Full version: kaktusblomman
gunvor
[attachment=43150:8_okt_04...sblomman.jpg]

förra året knyckte jag ett par ynkliga plantor i ett sjuhusfönster - dom tog sig och växte sakteliga i sin kruka, plötsligt en dag fanns där en underlig blomma!!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en Stapelia (det finns många olika arter) brukar kallas asblomma på svenska för vissa sorter luktar as.

Och jag har för mig att det är en suckulent inte en kaktus.
varghem
ååååååååååh *tigger en bit*
Alexander-VG-zon3
tycker det ser ut som Orbea variegata - Ordensstjärna , men tycker det är svårt med Orbea växterna då dom alla är väldigt lika. Orbea hette tidigare Stapelia.

tillägg
det är en suckulent tillhör underfamiljen - Asclepiadoideae som finns i Oleanderväxterna.

gunvor
CITAT (varghem @ 13-10-2009, 19:02) *
ååååååååååh *tigger en bit*

du kan väl höra av dig på vårkanten - nu tror jag inte man vågar skicka - eller om du "har vägarna förbi"

tack för hjälpen ! Betr kaktusar/succulenter så har jag aldrig lärt mig skillnaden, för mig är alla som överlever längre perioder utan vatten kaktusar!
varghem
Men du biggrin.gif är ju inte så långt ju, har kommit på att världen blir mindre och mindre *skrattar*
tar en tur när det våras igen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (gunvor @ 14-10-2009, 09:51) *
du kan väl höra av dig på vårkanten - nu tror jag inte man vågar skicka - eller om du "har vägarna förbi"

tack för hjälpen ! Betr kaktusar/succulenter så har jag aldrig lärt mig skillnaden, för mig är alla som överlever längre perioder utan vatten kaktusar!

kaktusar är ju iförsig också suckulenter, suckulenter är ju ett samlingsnamn för växter som har köttiga delar och tål en längre period utan vatten.

kaktusar är detta

http://en.wikipedia.org/wiki/Cactus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaktusv%C3%A4xter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon