snöstorm
vet inte om det är normalt eller om jag bör kolla upp det, men min tik, har börjat pipande och tjutande att snutta på tuttarna längst bak, slicka intensivt i baken å kan springa runt som en tok och jaga, bita sig i svansen. Samtidigt som hon tjuter....
Hon gjorde detta vid förra löpet, runt dag 13-17 och nu är det dags igen... vid samma tidpunkt. Då tog jag kontakt med veterinär, som trodde att det bara var något beteende just för löp, och det är ju bara vid löp hon beter sig så här, men man blir ju lite nojjig att det ska vara något allvarlig...
vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det låter normalt åt det hållet var hunden på den tiden hon kunde löpa (opererades i vintras).
russin
Jag tycker det låter som om hon har ett lite extrembeteende vid höglöpet din tös. Tikar är olika och mina har mest varit glada och mer uppspelta - fast alla tjejer är ju olika smile.gif

Så länge hon är pigg och verkar må bra för övrigt så skulle jag inte oroa mig. Misstänker man att hon däremot är irriterad "baktill" så går det alltid lämna ett urinprov för att kolla ev urinvägsinfektion som kan ge sveda.
snöstorm
tack för svaren, men hur vanligt är det med urininfektion varje gång vid löp isåfall?
lovwal
min tik blev inte speciellt påverkad vid själva löpet, bortsett från mycket mer kissande och vanan att stoppa ner/lagra mat mellan soffkuddarna. wacko.gif däremot blev hon rejält skendräktig efter några år. därför valde jag att låta henne kastreras.

urinvägsinfektion är inte helt ovanligt vad jag förstår. bra tips! känn efter om det luktar illa i baken. illaluktande flytningar är tecken på att något är fel. att hon snuttar på tuttarna - känn efter om de är spända/vätskar sig. har mjölkproduktion satt igång spänner det såklart, i värsta fall kan det ge upphov till infektion. alternativt försöker hon stimulera till mjölkproduktion. så länge de är lika pigga och glada som vanligt brukar det inte vara några större tokigheter. smile.gif
snöstorm
nu beter hon sig inte så igen, det är som sagt bara 3-4 dagar mitt i löpet. Nu är hon gamla vovven igen.. snackade med en veterinär och eftersom det bara är under löp trodde hon också att det inte var något farligt. Hon är ju pigg och alert i övrigt och full med energi...så det är nog bara en löpgrej. Vad kostade det att kastrera era tikar? här skulle det visst kosta 7800 kronor...
diva&hero
Våran tik är rätt normal under löpet. Förutom när Hero kommer för nära då är hon riktigt sur, ännu värre vid höglöpet. Har aldrig sett henne vilja släppa till, så nära har han inte fått komma utan att få springa därifrån fortast möjligt.. fear.gif Det är enda gången Diva visar tänderna. crazy.gif
Hon blir också skendräktig efter löpet, varje gång.. Samlar på sig lite allt möjligt då. En gång när det var över så grävde hon ner sin pipleksak i trädgården.. Precis som om hon tröttnade på den och tyckte att det fick vara nog nu. slap.gif
lovwal
CITAT (snöstorm @ 14-10-2009, 20:37) *
Vad kostade det att kastrera era tikar? här skulle det visst kosta 7800 kronor...

har för mig att jag betalade runt 6000 kr.
Inga från Närke
Vissa djurförsäkringar betalar väl en del eller rabatterar efter att de är kastruerade. Vet inte vad de tar här i Örebro län men kan kolla nästa vecka.
Har ju en hane och där ligger det mellan 2-4000 kr beroende på var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon