Ullis--
11-10-2009, 20:04
Ska plantera 60m häggmispel häck och funderar på om det är bäst att gräva ett långt dike eller ett hål till varje planta?
Jorden som finns är väldigt lerig (gammal åkermark) och med klumpar. Vad ska den blandas med och ska den återanvändas?
Davidia
12-10-2009, 12:25
Det beror lite på hur den gamla åkerjorden är. Om den är väldigt packad (som åkerjord oftast är, då tunga fordon kört över ofta) hade jag valt dikesvarianten. Tänk i så fall också på att gräva ut ordentligt, mer än vad som behövs för planteringen, så att du luckrar jorden som kommer vara kring plantorna.
Häggmispel har ganska små krav på jordmån, de växer i både sand- som lerjordar. Är bara jorden tillräckligt luckrad skulle du därför inte behöva köpa till ny jord. Ny jord kan dock hjälpa till hålla jorden lucker, så det kan ju vara något att fundera på ändå. Har du egen kompostjord, så använd den. Själv köper jag nästan bara kogödsel numera, och planterar rakt i. Det funkar fint.
Åkerjorden kan du absolut återanvända. Blanda upp med kompostjord och använd i dina andra odlingsbäddar. Se bara till så att växterna där inte har något emot högre lerhalt!
Häggmispels bär används inte så allmänt, men det är väldigt goda och nyttiga. Det finns ju en särskild förädlad sort som ger större bär och odlas; bärhäggmispel. Men jag har använt vanliga häggmispelbär också, inget fel på dem!