stigun
Har äntligen flyttat till boende med TRÄDGÅRD!

Trädet som står på tomten har fastighetsägarna inte någon susning om vad det är. "Det stod här när allt var färdigbyggt."

Grannarna har likadana träd och ingen vet något.

Vad är det här för träd? Det liknar en pil, men jag tror inte det är något sådant. Bladen är långsmala ca 5-7 cm, silverblänkande och "skrynklar" sig lite. Det har några slags frukter, ca 3 cm stora, som ser ut som små gröna granatäpplen...

Hoppas att ni kan hjälpa mig :-)
Eva 33c
Jag gissar lite, skulle det kunna vara en smalbladig silverbuske? Elaeganus angustifolia
Du får nog fler förslag sen.
stigun
Tack Eva för ditt svar, men jag tror inte att det är en silverbuske. Bladen är smalare och inte fullt så silvriga som på silverbusken. Annars så ser den i stort ut som en sådan. Usch tycker det är jättesvårt.

Den växer ganska hejdlöst verkar det som och jag skulle vilja beskära den. Vet dock inte om man ska göra det på hösten eller våren... Eller om man överhuvudtaget KAN beskära den...
Alexander-VG-zon3
Silverpäron - Pyrus salicifolia tycker jag det ser ut som.
stigun
Ja Flaxss! Det verkar det faktiskt vara!!!!

Fasiken vad glad jag blir! Äntligen! Skönt, då kan jag äntligen börja läsa på smiley_small_hug.gif
Eva 33c
CITAT (stigun @ 11-10-2009, 18:41) *
Tack Eva för ditt svar, men jag tror inte att det är en silverbuske. Bladen är smalare och inte fullt så silvriga som på silverbusken. Annars så ser den i stort ut som en sådan. Usch tycker det är jättesvårt.

Du noterade väl att det inte handlade om den vanliga silverbusken? Den smalbladiga varianten, jag har haft en men den gillade inte läget, uppfattas inte alls så silvirig som den vanliga.
Fast å andra sidan är nog flaxx förslag nog bättre. Du minns inte hur blommorna såg ut? Eftersom du har frukt så måste den ju ha blommat.
Anders zon 1
Det är silverpäron.
HelenJ
CITAT (stigun @ 11-10-2009, 17:03) *
Har äntligen flyttat till boende med TRÄDGÅRD!

Trädet som står på tomten har fastighetsägarna inte någon susning om vad det är. "Det stod här när allt var färdigbyggt."

Grannarna har likadana träd och ingen vet något.

Vad är det här för träd? Det liknar en pil, men jag tror inte det är något sådant. Bladen är långsmala ca 5-7 cm, silverblänkande och "skrynklar" sig lite. Det har några slags frukter, ca 3 cm stora, som ser ut som små gröna granatäpplen...

Hoppas att ni kan hjälpa mig :-)

Silverpäron brukar kallas för "Nordens olivträd", eftersom det liknar oliven men är bra mycket härdigare. Kul att du faktiskt har små päron också.
Det ska egentligen inte beskäras så mycket, men du kan stamma upp det om du vill. Det ser lite risigt och buskigt ut nu tycker jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon