Maste
Hej,
Vi har grävt upp stora delar av gräsmattan under hösten. Nu är det lerigt och jordigt... Jag har trott att våren var tiden för att så nytt gräs. Nu fick jag höra någon som sa att nu var tiden, alltså i november? Är det någon som vet vad det är som gäller?

Tack på förhand!
ÅsaF
November tycker jag i och för sig låter lite sent men det kanske beror på vart i landet man bor. Jag har hört att det är bäst att så på vår eller höst för att man slipper vattna så mycket då. Det går dock även bra att så mitt i sommaren men då krävs det att man vattnar flera ggr per dag om det är varmt och soligt.

Kanske föreslog de november för att gräset skulle få en snabb start i vår eller nåt sånt unsure.gif

Finns väl egentligen ingen regel som säger när man ska så gräs. Det går att så när som helst (ej vintern då) bara man ser till att jorden är någorlunda fuktig.
Cilla
Jag sår hej vilt i stort sett hela året när marken är fri från tjäle. Det är skogsgräs jag sår. Höstsådd har hos mig givit bättre resultat, även då jag sått i december. Fröna gror ju inte då (vad jag vet och ser) men ligger fuktigt och väntar tidigt på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon