Full version: Spireor
sml@pl.se
Hallå!
Vet någon hur man skiljer mellan de spireor som kallas toppspirea, klasespirea, kungsspirea resp. häckspirea? Är alla egna arter eller är några av namnen synonymer? Jag jobbar med ett projekt på min kommun där jag bl a ska artbestämma prydnadsbuskar och den här samlingen får mig att slita mitt hår! Kan någon hjälpa?
Tusen tack!
Eva 33c
Jag konsulterade SKUD, en bra databas när det gäller namnfrågor. Där fick jag följande resultat:
kungsspirea = Spiraea × watsoniana

häckspirea = Spiraea salicifolia

klasespirea = Spiraea × billardii

När man har de vetenskapliga namnen är det mycket lättare att söka information och bilder, både å nätet och i böcker.

Toppspirea gav inget resultat, utan är kanske en mer lokal benämning. Jag tror en del kallar klasespirean så, eftersom den har blommorna i topparna. Jag hittade också en uppgift där luddspirean, spiraea tomentosa, kallades toppspirea. Den är lite lika klasespirean, så det kan kanske ha blivit någon liten sammanblandning där?
Kanske någon annan vet mer bestämt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon