tetafan
13-10-2009, 13:47
Jag har kittat om vissa fönster på kolonin och målat dom två gånger med fönsterfärg. Nu har har fåglarna fått smak på kittet trots att det är övermålat. Dom äter en betydande mängd på några dagar. Någon som har ett tips på hur man ska få dom att sluta äta upp kittet?
gladepetter
13-10-2009, 15:18
Jag använder mig inte av linoljekitt idag som du kan forma i handen utan av den typen glasmästaren nyttjar idag. Den är fåglarna inte lika pigg på typ Bostik fönsterkitt.
Hej
Det kan man sprida på växter stark paprika:
H:Bassam
Jag fick ett enkelt tips som jag inte provat själv,
sätt upp talgbollar bredvid fönstret så ratar dom kittet.

torvan
skogstroll
14-10-2009, 14:17
om det är boet de har det till så kanske det blir svårt... mina småpippifåglar äter såna där lintussar som sitter mellan stockarna på huset.. snart inget kvar
tetafan
14-10-2009, 16:07
Har fått ett annat tips av en arbetskollega. Dusta på med vitpeppar så håller dom sig borta. Jag tror att jag ska testa både peppar och talgbollar
CITAT (tetafan @ 14-10-2009, 16:07)

Har fått ett annat tips av en arbetskollega. Dusta på med vitpeppar så håller dom sig borta. Jag tror att jag ska testa både peppar och talgbollar

Det fungerar nog när man kittar fönstren, men efter att färgen torkar är det nog svårt att få kryddor att fastna där?
Myosotis
14-10-2009, 19:22
Här ger de sig inte på kittet så länge där är färg på, men nytt kitt försvinner innan det hinner hårdna (trots talgbollar. Talgoxar är nyfikna och ska undersöka allt med näbben. Kitt är inte bara gott (fetthaltigt) utan förmodligen också roligt att hacka i). Vi har fått sätta upp små trälister som täcker kittet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.