Full version: När vintertäcka?
Monarda
När och hur ska man bädda in rosorna med vinterväv? Alchymisten är minst tre meter hög och jag kan ju inte vira in så högt. Tänkte även täcka Maigold som har fått massor med nya skott som inte hunnit förvedas och den är minst lika hög. Kan jag helt sonika klippa av en bit eller ska den biten som hamnar utanför få frysa ner?
En del av mina rosor växer mot ett plank. Räcker det att fästa väven mot planket eller måste jag vira runt om?
Vi har haft många frostnätter på rad här men varmgrader på dagarna. Rosorna ser fortfarande rätt spänstiga ut och det är väl inte bra att vira in dom för tidigt, antar jag. g.gif

[attachment=43083:P9260643.jpg]
Kajsa
Vet inte var du bor, vilken zon ? När vintern känns i luften och marken fryser är lagom, men här i mellan Sverige töar och fryser vintern rakt igenom, men i början av december brukar jag vara klar med dom jag är lite extra rädd om. Sticker grenarna upp lite så får det vara så, du ser på mitt foto. Du kan ta dubbla varv av vinterväven.
Maigold är tuff och här i zon 3 - 4 har den aldrig frusit en cm utan väv, medan jag är mera osäker på Alchymist som jag snurrar in. I den gamla upplagan av LÅG ligger Maigold i Pimpinellifolia gruppen men nu Moderna Buskrosor. Klipp inte ner rosorna för båda blommar på gamla grenar.
Om du ska snurra runt rosorna eller hänga väven mot väggen vet jag inte, men kanske sitter väven bättre runt rosorna och sedan fästa mot väggen, gör som du tycker blir bäst.

Trier och Hyde Hall
Kajsa
För att visa att vinterväven hjälper får ni en bild från i sommar av Hyde Hall en ny Austin ros som inte är så testad än. Den snurrar jag dock inte in i år, för den blev för hög utanför köket, den får frysa ner lite i vinter, hade inte alls väntat mig den växtkraften.

Trier har frusit i botten ett år och då tog det två år innan den växte upp igen, det här är min kalla och blåsiga framsida men det finns lite skydd av väggen trots allt.

Hyde Hall, den till höger på bilden ovan. Och så här blev rosen i sommar. Frisk ros !
Bassam
Hej

Det beror på zonen och sort som du har , men det är bra om du rulla vinterväv omkring dom när frost och kyla kommer till din zonen.

H: Bassam
Ezereht
Jag virade in mina ganska sent förra sesongen, kanske november-december. Får känslan det är vårvintern som är värst.
Thé
Jag har nyss planterat Lady Hillingdon climbing och den ska ju vara lite extra känslig. Souvenir de la Malmaison tog också stryk i vintras. Jag får försöka se om jag kan hitta någon sådan där väv, vet inte om den säljs i Skåne?

Tillägg: Jag har nu läst på om vintertäckning i LÅG del 3, och där står att man ska kombinera kupning och täckning med väv. Man ska kupa upp jorden i rabatten eller jordförbättringsmedel (kogödsel, sand, kompostjord eller vad som nu kan behövas, absolut inte torv eller löv) över rosorna, och sedan ska man täcka med väv eller granris.

Vet inte vad jag ska kupa med, faktiskt... Det känns dumt att använda kogödsel på min sandjord eftersom det känns som om all näring kommer att regna bort under vintern. Kanske kan använda täckbark, då, om jag gödslar ordentligt till våren.
Kajsa
Gräver ur min kompost på höstarna, min är lite grov då jag gräver ur den varje höst men jag ser att maskarna drar ner allt under vintern. Och en massa löv vräker ner över rabatterna det kan man inte göra så mycket åt, inte här med fyra jättebjörkar och en ek runt om, det får bli som det blir med barkfläcksjukan, dom robustare rosorna klarar även löven.
Köper väven på bred metervara hos Bo Grönt här i stan. Den svårare kylan vi får kommer i jan/feb och då ofta på barmark, det tjocka snötäcket ligger aldrig så länge så det är inte bara tidig vår som rosorna kan fara illa.
Thé, om du inte har kompost så det räcker att kupa rosorna med, hyr en släpkärra och köp en bra jord och kasta ut i rabatterna, då har du det klart i vår och kan slänga på lite kornad hönsgödsel eller kogödsel då. Den bättre jorden i 50 - liters säckar är så dyr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon