Full version: funderar...
Mariann
skulle det kunna vara en äkta kaprifol för doftens skull eller ska den helst växa ensammen sleep.gif
Ti bee
Precis mitt experiment! biggrin.gif Har planterat en pipranka och senare 2 kaprifoler som höll på att ta över vår uteplats helt, det fanns ingenting som de inte klättrade i. Har inget svar dock.
Vår pipranka växer långsamt än så länge, men den är inte så gammal än, som det mesta här, förutom buskar och träd.
Kaprifol kan vara rätt dominant har jag märkt.
Vet inte om det kommer att fungera. Skulle kunna vara fint om det gjorde det! Testar! smile.gif
Mariann
Vilken sort har du?
Funderar om man då hellre skulle plantera Kaprifolen när Pipisen kommit igång efter några år. Men å andra sidan kunde ju Kaprifolen fylla lite undertiden ju unsure.gif och dofta rolleyes.gif. + att det är bekvämt att plantera samtidugt i samma hål, slipper man störa rötterna på pipsen senare. Njaa, det får nog bli samtidigt
wacko.gif
Ingo
CITAT (Mariann @ 20-11-2003, 06:52)
Funderar om man då hellre skulle plantera Kaprifolen när Pipisen kommit igång efter några år.

Apropå att det frågades om olika piprankearter på ett annat ställe - om du sätter en manchuriensis (koreansk pipis) tror jag inte att du behöver vänta med kaprifolen. Jag har en manchuriensis som har stått två somrar på en rätt mager och torr plats och vuxit två meter per sommar. Fast förra vintern frös mycket av årsskotten bort, jag får se hur det blir nu...
Ti bee
Kaprifolen är en vilding, kom från ingenstans, en äkta kaprifol. Underbar doft, starkväxande.
Undrans varför piprankan inte tar sig (det är en koreansk pipranka). Kaprifolen konkurrerar inte alls, den är nyplanterad, så det är inte därför. Det är en sådan där märkt planta (e-planta?) som ska vara av lite bättre kvalité. Ja..den kommer väl igång till slut, har hört att de kan ta lite tid på sig. Till slut sätter den säkert fart som Ingos gjort, hoppas jag.
Kanske är idé att låta piprankan komma tillrätta först? Eftersom de kan vara trögstartade ibland. Vår kaprifol kom som en orkan däremot. På en sommar hade den brett ut sig 4-5meter åt sidorna och 2.5-3meter på höjden. Den klängde vilt i rabatterna och tog stryptag på det mesta. laugh.gif Där vi har den nu så får den klättra bäst den vill, åt alla håll.
Du kan ju pröva med kaprifolen, fungerar det inte, om den blir för dominant, så kan du ju beskära den och flytta den till annan plats.
smile.gif
Mariann
CITAT (Ti bee @ 20-11-2003, 18:21)
Du kan ju pröva med kaprifolen, fungerar det inte, om den blir för dominant, så kan du ju beskära den och flytta den till annan plats.
smile.gif

God idé, Ti bee. Så får det bli.
Ingo
CITAT (Ti bee @ 20-11-2003, 18:21)
Undrans varför piprankan inte tar sig (det är en koreansk pipranka).

Har också undrat över det där...som jag nämnde på ett annat ställe så har jag en manchuriensis och två av mina grannar har var sin macrophylla. En av de macrophyllorna har bara stått och stampat i tre år nu medan min manchuriensis och den andra macrophyllan växer bra. Varför?

En skillnad är att macrophyllan som inte växer står mycket soligt medan min och den andra som växer har skugga större delen av dagen. Kanske de inte vill ha det för torrt för att växa bra?

En annan amatörmässig tanke är att den som inte växer är planterad på försommaren eller däromkring, så vitt jag vet, medan min är planterad i september. Jag har fått ett intryck av att en del vedartade växter tar sig mycket snabbare om de höstplanteras. Som om de mår bra av att få ägna sig bara åt rottillväxt ett tag innan det är dags för att växa på höjden, de kommer liksom i en god cirkel när det gäller balansen mellan rotsystem och resten. Men jag vet inte om det är rätt uppfattat av mig - det finns det nog mer kunniga som kan svara på - och jag vet inte om det är viktigt för just pipranka.
Ti bee
Vår ranka står relativt skuggigt, inte alls torrt utan i djup fuktighetshållande jord. Däremot så är den faktiskt just vårplanterad! Kanske ligger det något i det du säger Ingo!? Kanske är höstplantering bättre?
Vår stampar på i alla fall, koreansk e-planta till trots, rätt ynklig ser den ut, en tunn stängel bara. Får kanske sätta en till nästa höst om den inte tar sig.
smile.gif
Mariann
Jisses o jag som beställt en till våren. ohmy.gif . Man vill ju inte misslyckas så dyr som den ändå är. Få checka detta med Hortogreen.
Ingo
Ja men ta inte för allvarligt på mina funderingar nu...jag är rätt okunnig, försöker bara gissa!
Grannens icke-växande pipranka är planterad på försommaren OCH står mycket soligt till OCH är planterad i ett hål som de grävt i en gång med ett djupt grusbärlager, så fukten dräneras nog bort mycket effektivt, OCH de kanske inte har givit den så mycket jord att växa i OCH, vad vet jag, de kanske slarvade med vattningen första tiden...det borde ju vara viktigt med den planteringstiden och platsen...
Vad jag menar är, grannen har kanske en kombination av olyckliga omständigheter, vi har inget belägg för att enbart vårplantering räcker för att ge piprankan en dålig start.
Mariann
Svar från Hortogreen
Eftersom piprankan är mycket populär norrut i landet, säljer vi minst
80% av dessa på våren!!! Och vi har inte hört några klagomål. Du kan
alltså helt lugnt plantera en pipranka på våren.
Hälsningar
Anette Ohlsson
Så då chansar jag på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon