|
Hej igen
11-10-2009, 19:41
Köpte 17 tums bärbar för drygt 4 mån sedan och har inte hittat några nackdelar med Vista ... minns att här fanns några som inte alls tyckte om det utan föredrog XP.
Vad är ni missnöjd med vad gäller Vista?
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2009, 19:45
Det tar upp mycket minne (de riktigt små bärbara har ofta för lite minne för att Vista ska fungera), går ofta segt, tar tid att installera sånt som mobilt bredband etc.
Hej igen
11-10-2009, 19:48
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-10-2009, 20:45)  Det tar upp mycket minne (de riktigt små bärbara har ofta för lite minne för att Vista ska fungera), går ofta segt, tar tid att installera sånt som mobilt bredband etc. OK ... jag upptäckte att msn tog tid att starta så den har jag tagit bort från autostart ... köpte en 15 tums i veckan, den verkar vara snabbare än 17tums (den fick maken pga den var för tung att surfa med liggandes) Ser att det 'är en massa som startas vid upstart ... kanske kan man plocka bort en del?
Piccante
11-10-2009, 20:00
Vista funkar hyfsat nu. Jag fick Vista när det var helt nytt och då tyckte jag det hade en del buggar och var allmänt segt. XP är mkt smidigare och nya windows 7 sägs vara bra. Windows lyckas varannan gång påstås det.
Hej igen
11-10-2009, 20:03
CITAT (Markus_H @ 11-10-2009, 21:00)  Vista funkar hyfsat nu. Jag fick Vista när det var helt nytt och då tyckte jag det hade en del buggar och var allmänt segt. XP är mkt smidigare och nya windows 7 sägs vara bra. Windows lyckas varannan gång påstås det. Är det IE7 du menar? Jag fick uppdatering till IE8 ... tror jag det var ... har inte märkt någon skillnad någonstans. Tänkte att det kunde vara ett plus att veta om ev "krångel" som Vista kunde ställa till med
*Stintan*
11-10-2009, 20:30
Jag har visserligen inte bärbar dator utan stationär och jag har haft Vista i snart 2 år och inget har krånglat hittills. Jag är nöjd men jag gillade xp också. Det är nog mycket en vanesak.
Jag har Vista på den bärbara. Den har fungerat hur bra som helst i 3-4 år. Jag installerade mobilt bredband på den i somras utan problem........tog bara några minuter.
Däremot har jag svårt för Vista då det gäller navigeringen......svårt att hitta bland mina foto. Jag gillar inte att den lägger upp mappar för varje fotodatum när man tömmer kameran. Det ska visst gå att ändra men jag har inte lärt mig det.
Jag har XP på den stationära och är mer van den.
Jag har också hört att många är missnöjda med Vista och att Vista inte blev den framgång som de trodde. Vad som är problemet vet jag inte.
Huggorm
11-10-2009, 20:46
CITAT (Alba @ 11-10-2009, 21:40)  Jag har Vista på den bärbara. Den har fungerat hur bra som helst i 3-4 år. Så länge har vista inte funnits, det kom 2007 för privatpersoner
Hej igen
11-10-2009, 20:48
CITAT (Alba @ 11-10-2009, 21:40)  Jag har Vista på den bärbara. Den har fungerat hur bra som helst i 3-4 år. Jag installerade mobilt bredband på den i somras utan problem........tog bara några minuter.
Däremot har jag svårt för Vista då det gäller navigeringen......svårt att hitta bland mina foto. Jag gillar inte att den lägger upp mappar för varje fotodatum när man tömmer kameran. Det ska visst gå att ändra men jag har inte lärt mig det.
Jag har XP på den stationära och är mer van den.
Jag har också hört att många är missnöjda med Vista och att Vista inte blev den framgång som de trodde. Vad som är problemet vet jag inte. Kan det vara så att du har en Canon kamera ... eller annan som har program som säger att alla foton från viss dag ska läggas i egen mapp med dagens datum? Jag har Olympus och utan att ha gjort något så kan jag öppna bilderna och placera dem där jag vill. Maken har en Canon kamera och alla bilder sparas dag för dag i egna mappar ... programmet laddades ner när han installerade kamerans CITAT (Huggorm @ 11-10-2009, 21:46)  Så länge har vista inte funnits, det kom 2007 för privatpersoner jamen om den kom 2007 så har den ju funnits i 3 år
ängsvädd
11-10-2009, 20:48
CITAT (Markus_H @ 11-10-2009, 21:00)  ..... Windows lyckas varannan gång påstås det. Någon som vet när microsoft planerar att komma med nästa op.system?
Huggorm
11-10-2009, 20:56
CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 21:48)  jamen om den kom 2007 så har den ju funnits i 3 år Snart. Det är bara 2009 än så länge CITAT (ängsvädd @ 11-10-2009, 21:48)  Någon som vet när microsoft planerar att komma med nästa op.system? 31 oktober i Sverige, alltså om några veckor http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7
Hej igen
11-10-2009, 21:01
CITAT (Huggorm @ 11-10-2009, 21:56)  Snart. Det är bara 2009 än så länge 31 oktober i Sverige, alltså om några veckor http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_72007 .. 2008 ... 2009 = 3 år
DragonLady
11-10-2009, 22:01
Tror vista kom i februari 07... så i februari 2010 är det 3 år sedan...i början kraschade systemet väldigt lätt och var mycket instabilt. Allt var väldigt tunggrott och krångligt.. men det e ju som med allt annat, gör man inget eller inte direkt använder sin dator/op.system så händer ju inte så mycket, men om man är van vid att jobba med ett op. system som är relativt stabilt och kompatibelt med sina andra hård o mjukvaror sedan får vista i knät som inte alls vill vara med o inte är kompatibelt med nåt så kunde man ju lätt få ett sammanbrott... Det vista op. som man nu får är inte samma skräp som kom först innan alla "lagningar" Om windows 7 blir bättre än vista återstår ju som sagt o se.. det kan ju knappast bli sämre iaf...
Dock hävdar vissa att operativsystemet ska använda mycket ramminne för att kunna läsa just från det mycket snabbare ramminnet, än från den mycket långsammare hårdisken.
Men många anser att det är dåligt, men finns även de som ser massor med fördelar med operativsystemet.
Windows 7 startar inte snabbare än Vista, när man verkligen mäter hur lång tid det tar innan det går att börja jobba med operativsystemet. http://www.idg.se/2.1085/1.258094/studie-w...abbare-an-vistaSedan kan man ju fråga sig varför man skall betala 2000 kr för ett operativsystem, när det finns väldigt många fria alternativ: http://www.idg.se/2.1085/1.256260/windows-...ciella-prisernahttp://distrowatch.com/
CITAT (Huggorm @ 11-10-2009, 21:46)  Så länge har vista inte funnits, det kom 2007 för privatpersoner Ja du har nog rätt. Tiden går ju så fort och det kändes som om datorn var 3-4 år. När vi köpte den var Vista installerat.
skånepåg
12-10-2009, 10:38
Jag hade vista home premium för några år sen med 2gig minne men köpte snabbt 2gig till för att det inte skulle lagga så mycket i spel, men sen efter nått år bytte jag tillbaks till xp för jag hade några program som inte funka till vista... Har testat betan till windows7 och det e ju förbannat snyggt men vet inte om man skulle skaffa det för isåfall skulle det vara för directx11 men då skulle man behöva ett nytt grafikkort oxå  Men det återstå att se ^^
ängsvädd
12-10-2009, 10:41
CITAT (Alba @ 12-10-2009, 08:33)  Ja du har nog rätt. Tiden går ju så fort och det kändes som om datorn var 3-4 år. När vi köpte den var Vista installerat. Det beror ju på när under året vista kom  Kom det 1/1 2007 så har det ju snart funnits i 3 år
Meriona
12-10-2009, 19:42
Jag har Vista och det funkar alldeles utmärkt, sonen spelar som sjutton utan att det laggar. Det har aldrig varit problem, särskilt inte sen vi fick 64-bitvarianten.
skånepåg
12-10-2009, 21:42
CITAT (Meriona @ 12-10-2009, 20:42)  Jag har Vista och det funkar alldeles utmärkt, sonen spelar som sjutton utan att det laggar. Det har aldrig varit problem, särskilt inte sen vi fick 64-bitvarianten. Hehe beror ju på vilka spel man spelar, jag har en dualcore och lirar de senaste spelen som behöver dual, och ska nog köpa nytt efter året, hoppas på att det kommer nått åttakärningt eller bättre för quad verkar lite oldschool med dagens snabba utveckling  Men vista är faktiskt lite segt märkte jag fasst jag hade 4gig minne, tar lite tid att starta upp vissa krävande program  Men dagens teknik utvecklas så snabbt så vette tusan vad som finns om 5 år bara
Meriona
13-10-2009, 11:35
Assassins Creed funkar tydligen iallafall, den funkade inte på vår förra dator med Vista 32bit. Men nu kommer ju snart 2:an ut och då vet man ju aldrig...
Hej igen
20-10-2009, 20:36
Något som irriterar mig nu på den nya, det är att jag flera ggr/dag får upp ruta där det står "Internet Explorer har slutat fungera" ... så tar det en stund tills nästa ruta kommer upp... där står att problemet är löst och IE startas om och vips så funkar allt igen. Annars fungerar den till full belåtenhet ... snabb är den också. Konstigt att det aldrig hänt på den som köptes i maj-09 ... det är samma Vista Home Premium i den.
skånepåg
20-10-2009, 21:25
Skulle det inte bli gratis uppdatering till windows 7 från vista?? Annars testa det och firefox ^^
Hej igen
20-10-2009, 21:48
CITAT (skånepåg @ 20-10-2009, 22:25)  Skulle det inte bli gratis uppdatering till windows 7 från vista?? Annars testa det och firefox ^^ Inte gratis för mig iaf ... det kostar drygt tvåtusen kronor läste jag nånstans. Om jag minns rätt så borde jag ha väntat ett tag med att köpa den senaste ... då hade jag fått gratis uppgradering ... men det ville jag inte. Får nog göra som dotter ... ominstallera .. efter det har hennes funkat 100%
skånepåg
20-10-2009, 21:56
CITAT (Hej igen @ 20-10-2009, 22:48)  Inte gratis för mig iaf ... det kostar drygt tvåtusen kronor läste jag nånstans. Om jag minns rätt så borde jag ha väntat ett tag med att köpa den senaste ... då hade jag fått gratis uppgradering ... men det ville jag inte. Får nog göra som dotter ... ominstallera .. efter det har hennes funkat 100% Hehe ok, jag kör ultimate nu ^^ Rekomenderar det starkt, så mycket snyggare och resurssnålare än vista ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|