Vicious Delicious
11-10-2009, 10:25
Nu är det snart dags för mig att ställa in mina fuschior över vinter. Jag har ett utrymme med en frostvakt där de ska stå, det jag undrar över är hur jag ska bära mig åt för att lyckas övervintra dem, ska de "bladas" av, klippas ner osv... Hur ofta bör de få vatten för att inte dö ut?? Tacksam för svar
Alexander-VG-zon3
11-10-2009, 10:47
vilken temperatur har du som min och max ? är det mörkt eller ljust?
mycket beror på hur miljön är där dom ska stå hur man ska göra.
jag brukar inte klippa min och inte heller ta veck bladen. låter dom själva tappa bladen och dom får själva också förveda sina toppar inför vintern. vill jag beskära dom gör jag det på våren. dock övervintrar du dom mycket fuktigt kan det kanske vara bra att klippa ner dom och ta veck bladen, likaså om dom varit ute i frostnätter så brukar bladen och topparna dö och då klipps dessa bort.
hur du ska vattna beror på.
Vicious Delicious
11-10-2009, 11:09
@flaxss - Jag har tänkt mig en temp. mellan 5+-10+, och de ska stå i ett torrt relativt mörkt rum. Hur sparsam med vattningen bör jag vara? Tack...
markus fuchsia googla på den saiten mycket "matnyttigt" om fuchsior
Alexander-VG-zon3
11-10-2009, 13:37
CITAT (Vicious Delicious @ 11-10-2009, 12:09)

@flaxss - Jag har tänkt mig en temp. mellan 5+-10+, och de ska stå i ett torrt relativt mörkt rum. Hur sparsam med vattningen bör jag vara? Tack...

vattna ca 5-10gånger under hela vintern. och då helst underifrån.
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2009, 13:58
I ett torrt utrymme är det även bra att blöta de torra pinnarna med jämna mellanrum ex. med en blomspruta. Jag vattnar mina uppifrån, har dem mörkt och ca +5C, det är bra om jorden är åt det torrare hållet men den ska inte bli snustorr. Man kan behöva använda fingret som kännare, torven bildar ibland en torr skorpa på ytan så att man tror att växten är torr men känner man efter med fingret kan det ibland vara ganska blött längre ner i jorden trots att ytan är torr.
Lady Hamilton
11-10-2009, 15:41
Det kan även vara bra att använda en s.k. fuktmätare för att hålla koll på fuktigheten i krukorna. Själv övervintrar jag mina Fuchsior avbladade från hösten och sedan blir det lite olika i förvaringen beroende på plats och stl på krukorna. ´De små plantorna har jag övervägande placerade mörkt men de som är stora små träd förvarar jag ljust dock är tempen den samma ca +10°
Vicious Delicious
11-10-2009, 19:36
Tack för alla svar.... Har nu i eftermiddags satt upp hyllor i mitt "övervintringsrum" , satt igång frostvakten för att få en bra tempuratur och ställt in mina fuschior....... Men det ska in MYCKET mera växter av alla dess slag!!
Hej
Jag flyttade min Fuchsia (den enda av tre som överlevde senaste vinter) från ett uppvärmt isolerat rum till ett ouppvärmt dito. Jag satte bubbelplast mellan inner och ytterkruka, ytterkrukan alldeles för stor. Om det skulle bli riktigt kallt, t.o.m -20 grader ute, och det inne också blir någon minusgrad, hur gör jag då ? Skulle helst inte sätta in ett element. Kan jag täcka in den mera, med täcken ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.