Full version: Hyacint-fråga!
AnnaH
Hej alla!

Nu börjar ju tiden för jul-blommor närma sig med stormsteg, och inför årets första hyacint-köp har jag en liten fundering...

När man köper hyacinter brukar de ju stå in en ganska liten kruka (bara något större än själva löken), mår de bäst av att stå kvar i den krukan eller bör man plantera om dem?

Jag brukar låta de stå kvar, men får de kanske längre livslängd om de får bo i en rymligare kruka?? unsure.gif
nallebjornis
Om du tänker på tex amaryllis och tulpaner som du köper i kruka så ser du att dom inte heller har speciellt stor kruka...
Dom vill ha en liten kruka med ca 1 cm jord om sig...
Inte så mycket vatten heller... ju mindre ju bättre... ju kallare ju längre håller den... vill du att den ska slå ut fortare el om du vill ha den längre ställ den då svalt på natten då du ändå inte ser den... och var försiktig vid vattning absolut inget vatten på löken... möglar då...
Annki
Så sant! Dessa växter "lever på löken", dvs behöver ingen stor kruka och minimalt med vatten. Men nog tycker jag att hyacinterna är vackrast om man drar upp dem ur plastkrukar och samplanterar dem i grupp. Jag har en avlång vit porslinslåda (som en adventsljusstake) som rymmer precis tre hyacinter. Gärna vita. I mellanrummet brukar jag bara fylla på med fågelsand. Sen toppar jag med lite grönmossa. Rätt fint! När hyacinterna vissnar, rycker jag upp dem och ersätter med nya. Sanden och mossan överlever många omplanteringar.

Ett annat sätt är att skölja av hyacintens rötter och ställa ned dem i hyacintglas med vatten. Avsevärt enklare än att försöka driva hyacintlökar själv! Mina bara möglar... sad.gif

Amaryllis brukar jag sätta i en kruka som är ca 2-3 cm vidare än löken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon