Full version: flytt av dagliljor
gronaanna12
Hej

min fråga gäller dagliljor

jag har grävt upp två stora ruggar med dagliljor. Tyvärr visade det sej alla rötter nästa blev
avskurna den sista biten (den tjocka ) kom ej med och blev då kvar på det gamla stället.
Vad händer nu kommer dessa rötter att växa där och kommer den delen som jag skar av
och planterade på det nya stället att klara sej.
Det var mycket svårt och min man fick göra ingreppet Tyvärr med ej så gott resultat.

Vad tror ni som kanske har erfarenhet av detta misslyckanden.

gronaanna 12
KarinSKARA
Inte riktigt rätt tid men den kommer inte att dö bara för det, därimot kanske du inte får någon blomning nästa år.
Jag har sett hos mig i zon 3, att de bör omplanteras före utgången av Augusti månad, för gott blomresultat följande år.

VAR ytterst noga denna vinter och kontrolera OFTA så den inte fryser upp.

Skulle den höja sig över ytan så trampa antingen ner den försiktigt om det går, eller täck den lite med jord.
Kyla på nakna rötter = halvdöd planta nästa år
Har du tur så kommer de kvarvarande rötterna att bilda nya plantor om något år, så sedan har du ännu fler Dagliljor tummenupp.gif
gronaanna12
tack för svaret.
det låter hoppfullt med dagliljorna.
Karin jag ar varit inne på din sida och tittat på Acer och dagliljor
jag är mäkta imponerad av alla lönnar det finns.
skulle gärna viljakomma och titta.

gronaanna12
Bassam
Hej
vad ska säga det är dåligt tid för att flytta dom och de är fina rötter som ansvar för att suga näring och vatten från jorden , man kan chansa.

H: Bassam
KarinSKARA
CITAT (gronaanna12 @ 13-10-2009, 16:08) *
tack för svaret.
det låter hoppfullt med dagliljorna.
Karin jag ar varit inne på din sida och tittat på Acer och dagliljor
jag är mäkta imponerad av alla lönnar det finns.
skulle gärna viljakomma och titta.

gronaanna12

Tar väll bara sisådär 4 timmar, inte så särskilt nära tyvärr.
Du är hjärtligt välkommen om du har vägen åt detta hållet någon gång.
Vi har väll närmare 80 Lönnar nu men alla finns inte med i albumet ännu, tyvärr vill inte tiden hinna med allt man vill göra och albumet har inte 1:a platsen att uppdatera.
gronaanna12
tillbassam

det blev ganska mycket fina rötter kvar så vi får väl se till våren om jag har tur.
jag har inte varit så förtjust i daglijor tidigare men efter att ha tittat på hur många sorter det finns
så blev jag intresserad. tyvärr har jag ej så stor trädgård men jag kommer nog att satsa lite
mer på dom olika sorterna.
Mitt trädgårdsintresse har vaknat sent tyvärr (i grevens tid).
gronaanna12
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon