Full version: Äppelsorter
golath
Vet någon hur man kan få tag på en lista över vilka sorter som befruktar vilka? Kanske finns någon på internet?
Tacksam för alla tips!
Gunnar
Grekland
Ingrid på Västkusten
http://www.karnhuset.com/

Är en bra start.

Hälsar Ingrid
Cilla
Här är en bra lista
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm.

Generellt är det för mycket tonvikt på pollinering av äpple jämfört med annan information. Bor man i ett villaområde med äppelträd i trakterna och tänker man sig att plantera en av de vanligare sorterna brukar pollinering inte vara ett problem. (Annat är det med päron, som kan saknas också i villaområden.)

Däremot är sorternas olika sjukdomsbenägenhet och fruktens mognadstid viktig, liksom att man vet att äppelträd satta på sk A2 grundstam (=nästan alla i handeln) blir 8-10 meter breda och lika höga.

Har man skorv på frukten i området bör man välja en sort som inte är skorvbenägen. Har man lerjord eller träd med fruktträdkräfta bör man undvika kräftkänsliga sorter som t ex Åkerö, Transparente Blanche, Sävstaholm m fl. Har man inte plats för ett vanligt äppelträd bör man beställa ett med sk svagväxande grundstam, eller spaljé eller liknande. Och så gäller att fundera över när man vill kunna plocka och äta frukterna som ju varierar i mognadstid från augusti till mars... (i zon 3).
Jan af Lisö
Oj, jag blev lite orolig när jag läste om fruktträdskräfta, lerjord och Sävstaholm. För jag har ca 25/30 cm jordlager och sedan tung lera plus Sävstaholm planterad för fyra år sedan. Inte ens på en upphöjd kulle, för då visste jag inget om sådant (och inte om kräftan heller).

Finns det något speciellt jag kan göra för att minska risken för kräfta i framtiden ?? Jag antar att t.ex beskärning under JAS med rena verktyg hjälper till, men något mer ???

Sen hade jag tänkt ympa några andra sorter i Sävstaholm, då jag tyckte att äpplena var jättevackra, men smakade ingenting. Är det någon risk med det ??
Cilla
Du kan dränera runt rotkronan och du kan se till att alltid hålla jorden under kronan öppen med kompost eller ännu hellre gröngödslingsväxter.

Dräneringen kan göras på flera sätt, här är två:
- om du gör ett testhål i trädets närhet (utanför rötterna) en spade bred och ca 50-70 cm djup och häller en hink vatten i hålet bör hålet vara helt vattentomt efter 1-2 timmar. Finns fortfarande vatten kvar kan du gräva smalt i säg 5-8 strängar ut från trädet som en sol och lägga dräneringsrör med fiber och grus eller endast dräneringsgrus omslagen i fiberduk i strängar bort till lägre ställen på tomten eller till en makadamfylld grop eller 110m-rör (som en liten brunn). Detta täcks sedan med matjord så att det döljs.
- du kan gräva upp runt trädet i en bred remsa på säg 3 meter och byta jorden där, framförallt blanda med grus och grov sand. Djupare ju längre från trädets nuvarande rötter du kommer.

Har du tung lerjord är det viktigt att inte täppa till ytskiktet. Gräsmatta blir ett elände. Jag skulle planterat lupin och gul sötväppling i en vid cirkel runt trädet och en bit utanför kronan. Dessa suger vatten från djupa marklager. När man slår dem på sensommaren återför den näring till jorden, och ökar humusskiktet. Dessa växter har också fördelen att de inte täpper till maskskiktet så att viss avdusntning kan ske.

Ett annat alternativ eftersom trädet bara är fyra år - plantera om det... Då kan du både dränera och byta jord samt plantera på kulle och få bättre jordförhållanden.

Att beskära under JAS torra dagar är de flesta ense om är bättre än att beskära på vårvintern. decinficerade verktyg är ett måste i all trädbeskärning.

Om du ympar gäller det att det är friska ympar du sätter in. Har trädet som ympriset kom ifrån skorv, kräfta, virus eller annat sprider sig detta också till ditt träd. Säkrast är att köpa E-certifierat ympris.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller pollinering så brukar även många prydnadsaplar fungera som pollinerare ifall de blommar samtidigt med sorten man vill ska pollineras. Det jag är nyfiken på Golath är odling i Grekland. Odlar du svenska äppelsorter i Grekland? och räcker kylan till att inducera blomknoppar på svenska äppelträd där nere?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon