Full version: Luftvärmepump
Micke E
Fick ett gäng trattisar idag och efter att jag kollat så
konstaterade jag att torkning är ett bra sätt att förvara dem.
Då kom jag på att jag har ju flera myggnätsfönster och luftvärmepump!!
Två stolar i hallen myggfönstret emellan sedan på med pumpen!
Perfekt luftflöde runt svampen och det hindrar ändå inte cirkulationen i huset!
Det enda är väl om jag snubblar över det när man skall upp mitt i natten på toa wink.gif
Skall bli kul att se hur lång tid det tar för dem att torka!
blomkronan
CITAT (Micke E @ 11-10-2009, 20:30) *
Fick ett gäng trattisar idag och efter att jag kollat så
konstaterade jag att torkning är ett bra sätt att förvara dem.
Då kom jag på att jag har ju flera myggnätsfönster och luftvärmepump!!
Två stolar i hallen myggfönstret emellan sedan på med pumpen!
Perfekt luftflöde runt svampen och det hindrar ändå inte cirkulationen i huset!
Det enda är väl om jag snubblar över det när man skall upp mitt i natten på toa wink.gif
Skall bli kul att se hur lång tid det tar för dem att torka!

Kul idé, du måste berätta imorgon om det blev bra? Man kan kanske torka frukt på samma sätt smile.gif
Malin_MeL
jag torkar äppleskivor och chilis framför luftavfuktaren i tvättstugan, har tillochmed hängt upp dem på en tvätt-torkställning, chilisarna hängde jag med klädnypor men äpplena har jag trätt på tråd.

man tager vad man haver smile.gif
Micke E
[attachment=43099:Svamptork.jpg]
CITAT (Malin_MeL @ 11-10-2009, 21:00) *
jag torkar äppleskivor och chilis framför luftavfuktaren i tvättstugan, har tillochmed hängt upp dem på en tvätt-torkställning, chilisarna hängde jag med klädnypor men äpplena har jag trätt på tråd.

man tager vad man haver smile.gif

Kan tipsa om att biltema säljer myggnät i plast 10mx1m för ca en Selma..
Sedan lite list från den lokale bygghandeln och lite skruv och häftpistol så har man en perfekt torkställning!
Det går att snitsa till det med ben och gångjärn så kan man fälla ihopp den och ställa den efter väggen när man inte använder den..
Jag tror att en sådan ställning hamnar under 30 kr, Är man sedan lite listig så gör man den i samma storlek
så man kan sätta den i fönstret under sommaren så slipper man få in diverse 'flygande grönsaker' wink.gif . Det blir dubbel nytta!!
Micke E
CITAT (blomkronan @ 11-10-2009, 20:48) *
Kul idé, du måste berätta imorgon om det blev bra? Man kan kanske torka frukt på samma sätt smile.gif

De har legat i ca 12 tim nu och börjar redan krympa ihop så det verkar fungera alldeles utsökt!
Antar att frukt och liknande går minst lika bra att torka.
Fördelen med detta arrangemang är att man har ju varm cirkulerande luft runtom det man torkar och
det inte kostar något extra.
Skickar med en bild.
blomkronan
tummenupp.gif och tack för tipset smile.gif
Micke E
CITAT (blomkronan @ 12-10-2009, 08:48) *
tummenupp.gif och tack för tipset smile.gif

Nu har jag trattisarna torra och det har tagit ca 1½ dygn.
blomkronan
Nu är jag en av dom som inte klarar av att hitta så mycket svamp att jag kan torka för att använda senare, när jag hittat svamp har jag ätit upp den direkt naughty.gif

Men bara så man har något att jämföra med... hur lång tid tar det att torka svamp utan värmepump eller svamptork, om man bara lägger det på bordet?
Micke E
CITAT (blomkronan @ 13-10-2009, 09:24) *
Nu är jag en av dom som inte klarar av att hitta så mycket svamp att jag kan torka för att använda senare, när jag hittat svamp har jag ätit upp den direkt naughty.gif

Men bara så man har något att jämföra med... hur lång tid tar det att torka svamp utan värmepump eller svamptork, om man bara lägger det på bordet?

sweatingbullets.gif Där satte du mig på 'pottkanten'!!!!
Detta är första gången jag torkar annat än kalsongerna whistling.gif
Men torkar även dem i luftströmmen från luftvärmepumpen. Det gör i och försig att efter tvätt (som idag)
att hela huset ser ut som innankråmet på en torktumlare efter varje tvätt flirting.gif ..
Vad jag ser som fördel med den metoden jag använder är att:
1) De som har luftvärmepump har en cirkulerande varmluft, som är energisnål samt miljövänlig
2) Med ett 'myggfönster' så slipper man 'oknytten' på sommaren och kan torka svampen på hösten!
Summa summarum!
Lägger jag ett par 'fillingar' på bordet så tar det längre tid innan de torkar än om de får hänga i luftströmmen från luftvärmepumpen!!!

Ny Fråga!!!!
Hur förvarar man bäst torkad svamp? Även annan torkad gröde!
Tanken är, om det onte är 100% torrt så är en glasburk grogrund för mögel!
Är inte en papperspåse bättre då??
Bara en fundering! Synpunkter önskas!!!!!
/Micke
RitRat
Principen med torkad svamp är att de måste vara 100 % torra, alltså knastertorra, så man kan bryta av dem. Annars är de inte "torkade".

När de är helt torra kan de (när de fortfarande är varma/ljumma) snabbt läggas i glasburk med lock och förvaras oförändrade i åratal. Aktas för direkt solljus bara. Är de inte torra, ska de fortsätta att torka i varm luftström. Räcker inte värmen från din pump, kan du ge dem en sista dos i en varmluftsugn på 40-45 grader.

Alternativet är väl att äta upp dem ganska snabbt. Eller lägga i frysen.

blomkronan
CITAT (Micke E @ 13-10-2009, 20:11) *
sweatingbullets.gif Där satte du mig på 'pottkanten'!!!!
Detta är första gången jag torkar annat än kalsongerna whistling.gif

giggle.gif

Då får vi låta någon annan svara smile.gif

g.gif ..... idea.gif Jag ska ta och sätta ett par krockar i taket framför värmepumpen, då kan man ju hänga upp kläder där som man tvättat sent på kvällen som man ska ha dagen efter tummenupp.gif
Micke E
Så här enkelt har jag gjort!!
Lite läkt, lite skruv och myggnät...
Kan säga att jag gjorde 'trattissoppa' igår! Fryst in för framtida tetatet wink.gif
Tips!! Grönpeppar torkad istället för vitpeppar var en höjdare i soppan!!
Ett ungefärligt recept är 3dl torkade trattisar, som legat i vatten it typ "en rulle Wallander".
'knöka ner dem med näven', mortel mosar dem för mkt!
Fräste 1 gul lök och ett par-tre vitlöksklyftor som jag finhackat. När jag kunde lukta på stekoset utan få tårar i ögonen, då hade jag i svampen.
fick fräsa lite med salt vitpeppar (bara lite) och salt (behöver jag nämna att allt annan smörja än smör är bannlyst!!!!)
sen i med ett par dl grädde och ca 1 l mjölk. Därefter saltade jag och smulade i grönpeppar tills det smakade bra!
Men OBS!! Vispa som fan! Denna är mjölkbaserad och kokar över så fort man vänder ryggen till!!!
Jag lägger upp receptet under receptforum åxå!!!
Micke E
Har nu torkade 'trattisar' som 'halva släkten' fått!
Ungerbart gott att snula i soppor, stekar samt som igår i en korvlåda/gratäng!!!
I soppan skall det kännas i gratängen bara en antydan... Då blir det gott!!
Bassam
Hej
Det har tagit ca 1½ dygn jag är 100% säker på att det är fel metoden , för attI Sverige kostar värme mycket pengar , man ska leta efter för andra metod som kan konserverar varor liksom ( FRYS ).
H:BASSAM )
Micke E
CITAT (Bassam @ 08-11-2009, 02:51) *
Hej
Det har tagit ca 1½ dygn jag är 100% säker på att det är fel metoden , för attI Sverige kostar värme mycket pengar , man ska leta efter för andra metod som kan konserverar varor liksom ( FRYS ).
H:BASSAM )

Visst men eftersom pumpen ändå är på för att få just värme!
Så är det en bra metod!
ingrid fuxwall
Torkar mycket svamp, och annat, i min olla. Det viktigaste är luftväxlingen - inte värmen.

Det ska gå så fort som möjligt och när det är klart förvarar jag svampen eller vad det nu är för något i papperspåsar, tomma mjölpåsar är perfekta, på torrt ställe en tid innand det läggs i glasburkar, fast jag är tveksam till att ha tätslutande lock på sådant som ska förvaras i många år.

Är man noga med torkningen och efterbehandlingen kan man förvara den torkade varan väldigt länge - använde nyligen rönnbär från 1996.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon