Full version: Näring
BigDaddy
Hej
Min Kalamondin fäller mycket blad. Några varje dag.
Känns som den får tufft att klara vinern i min lägenhet.
Ska försöka ha den i ett öppet fönster så mycket det går, men blir det för kallt här inne så stänger jag emellanåt.
Mer kan jag inte göra tror jag.

Men det var en annan sak jag funderade på mest.
De fallna bladen brukar jag låta ligga kvar i krukan & lägga över lite till övriga krukväxter. Smular vissa & lägger vissa hela.
Jag har fått för mig att de får lite näring av det när det bryts ner. Stämmer det tro?

edit. Äggskal. Ska jag lägga på det med?
Alexander-VG-zon3
har du du gett den extra ljus och bra extra ljus ?

Kalamondin har jag lyckas övervintra i sval rumstemp och extra ljus utan större problem. men inne klimatet kan ju skilja. och att några blad trillar händer då dom inte trivs helt hundra här hos oss under vintern.

är där något som bryter ner det så blir det säkert näring. fast jag vet inte om det gör så stor skillnad. kanske bättre om låta det gå i någon kompost om man har.
BigDaddy
Extra ljus?
En skrivbordslampa med lysrör kanske kan passa?
Har en sådan liggandes, tycker den är ful men är det bara periodvis det behövs kan man ju ha den borta under tiden den inte används.

Hur mycket/ofta behövs detta extra ljus?

Bryter ner? Vad kan det vara tro?
Maskar?
Ska jag ut & gräva upp ett par maskar nu innan kälen kommer?
Är det bra att ha dem i krukväxterna?
Isf kan jag lägga dit några.
1 i varke kruka el?

OBS. frågorna kan vara dumma, troligtvis är det så. Är lost när det gäller detta, men väldigt öppen för att lära mig allt!
Alexander-VG-zon3
lysrör kan passa, köp ett lysrör med dagsljus eller kallvit. har du redan lysrör så testa med det och se om det blir bättre.

detta behövs under tiden okt-till-mars. och tänt 12-14timmar per dag.

det finns mycket som bryter ned maskar, microliv, svampar, insekter, bakterier. daggmaskar är inte bra att ha i krukväxterna dom gräver ju väldigt mycket och kan täppa till i dräneringen eller göra det för dränerat plus så kan dom första rötterna på känsliga växter.

Åsa, mälardalen zon 2
Ljus är det allra viktigaste, växterna behöver inte så mycket näring höst-vinter. Det är bra om man ger citrusväxter extra belysning ca 12-14timmar/dygn, lysrör går bra, bör placeras 1-2dm ovanför växten. Man kan använda en timer så slipper man komma ihåg att tända och släcka lampan.

Växtmaterial bryts ner av svampar, bakterier och liknande (maskar slickar bara i sig den upplösta växtmassan de har inga tänder)
BigDaddy
Tack till alla.
Tänder på kvällen & släcker efter 12/14 timmar.
Alexander-VG-zon3
maskar kan gräva sönder tunnarötter plus är det ont om mat så drar dom med sig ner rötter och suger sedan i sig det så som dom gör med löv.
BigDaddy
Ok. Jag använder denna tråd till ytterligare en fråga. (edit. ett par frågor blev det visst)
Hör kanske inte hemma här men jag har fått svar i denna tråd på det jag undrade över & kan inte med att öppna nya trådar hela tiden.
Har ju hur mycket frågor som helst. smile.gif

Jo jag har funderat lite på en sak. Vet att när man tar kärnor från citrus & planterar så är chansen liten att det inte blir frukt.
Om man tar ett skott/stickling & sätter, är chanserna desamma som med kärnor el skiljer det ngt?
Sedan finns väl rotskott el vad det kallas också?
Hur är det med det?

Finns det ytterligare sätt & vilket ger störst chans till frukt i en framtid som jag vet är långt till. smile.gif

Sedan ytterligare en fråga; Även om det inte ger frukt, kan det ge blom ändå & hur stor chans är det isf?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 12-10-2009, 01:25) *
Ok. Jag använder denna tråd till ytterligare en fråga. (edit. ett par frågor blev det visst)

Jo jag har funderat lite på en sak. Vet att när man tar kärnor från citrus & planterar så är chansen liten att det inte blir frukt.

det blir frukt från frösådd men att det tar långtid och det är inte säkert att frukten blir av bra kvalité. ibland har man tur och får fram plantor som ger riktigt bra kvalités frukt. sedan är det olika för olika sorter/arter hur lång tid det tar från lime kan det ta 1-5år och från citron 5-10år och från Pompelmus upp till 50år.

Om man tar ett skott/stickling & sätter, är chanserna desamma som med kärnor el skiljer det ngt?

stickling har samma gener som det trädet du tog det ifrån dvs tar du stickling från en frösådd (så får du vänta som ovan) tar du en stickling från ett träd som redan får blommor och frukt så får även den sticklingen det. dvs samma gener och ålder.

Sedan finns väl rotskott el vad det kallas också?

är det på köpa plantor så är det skott från ympen.

Hur är det med det?

skott från ympen eller rotstammen är samma sak som med stickling. och görs på samma sätt.

Finns det ytterligare sätt & vilket ger störst chans till frukt i en framtid som jag vet är långt till. smile.gif

man kan ympa in kvistar på en fröstamm eller ympa in en ädelsort på en stam (och då oftast toppympning även om man också ympar på rot). jag har inte gjort det än då jag inte fått fram något bra material att ympa på. men på citrus ska det vara lätt. det ger oftast frukt tidigare och lägre plantor.

Sedan ytterligare en fråga; Även om det inte ger frukt, kan det ge blom ändå & hur stor chans är det isf?

många frösådda citrusar test blommar de första levnadsåren speciellt Grapefrukt och Papeda kan få en eller enstaka blommor, men dessa blommor saknar oftast vitala grenar för att få frukt. ibland har man tur och får frukt på dessa blommor. när dom är klar med denna testblomning så återgår dom till att vara juvenila.

det är ju blomningen man väntar på för efter blommorna så kommer ev frukt. om vi säger exempel citron som börjat blomma efter 10år så kommer 1 till 10 blommor och det blir kart där samtliga trillar av. samma sak händer kanske 3-5år efter att den börjat. sedan får den mer och mer blommor och den tappar mindre och mindre kart så det hela utvecklas. så först 5-10år för att VISA blommorna och sedan extra år på 3-6år för att få en bra skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon