aqualis
Är på gång att vintra in växthuset. Mina psyallis är stora så jag fundrar på att klippa in den och satsa på att de bryter nytt till våren och kommer igång snabbare än att så nya.

Har någon av er provat och kan berätta om det är en förnuftig ide?

Med vänlig hälsning

rosita
Jag brukar övervintra min physalis i förrådet 2-10 grader och extraljus. Funderar på att ha den i växthuset i år, eftersom jag antagligen inte får plats med alla olika krukor i förrådet.

Jag klipper alltid ner den en del för att få bättre plats. Sen behövs ändå någon mer klippning till våren; en finjustering helt enkelt. Visst kommer den igång tidigare med blomningen än en planta som är frösådd på våren! OCh sen mognar bären mycket tidigare, bären är redan slut på min 2-åriga planta. Första året mognade inte bären förrän i slutet på sommaren och jag fick bära in den utan att klippa den, för den var full med bär!
aqualis
Hej Rosita och gott nytt år!

Jag har just varit ute och vattnat i övervintringstältet i växthuset. Där var mogna Physalis som smakade väldigt bra. Håller värmen med en vanlig kupevärmare som går på 500 w nu medans det är minus 5 – 10 grader ute, annars så klarar ett 400 watts element ställt med termostat på 10 grader av att hålla varmt.

Dt växer faktiskt ganska så bra fastän det är vinter. Ha r både lite dill och sallad förutom övervintrarna.

Med vänlig hälsning
rosita
Gott Nytt År!

Grattis till frukten! Visst är det härligt att kunna skörda mitt i vintern!?

Jag fick faktiskt också några fler bär innan jul, men nu står plantan kraftigt nedklippt i förrådet.

I år har jag ett litet övervintringstält med bara några sticklingar av druva, 2 citronträd, några pelargoner, en kruka med tulpaner och lite persilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon