anki/ronninge
Ja nu är det dags att spänna över ett nät över dammen.
Vill inte ha en massa löv, allra helst inte eklöv i den.

En givande säsong, 8 näckros blommor blommade i somras
året innan 2. Alla växter grönskade tycker jag, Är jag riktigt glad över.

Paddorna som la ägg, som vi bevakade, hm..
såg aldrig till några paddyngel, tyvärr.

Bina som kom till dammen , troget varje dag, från morgon till kväll!
När det var som varmast, var det säkert upp till 75 bin som lapade vatten.'
Var riktigt spännande att se. rolleyes.gif Jag började läsa om bin och deras liv.
hoppas dom kommer åter nästa sommar!

I år låter vi pumpen vara kvar undervintern,
vi har alltid tagit upp den , med resultat att vi alltid har haft krångel att få igång den igen på våren.

Finns säkert någon som kan ge mig lite tips eller råd
om det är något vi ska tänka på om vi låter den vara kvar i dammen och igång..[/font]
Maggan H
Vi har också våra pumpar kvar i dammen nu för tiden, i början tog vi upp dem men de ska förvaras i vattenspann för att inte gummipackningar o sånt ska torrspricka. En mindre pump går som vaköppnare hela vintern.

Se bara till att pumpen kommer i öppet vatten så den inte blir infryst i is, då går den åt skogen. Om ni ska ha den igång tänk på att fiskarna bränner mer av sin energi om det är bra snurr på vattnet. Då kanske ni ska ha en mindre pump igång i stället.
anki/ronninge
CITAT (Maggan H @ 13-10-2009, 08:11) *
Vi har också våra pumpar kvar i dammen nu för tiden, i början tog vi upp dem men de ska förvaras i vattenspann för att inte gummipackningar o sånt ska torrspricka. En mindre pump går som vaköppnare hela vintern.

Se bara till att pumpen kommer i öppet vatten så den inte blir infryst i is, då går den åt skogen. Om ni ska ha den igång tänk på att fiskarna bränner mer av sin energi om det är bra snurr på vattnet. Då kanske ni ska ha en mindre pump igång i stället.

tack Maggan för råd..

nu har inte vi fiskar och detta med mindre pump..hm
då måste ju det inköpas.....
kina3
Hur djup är dammen?
Se bara till att pumpen ligger djupare än isen blir tjock.

Så har jag gjort: pumpen är permanent på ett djupt ställe i dammen. Den körs inte på vintern.
Jag har idag slängt i en PET flaska med sänke som jag tänker ska göra det lätt för mig att fixa ett hål i isen då jag tror det behövs.
Detta för att det var jobbigt att borra i fjol och jag lyckades inte få till ett bra lufthål.
Fiskarna klarade sig dock.
Men har man inte fiskar behövs ju inte lufthålet (och är ev överflödigt om man har fiskar)
skogstroll
CITAT (anki/ronninge @ 13-10-2009, 05:47) *
Ja nu är det dags att spänna över ett nät över dammen.
Vill inte ha en massa löv, allra helst inte eklöv i den.

En givande säsong, 8 näckros blommor blommade i somras
året innan 2. Alla växter grönskade tycker jag, Är jag riktigt glad över.

Paddorna som la ägg, som vi bevakade, hm..
såg aldrig till några paddyngel, tyvärr.

Bina som kom till dammen , troget varje dag, från morgon till kväll!
När det var som varmast, var det säkert upp till 75 bin som lapade vatten.'
Var riktigt spännande att se. rolleyes.gif Jag började läsa om bin och deras liv.
hoppas dom kommer åter nästa sommar!

I år låter vi pumpen vara kvar undervintern,
vi har alltid tagit upp den , med resultat att vi alltid har haft krångel att få igång den igen på våren.

Finns säkert någon som kan ge mig lite tips eller råd
om det är något vi ska tänka på om vi låter den vara kvar i dammen och igång..[/font]

hm ja jag hade också paddor fast inte blev det nåt inte. 3-4 näckrosor blev det för mig. Inga getingar smile.gif
MayaLisa
Jag har ett reglage till min pump så jag kan dra ner den på lagom "flås" . Det passar mig utmärkt, en sån här Reglage Då kan jag använda samma pump året om.
HelenJ
CITAT (kina3 @ 14-10-2009, 13:41) *
Hur djup är dammen?
Se bara till att pumpen ligger djupare än isen blir tjock.

Så har jag gjort: pumpen är permanent på ett djupt ställe i dammen. Den körs inte på vintern.
Jag har idag slängt i en PET flaska med sänke som jag tänker ska göra det lätt för mig att fixa ett hål i isen då jag tror det behövs.
Detta för att det var jobbigt att borra i fjol och jag lyckades inte få till ett bra lufthål.
Men har man inte fiskar behövs ju inte lufthålet (och är ev överflödigt om man har fiskar)

Om man kör pumpen hela vintern och leder vattnet tillbaka ner i dammen via en grov slang (fallhöjd några dm över vattenytan) tjänar man en massa på det.
1. Pumpen värmer lite där den står, isen kommer alltså inte att frysa till där.
2. Strömmande vatten fryser inte till. Du kommer alltså att ha ett hål i isen utan att behöva borra, slänga i PET-flaskor, köpa frigolitigloos mm.
3. Pumpen mår bra av att få gå konstant istället för att stängas av och sättas på.
MayaLisa
Om man kan ställa den så det "blåser" rakt upp så behöver man ingen slang =)
Gunilla T
CITAT (kina3 @ 14-10-2009, 13:41) *

Såhär gör jag;

Jag har två pumpar i gång på sommaren som pumpar upp vattnet i en liten bäck och syresätter dammen. Pumparna stängs av när isen börjar lägga sig på dammen därför att vattnet som cirkulerar runt kyler för mycket samt att vågrörelserna blir för kraftiga för fiskarna. Pumparna lämnas kvar i dammen eftersom de mår bäst av att ligga i vattnet.

När vi stänger av vattnet lägger vi ut en frigolitskiva med ett luftrör i för utsläpp av gaser. Sedan lägger vi ner två syrekulor som är kopplade till en liten pump som förvaras i en låda vid sidan av dammen. Syrekulorna bubblar sakta och ger inga vattenrörelser som fiskarna måste parera.

Och dethär hände i vintras;

Av gammal vana lyssnar jag alltid på pumpen och att den fungerar. Isen låg kvar på dammen och jag var ute när jag hörde ett konstigt ljud. Lokaliserade det till lådan där pumpen fanns och upptäckte att luftslangen lossnat från fästet, antagligen pga att solen började värma. Det var snabbt åtgärdat men när isen smälte på dammen var det bara att med tårar i ögonen konstatera vad som hänt.

Mina 11 japanska koikarpar var döda, de var nästan 10 år gamla och var rätt stora. Även samtliga av de större guldfiskarna hade dött, de minsta hade klarat sig. Dessutom håvade jag upp sex döda grodor, hittade säkert inte alla.

Dammen är ju full av liv även vintertid så hur mycket döda djur som avlidit av syrebrist kommer jag aldrig att få veta.

Man skall aldrig gå och hacka i isen vintertid, det skrämmer fiskarna och i värsta fall kan de avlida - de skall inte röra sig mer än absolut nödvändigt under vintertiden

Slutsatser...?
anki/ronninge
tack alla för toppen råd! smiley_small_hug.gif

jag bör flytta pumpen till nackroshålet

vad jag förstår..djup 1,2 meter..
där bör ju inte vattnet frysa.

hoppas jag..

sen ett flöde med vatten som pulserar..
ok

har jag fattat rätt nu wink.gif[attachment=43511:DSC_1505.jpg]
skogstroll
min e inte så djup så den åker upp på vintern smile.gif
anki/ronninge
CITAT (skogstroll @ 21-10-2009, 10:41) *
min e inte så djup så den åker upp på vintern smile.gif

ja du, jag är osäker på hur jag ska göra
kanske en ide är att kolla under vintern
om det fryser på det djupaste stället utan pump.

får se....*s
kina3
Googlar och googlar , men lyckas inte hitta information om frostdjupet i Botkyrka/Salem.
Detta är info som behövs då man bygger hus och vägar om jag inte har fel för mig.

Iallafall: jag har dammen i Tullinge. I vintras glömde jag sänka pumpen till det djupaste stället , men det gick bra ändå. Den låg då på ca 60 cm.
Nu har jag flyttat pumpen permanent till djupaste delen av dammen på ca en meter och jag behöver inte tänka på den något mer. Dvs komma ihåg att sänka den.

Jag tror att frostdjupet är max 1 meter i Stockholmsområdet.

Och så har vi ju växthuseffekten...
MariaS
CITAT (kina3 @ 21-10-2009, 13:06) *
Googlar och googlar , men lyckas inte hitta information om frostdjupet i Botkyrka/Salem.
Detta är info som behövs då man bygger hus och vägar om jag inte har fel för mig.

Iallafall: jag har dammen i Tullinge. I vintras glömde jag sänka pumpen till det djupaste stället , men det gick bra ändå. Den låg då på ca 60 cm.
Nu har jag flyttat pumpen permanent till djupaste delen av dammen på ca en meter och jag behöver inte tänka på den något mer. Dvs komma ihåg att sänka den.

Jag tror att frostdjupet är max 1 meter i Stockholmsområdet.

Och så har vi ju växthuseffekten...

Man brukar kunna hitta information om "frostsäkert djup" på kommunernas hemsidor.
MayaLisa
inte sjutton kan det frysa om du har pumpen står på ca 80cm djup, med pump igång. Jag är helt inne på detta att det är bättre att inte ha pumpen på det djupaste för då kan det få stå stilla med lite varmare vatten där. Så ska jag iaf göra i vinter.
MariaS
Det är riktigt. Även den minsta rörelse från en pump i djuphålan kan räcka för att fiskarna ska förbruka sitt energiförråd, när de istället skulle ligga där i hålan och vila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon