gif

Välkommen!
ingelsgarden1
Hej!

Det ser fint ut

Myosotis
Fin sten! Jag kan förstå att man vill ha vackra stenar i trädgården. Där jag bor (norra Skåne) behöver man dock inte hämta dem utan jobbar mest med att avlägsna millioner stenar i alla storlekar från olämpliga ställen och lägga dem på någon stengärdsgård. I gräsmattan sticker det upp stenar som är för stora att gräva upp, man lär sig att undvika dem med gräsklipparen. Många gånger svär man över alla stenbumlingar, men jag bodde ett tag på världens tråkigaste slätt, f.d. havsbotten, blääää (Kumla). Där fanns inga stenar! Helt sjukt! Hade ett litet fågelbad på balkongen och skulle lägga en sten i det så att ingen skulle riskera att drunkna, men hur jag än letade hittade jag ingen sten. Ett landskap eller en trädgård utan sten känns själlöst tycker jag.
ogräset
Välkommen till Odla!

Snyggt, men det blir nog inte den enda stenen som hamnar i din trädgård har man börjat så..........

Jag har också mycket sten i min trädgård, grannarna bara skakar på huvudet när jag kör hem lass på lass. tummenupp.gif

KRT
Jisses vad snyggt!!!

Jag är också på jakt efter stenar (om än inte av den storleken smile.gif), och har långtgående funderingar på att försöka hitta någon bonde som bara vill bli av med sina stenar.... Borde inte vara alldels omöjligt mtp att byn är omgiven av åkrar och mellan varje åker ligger större eller mindre stenrösen laugh.gif

JKB
Tack för alla trevliga inlägg! Helt klart är att detta forum är i högsta grad levande och att medlemmarna är aktiva, trevligt!

Ogräset: Jag har ett annat projekt som är på väg att bli klart och det är vad jag kallar en stenplantering.
I samband med att träd planterades och buskar flyttades fick jag en massa jord och blålera över som jag inte riktigt visste vad jag skulle ha till. Då tomten är fyrkantig och platt kände jag att jag skulle göra en liten svängd kulle! Kullen är formad som en svängd bönaoch ovanpå den gamla sterila jorden/leran har jag kastat ut säckvis med planteringsjord. Kullen är uppdelad i två sidor där den konvexa sidan är full av sten i varierande storlekar och på den konkava dsidan har jag satt gräs (jättefint gräs som växte som ogräs i en annan plantering). Bland stenarna har jag planterat Lavendel, gul fetknopp, två sorters dvärg-kärleksört, taklökar och nått mer jag inte minns nu.
Jag vet inte riktigt hur kullen blir till slut om det blir kantsten, stålkant eller hur jag gör, kanske skippar jag avgränsning och låter gräset/ogräsen/stenpartiväxterna slåss om saken utan min inblandning?
Jag kan lägga in en bild nån dag då regnet inte öser ner.

Mvh JKB
Helen i Piteå Zon 5
Sten i trädgården är såååå snyggt! Hoppas du känner dig varmt Välkommen hit, ska bli roligt att fe se dina kommande projekt också.
Rosmarin
Jättefint tycker jag om din stora sten och ljungen bredvid! wub.gif
Gillar att stenens placering inte är "perfekt" utan just att den ligger lite i och lite utanför rabatten. Det blir mycket mer "spännande" på det här viset. Bravo!!!
Välkommen till Odla! Ska bli kul att se dina fortsatta projekt.
Fågelvägen
JKB En forum-medlem som är stengalen är alldeles särskilt välkommen
av Fågelvägen!
Mitt första lilla stenparti byggde jag som 12-åring. Det blev mest små stenar i ring och några ovanpå. Aptiten växte. Jag har också tiggt stenar av roade (och oförstående) jordbrukare. Just nu har jag NÄSTAN för mycket stenar, som man kan förfäras över på
min hemsida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon