Full version: Lykkefund
Freyas
Jag hann precis att plantera en Rosa helenae - rättare en Lykkefund som ju är tagglös - innan frosten kom. Jag fick tag på en fin fin planta som redan vuxit till sig rejält så när jag planterat rosen, band jag de långa klängena fast på stödet .... och täckte rosens rötter med granris.
Följande morgon var den finaste och längsta rankan avklippt. Toppen hängde sorgset fastbunden på pinnen och nedre delen försvann under gransriset... den skyldige: Haren!
Att jag glömde tänka på den vid valet av en tagglös ros! Kanske en helenae med taggar hade klarat sig bättre? Vad tror ni? rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Freyas @ 13-10-2009, 08:13) *
Jag hann precis att plantera en Rosa helenae - rättare en Lykkefund som ju är tagglös - innan frosten kom. Jag fick tag på en fin fin planta som redan vuxit till sig rejält så när jag planterat rosen, band jag de långa klängena fast på stödet .... och täckte rosens rötter med granris.
Följande morgon var den finaste och längsta rankan avklippt. Toppen hängde sorgset fastbunden på pinnen och nedre delen försvann under gransriset... den skyldige: Haren!
Att jag glömde tänka på den vid valet av en tagglös ros! Kanske en helenae med taggar hade klarat sig bättre? Vad tror ni? rolleyes.gif

Det är jag inte alls säker på.. Kycklingnät är att rekommendera över de två första vintrarna.
Christina i Taxinge~
Harar i trädgården är ett otyg värre än rådjur, tycker jag!

Här hos mig har jag fått bukt med rådjuren ganska bra......de går inte genom trädgården längre på sommaren - däremot på vintern.
Deras nöje att bita av knoppar var otroligt frustrerande medan det pågick, men tog ju inte död på växten.
Haren är här "närsomhelst" och har i det närmaste dödliga angrepp på buskar & träd genom att ringbarka. Kycklingnät sitter numera uppe året runt!

Jag har inte sett några angrepp av hare på mina rosor, så jag vill gärna tro att taggarna håller Hasse Hare på avstånd.
Men sätt upp kycklingnät runt nederdelen av rosen så klarar den sig fint!
flouee
Finns det något annat - enklare - sätt att skydda sina rosor från harar? Jag tänker att det blir väldigt mkt nät nu när man nu köpt på sig ett antal rosor...
Christina i Taxinge~
Men jag kan aldrig tro att du behöver nät till alla dina rosor!? ohmy.gif

Jag har massor av rosor och som sagt, en envis hare som hälsar på, men aldrig har haren käkat på mina rosor!
Ta det lugnt - köp en bit nät till Lykkfund och kolla framförallt om du har några träd eller buskar i trädgården som kan behöva nätas. Det är mycket större risk att haren går på dem än på rosorna!!!

flouee
Jaha, men dåså smile.gif Det är min första vinter med rosor, fick för mig att det bara skulle vara flis kvar av mina plantor till våren giggle.gif
Kajsa
Vi har också en massa harar här men har aldrig märkt att dom rört rosorna men jag funderar på mitt nyplanterade äppleträd som är så litet, kanske ska det upp ett nät runt det ?
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 14-10-2009, 20:27) *
Vi har också en massa harar här men har aldrig märkt att dom rört rosorna men jag funderar på mitt nyplanterade äppleträd som är så litet, kanske ska det upp ett nät runt det ?

Absolut ska du sätta nät runt äppelträdet, Kajsa!
Här sitter numera näten uppe året runt runt stammarna på träd & buskar efter att Herr Hare tuggat bark och tagit död på ett Transparent Blanche och nästan dödat körsbärsträd, gullregn och olvon angry.gif
Greta i Österbotten
Tyvärr!Harar äter de taggigaste av alla taggiga rosor om den så önskar,inget förefaller stoppa deras framfart.Numera täcker jag allt,antingen med granris eller med galler runtomkring.Allt utom Hansarosorna och pimpinellrosen Finlands vita,de har spridit sej så mycket att det ingenting gör fastän hararna äter lite grann.
Freyas
bravo.gif Kul med alla kommentarer om hur ni har det med hararna och rosorna! Själv har jag haft nät runt mina unga fruktträdstammar, men då kom älgen och åt upp kvistarna! Bah! Fast han var ju så ståtlig att arg kunde jag inte vara - träden klarade sig ju trots allt.
Nu sitter det nät runt Lykkefund och snarast skall jag inhandla mer av den varan. Längst bort på tomten har jag en rosenbåge och vid den en nyplanterad Polstjärnan (den finska klättaren). Den måste jag nog skydda också.
I somras hade jag planterat små, söta vallmon som jag själv drivit upp från frön - jag tror de var sibiriska vallmon men inte så där färggranna som de brukar. Dessa var alla ljust babygula och så skira och söta så... men efter utplantering fick jag bara se en enda blomma trots tusen knoppar. Varje morgon var knopparna borta och blomskaftet stod upp i luften som en tom pinne!
Men någon var nog glad. De måste ha varit harens delikatesser. Sådana blir det inga fler för min del.
Lite synd om Lykkefund, tycker jag för den hade redan ett par riktigt långa och fina rankor.... men det blir väl fler .... Är inte Lykkefund ganska växtkraftig?
rolleyes.gif
Christina i Taxinge~
Jag tror att alla Helenae-rosor är växtkraftiga!
Själv har jag bara 'Hybrida' och den är en monsterväxare! smile.gif

Intressant att höra att haren äter på taggiga rosor.....eller är det så att de finska hararna har mera sisu att ge sig på sånt obekvämt käk!? biggrin.gif tongue.gif
Här har vi tack & lov aldrig haft harätna rosor.

Trist med dina vackra vallmo som aldrig fick blomma!!! Det är sånt som anstränger trädgårdsnerverna..... sad.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon