blaklocka
För första gången i mitt liv ska jag bo med balkong (åt syd i Stockholmstrakten) och tar tacksamt emot tips på växter som är lättskötta och som trivs på en balkong. Det blir mycket sol där men blåser en del.

Om jag måste specificera mig mer för att det ska gå att ge tips så vill jag gärna ha någon klängväxt och så är jag lite förtjust i ljung.

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Ska det vara flerårigt eller ettårigt? Ätligt? Blommande?

Nästan oavsett vad man väljer så blir det mer lättodlat ifall man har några få riktigt stora krukor ev. med vattenreservoar jämfört med om man har en massa småkrukor som måste vattnas 1-2ggr/dag under sommaren.
blaklocka
Sorry för sent svar. Helst flerårigt. Jag har blivit rekommenderad murgröna av några som kan växter rätt bra och känner till min bristande erfarenhet. Det tycker jag dessutom är fint.
Nauti
Jag skulle köra humle, det tycker jag är en såväl rolig som användbar växt. Annars kanske Passiflora incarnata(passionsblomma) passar, den är ju fin och användbar och skall klara ner till -30, men du kanske skall ta in dem över vintern och då har du ju mycket mer att välja på. Vindruvor kanske vore någonting?

Jag har själv planerat att odla ärtor och/eller bönor mot väggen på balkongen i år, men de är ju inte perenna.

Det finns massor att välja på men jag är inte så duktig på det här med att rekommendera växter så det får räcka med det jag har föreslagit tongue.gif
blaklocka
Tack för tipsen Nauti. Är passionsblomma och humle lättskötta?

Jag söker alltså en så lättskött klängväxt som möjligt, flerårig eller ettårig, som ska klara av en balkong i Stockholmstrakten i söderläge. Några tips?
Alexander-VG-zon3
passionsblomman måste du ta in, om du nu skaffar en sådan. den är mycket känsligare i kruka. dock dom härdigaste tål ett par frostnätter även i kruka, sedan de olika arterna tål olika. en del är tropiska och trivs inte om det går under +10c.

den vanliga blåa som man kan hitta i sverige ganska enkelt överallt är lättskött och trivs ute under den svenska sommaren och blommar mycket och den tål även några frostnätter i kruka. dock gillar dom inte om det blåser för mycket.

murgröna är svår att klara i kruka under vintern/vårvintern. den brukar få tjäletorka och brännas av solen.

med med tanke på att det är soligt så kan du ju ha krukor med kryddor och örter som lavendel, rosmarin, timjan, oregano, gräslök, lager, currört, helgonört, mynta m.f dock kan det blir problem med övervintringen för vissa. kan du dock skaffa extraljus så kan dom övervintra inne i ett ljust fönster specillt rosmarin och lager. dessa tål torka. men de får inte ha långa torkperioder de behöver heller inte så mycket näring.

du kan ju också prova tomater som funkar att odla ute. om du sätter dom skyddat från vinden. för sol gillar de. ge dom regelbunden näring och låt dom inte torka ut.

vill du ha sommarblommor så kan du skaffa vad som helst. dessa vill hållas lätt fuktiga hela tiden och få näring 1gång i veckan.

av fleråriga buskar och små träd så finns det ju mycket, många av dom kan övervintra ute på en balkong om du täcker dom och odlar i stora krukor.

förslag ; härdiga rosor, syren, kornell, trollhassel, paradisbuske, praktty, kaprifol m.m. dessa är enkla att sköta. håll dom lätt fuktiga under sommaren och ge dom lite näring ibland från juni till juli.
blaklocka
Tack för alla tips flaxss! Det blev till slut humle som klängväxt. Sedan blir det nog ett köp av en liten bänk som vi kan sätta lite annat smått och gott på. Kryddor och grönsaker vore kul om vi klarar av det. Det är inte mycket grönt i våra fingrar än. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon