tepa
Hej

Är det normalt att Kottepalm ska se ut såhär? Har vattnat yttterst lite runt kanten av krukan en gång i veckan. För mycket ? Det är inte många veckor sen jag köpte den.

Hälsn Tepa
Lady Hamilton
Jag tycker att det ser ut på bilderna som det är en kombination av för lite vatten och för lite ljus. Och har du bara haft plantan ett par veckor så är det nog den tidigare behandlingen som inte varit bra. Fortsätt att vattna lagomt och låt den stå ljust.
Kottepalmer mår bra av att få en dusch emellanåt i bladrosetten det främjar nybildandet av nya blad
Alexander-VG-zon3
under vintern kan det också vara bra att ge dom en ljus (extraljus) och sval vintervila ca +5c +10c. och då lite torrare i jorden.

under tillväxten vill dom ha mycket vatten men ändå torka ut några dagar innan man vattnar dom igen, och ge näring ca 2-3gånger i månaden.

dom mår också bra av att komma ut under den frostfria perioden (efter att man avhärdat den för att vara ute) efter man avhärdat den vill den stå i ett soligt och varmt läge.

tepa
Tack för svar. Skulle vilja ta bort de fula barren, kan jag det ? Vill helst inte sätta den i övervintringsrummet nu, den är ju så fin. Kan nog ordna ett svalare (17-18 grader) rum med extraljus, matsalen, där vi inte behöver ha någon värme så ofta. Kanske bättre än 23-24 gradiga vardagsrummet...

Hälsn Tepa
Lady Hamilton
Du kan ta bort barren Och den behöver inte nödvändigtvis placeras svalt för att må bra. Det som är viktigast nu är ljuset
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 13-10-2009, 08:30) *
Tack för svar. Skulle vilja ta bort de fula barren, kan jag det ? Vill helst inte sätta den i övervintringsrummet nu, den är ju så fin. Kan nog ordna ett svalare (17-18 grader) rum med extraljus, matsalen, där vi inte behöver ha någon värme så ofta. Kanske bättre än 23-24 gradiga vardagsrummet...

Hälsn Tepa

att den får bruna blad nu är

1 för lite ljus

2 för torrluft

3 för varmt

där den växer vilt är det ''vintervila'' och den mår bra av att få vintervila (man slipper bruna blad på vintern och den håller sig vital).

placeras den svalt och ljust så löser liksom allt av sig självt och den slutar att bli brun/gul i svalluft blir det också fuktigare. den mår bra av att 1-3månader på året när det är som mörkast att placeras svalt typ under +15c men över +5c och ljust.

den klarar av rumstemp också (och bättre om du ger den extraljus). men den får lättare ohyra och får lättare gula/bruna blad.

du behöver inte sätta den svalt nu och inte heller senare, men jag kan verkligen rekommendera att du gör det i nov-dec fram till våren.

placerar du också ut den under den frostfria perioden ute så löser du också fukten när den får nya blad och ute får dom 10-20blad per omgång.

tepa
Tusen tack igen, ni två.

Ok, jag ger mig...det får bli svalare nov-dec till våren.
1. Sätter den väl i övervintringsrummet då.
2. Ska duscha den genast jag kommer hem.
3. Ska plocka (klippa) bort de vissna barren.
4. Ska flytta den till det lite svalare rummet, matsalen. Där finns också växtbelysning i fönstret.
5. Den SKA få komma ut i det fria nästa sommar.
6. Så var det med DET bastusällskapet...hi hi hi.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Kottepalmen flyttad till svalare ställe och duschad. Jag brydde mig inte om att klippa bort barren, dom stör nog inte så mycket när man ser växten i helfigur. Extrabelysningen sätter jag på när det skymmer, vid halvsjutiden på kvällarna. Släcker till natten. Jag blev lite orolig, ingen billig planta...Skönt att höra att den inte är på väg att dö, tack.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

I förrgår flyttade Kottepalmen till 12 gradiga rummet i huset. Vi har knappt någon värme på där eftersom vi inte använder det. Dessutom satte jag dit en lysrörs skrivbordslampa. Det blir väl bra ?

Nöjd nu, Flaxss ? :flirting:

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
jag tycker den ser väldigt frisk ut. skulle den nu bli gul där det är svalt så är det såfall för torrt i jorden. men ljuset är bra för den.
tepa
Hej

Tja, det finns lite gult längst ned. Men i övrigt är den väl frisk. Har inte klippt bort något, det kan väl vara kvar.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon