elfa1965
Jag byggde odlingslådor i somras (juli) och fyllde med jord som jag köpte på Ica Maxi tillsammans med barkmull. Eftersom det var lite sent för planteringar satte vi bara lite gräslök och några Lobelia som var över.
Nu när jag ska gräva runt lite i jorden (min nya jord) och blanda upp med lite kogödsel och hackade löv så är jorden jättehård och full med rötter. Jag vet inte vad det är för rötter men det ser inte ut som om de kommer underifrån. Är det någon som har en aning och vad som hänt och vad jag gjort för fel?
Jag som skulle försöka se till så jorden skulle vara jättefin till nästa säsong i vår.
/Elisabeth -cry-.gif
Lotta22
Du skriver inte hur stora odlingslådor du har men jag rekommenderar att du antingen byter ut jorden mot bra jord, t ex U-jord (billig jord består mest av torv och funkar i bästa fall som jordförbättring) eller blandar befintlig jord med grus, sand och välbrunnen kompostjord. Vänta med gödslingen till våren, ett par veckor innan sådd/plantering. Håll alltid jorden täckt med halm/löv på vintern och gräsklipp under växtperioden, så får du bra resultat.
Gunilla T
Gissar att du har ett träd i närheten vars rötter sökt sig upp i lådorna. Det hjälper inte att byta ut jorden i så fall. Du måste sätta något rotstopp i botten, markduk hindrar inte trädrötter men plast kan hjälpa.

Titta dig omkring, vad finns i närheten?

elfa1965
Hej!
Det finns ett träd som står i en slänt 2 meter bort. Förmodligen är det rötter från det. Vi har funderat på att ta bort detta träd, även innan detta med mina lådor.
Räcker det att hugga ned trädet för att rötterna skall sluta växa eller måste hela stubben grävas bort.

/Elisabeth
KRT
CITAT (elfa1965 @ 20-10-2009, 11:09) *
Hej!
Det finns ett träd som står i en slänt 2 meter bort. Förmodligen är det rötter från det. Vi har funderat på att ta bort detta träd, även innan detta med mina lådor.
Räcker det att hugga ned trädet för att rötterna skall sluta växa eller måste hela stubben grävas bort.

/Elisabeth

Beror nog på vad det är för träd.... Vissa är notoriskt svåra att bli av med - de skjuter rotskott i oändlighet, medans andra inte är något besvär alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon