Full version: fikon
gronaanna12
Hej
Jag har ett fikonträd som är fullt med fikon i olika storlekar jag undrar hur lång tid ett fikon behöver för att mogna.
Kommer mina fikon att falla av nu i vInter eller sitter dom kvar till våren och fortsätter att växA ???

NÅGON SOM VET?

gronaanna 12
Alexander-VG-zon3
dom kommer fortsätta att mogna under hela vintern och fram till våren-sommaren. hur lång tid det tar bero på tempen och ljuset.

gronaanna12
mitt fikonträd fick komma i jorden i början av sommaren efter att ha stått i kruka ute förra vintern då det var
nattfrost på minus15 grader och jag trodde det hade dött.men jag väntade och väntade och tillsist kom
det några små blad i ytterspetsarna p å grenarna och nu är det väldigt vackert efersom jag
med hjälp av käppar tvingat alla grenar att växa i jämn form. Jag har vatnat med näring hela sommaren
dels färdigköpt dels utspädd urin. Trädet är ett Bornholmsfikon och jag bor c:a 200 meter från
havet på sydkusten. Jag vet inte om jag skall fortsätta att gödsla det ännu en tid. Vi har sandjord och
det rinner snabbt igenom. Hur göra?

gronaanna 12
Alexander-VG-zon3
fikon är väldigt sena på året att få nya blad

mina får inte blad förens mitten-slutet av maj

i år, ett av mina på friland
http://www.pixbox.se/pic_show_id27598271.html

och blir det en kall vår så kan det dröja in i början av juni innan nåt händer även om den lever ut till topparna. den behöver värme för att komma igång men sen så när det väl händer så är det nästan inget stopp på dom.

du slutar att ge näring i juli. och i sept-okt slutar du att vattna extra. sedan ska du bara låta den invintra. är frukterna större än ärta-glaskula så har dom svårt att klara vintern och trillar av när våren kommer. är dom mindre än glaskula så klarar dom oftast vintern och fortsätter att utvecklas till våren.

under vintern händer inget med frukten utan det måste vara över +10c för att det ska hända nåt.

sandjord är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon