CITAT (BigDaddy @ 12-10-2009, 01:25)

Ok. Jag använder denna tråd till ytterligare en fråga. (edit. ett par frågor blev det visst)
Jo jag har funderat lite på en sak. Vet att när man tar kärnor från citrus & planterar så är chansen liten att det inte blir frukt.
det blir frukt från frösådd men att det tar långtid och det är inte säkert att frukten blir av bra kvalité. ibland har man tur och får fram plantor som ger riktigt bra kvalités frukt. sedan är det olika för olika sorter/arter hur lång tid det tar från lime kan det ta 1-5år och från citron 5-10år och från Pompelmus upp till 50år.
Om man tar ett skott/stickling & sätter, är chanserna desamma som med kärnor el skiljer det ngt?stickling har samma gener som det trädet du tog det ifrån dvs tar du stickling från en frösådd (så får du vänta som ovan) tar du en stickling från ett träd som redan får blommor och frukt så får även den sticklingen det. dvs samma gener och ålder.
Sedan finns väl rotskott el vad det kallas också?är det på köpa plantor så är det skott från ympen.
Hur är det med det?skott från ympen eller rotstammen är samma sak som med stickling. och görs på samma sätt.
Finns det ytterligare sätt & vilket ger störst chans till frukt i en framtid som jag vet är långt till. 
man kan ympa in kvistar på en fröstamm eller ympa in en ädelsort på en stam (och då oftast toppympning även om man också ympar på rot). jag har inte gjort det än då jag inte fått fram något bra material att ympa på. men på citrus ska det vara lätt. det ger oftast frukt tidigare och lägre plantor.
Sedan ytterligare en fråga; Även om det inte ger frukt, kan det ge blom ändå & hur stor chans är det isf?många frösådda citrusar test blommar de första levnadsåren speciellt Grapefrukt och Papeda kan få en eller enstaka blommor, men dessa blommor saknar oftast vitala grenar för att få frukt. ibland har man tur och får frukt på dessa blommor. när dom är klar med denna testblomning så återgår dom till att vara juvenila.
det är ju blomningen man väntar på för efter blommorna så kommer ev frukt. om vi säger exempel citron som börjat blomma efter 10år så kommer 1 till 10 blommor och det blir kart där samtliga trillar av. samma sak händer kanske 3-5år efter att den börjat. sedan får den mer och mer blommor och den tappar mindre och mindre kart så det hela utvecklas. så först 5-10år för att VISA blommorna och sedan extra år på 3-6år för att få en bra skörd.