qvasten
12-10-2009, 14:29
Hur ser äpplen som frusit ut? Våra äpplen är gula och lite genomskinliga i mitten om man delar dem. Det gula är inte mjukt. Någon sa att de har frusit. Stämmer det?
/Helena
Bad är det för sort? Endel blir genomskinliga när de mognar, vet du hur kallt det varit? Äpplen tål normal några minusgrader på trädet.
qvasten
12-10-2009, 17:23
Jag vet inte vad det är för sort. Några mornar har det varit runt -2. Vi har en koloni inte långt härifrån och där har jag aldrig sett det här.
Om det verkligen vore frostskada, så borde inte just fruktköttet runt kärnhuset vara drabbat, utan de yttre elarna. Jag tror att det bara är en sort som får genomskinligt kött när den mognar.
Rosmarin
13-10-2009, 10:08
Vi har också en äppelsort som påminner om det du visar. Vet inte om det är samma då jag inte heller vet vad mina är för sort. Detta är ett sommaräpple som ska konsumeras snart efter skörd. Har man för stor skörd för att äta får man koka mos eller något annat på dem.
qvasten
13-10-2009, 19:43
Våra äpplen är inte ätmogna än. Om jag hinner ska jag nog plocka dem i morgon och lägga på lagring. Då får jag ju i alla fall veta om det är normalt eller ej. Det känns som om de ska se ut så.
/Helena
Hej!
Dina äpplen är inte frusna. Då blir de mosiga och bruna.
Detta fenomen kallas för glasäpple. Detta uppträder i bland. Tyvärr har jag glömt vad det är som gör att de blir så.
Äpplena är fullt ätliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.