KRT
Satt och letade andra saker på blocket när jag hittade annonser om växter som såldes, alltså inte i krukor utan jordslagna växter, som stått planterade i år. Fungerar det verkligen att gräva upp stora idegranar och få dem att återhämta sig på ny plats???

Har nämligen en ca 3 m hög idegranshäck som ska ner snart, och om man kunde få någon att komma och gräva upp och transportra bort plantorna hade det ju varit optimalt, då får ju plantorna dessutom en chans till och slipper huggas ner.... Men, rent praktiskt - kan det verkligen fungera?

Har även en del andra mindre tujalikande buskar - gäller samma sak där?
Åsa, mälardalen zon 2
När yrkesodlare odlar stora växter håller de på och rotbeskär, planterar om etc. för att få många rötter nära stammen så växten kan flyttas utan att alltför mycket rötter försvinner. Att gräva upp växter som stått på en plats länge som inte rotbeskurits och liknande är en mycket stor chansning speciellt ifall det är städsegröna/barrväxter (spireor och liknande klarar ju det mesta så de lär klara flyttar bra), själv vet jag inte om jag skulle ha samvete att ta betalt för något som det finns risk för inte klarar sig. Det jag skulle kunna tänka mig är att skänka bort plantorna mot att de gräver upp dem och fraktar hem dem själv så jag slapp det jobbet ifall jag skulle vilja plantera något nytt.
KRT
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-10-2009, 15:58) *
När yrkesodlare odlar stora växter håller de på och rotbeskär, planterar om etc. för att få många rötter nära stammen så växten kan flyttas utan att alltför mycket rötter försvinner. Att gräva upp växter som stått på en plats länge som inte rotbeskurits och liknande är en mycket stor chansning speciellt ifall det är städsegröna/barrväxter (spireor och liknande klarar ju det mesta så de lär klara flyttar bra), själv vet jag inte om jag skulle ha samvete att ta betalt för något som det finns risk för inte klarar sig. Det jag skulle kunna tänka mig är att skänka bort plantorna mot att de gräver upp dem och fraktar hem dem själv så jag slapp det jobbet ifall jag skulle vilja plantera något nytt.

Tja,
jag får väl hålla med ang att sälja eller skänka bort. Jag måste erkänna att jag gladeligen skulle ge bort buskarna om någon ville göra sig besväret att gräva upp dem. Kanske värt att slänga ut en annons på Blocket om idegranar som bortskänkes.

Förresten, hur rotbeskär man buskar??? *nyfiken*
Åsa, mälardalen zon 2
Hemma kan man köra ner spaden runt växten och skära av rötterna. I stora odlingar ex. äppelodlingar där man också rotbeskär (bromsar tillväxten så träden håller sig små + det kan skynda på fruktsättning) kan man ha en klinga kopplad till en maskin som skär ner i marken längs växtraderna.
KURT
Många krukodlade växter tar de upp ur krukan och rotbeskär under säsongen.
Peztis
Fast tujan lär väl inte vara så svår, har för mig att den har ett rätt litet rotsystem.

Varför inte kasta ut frågan på t ex Blocket i alla fall! Det är som du skrev värt en hel del om någon vill åta sig att gräva upp och transportera bort.

Undrar hur stora rötter idegranar har, min är i mina ögon gigantisk vid det här laget, den är lätt 5 m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon