Full version: Hur många vet
*Felix matte*
Idag är det Internationella KOL-dagen

Här kan du läsa mer och samtidigt passa på att skriva på för Rökfria Krogar
Tesa
Jag vet i allafall vad det är.
Och jag är en stolt ickerökare sen 2 år tillbaka men inte p.g.a det. Jag började bara plötsligt en dag inse att det var en glöd i ena änden på cigaretten och en idiot i den andra... huh.gif ... tongue.gif
Fialotta
[I]Tack för tipset...och jag har
såklart skrivit på...önskar ingen denna KOL sad.gif

Eva i Skåne
Usch ja, jag vet sad.gif . Gräslig sjukdom.
Min svärmor kan inte vara utan sin syrgas och är nästan låst vid hemmet där hon är kopplad till en 15m lång slang som går till syrgasaggregatet sad.gif . Tänk er att ha en rörelseradie på 15 meter. Brrrr
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2003, 21:37)
Usch ja, jag vet  :( . Gräslig sjukdom.
Min svärmor kan inte vara utan sin syrgas och är nästan låst vid hemmet där hon är kopplad till en 15m lång slang som går till syrgasaggregatet sad.gif . Tänk er att ha en rörelseradie på 15 meter. Brrrr

Ja men då vet du vad det handlar om. 15 meters rörelseradie... Skrämmande!
Många rökare vågar inte ens göra en Spirometri
Man förnekar in i det längsta att tobaken skulle ge skador.
Wargen
Tack för länken till Hjärt& Lung. Går nästan aldrig ut (på krogen alltså) numera för efter en stund är mina ögon illröda och hur kul är det? Plus att man får tvätta håret och alla kläder efteråt för det stinker tobak om allt!
Ens luktsinne blir verkligen skärpt av att inte röka (egentligen blir det ju normalt, det är ju rökarnas som blir avtrubbat), jag känner på flera meters håll om någon just har rökt en cigg....
*Felix matte*
CITAT (Wargen @ 19-11-2003, 22:11)
Tack för länken till Hjärt& Lung. Går nästan aldrig ut (på krogen alltså) numera för efter en stund är mina ögon illröda och hur kul är det? Plus att man får tvätta håret och alla kläder efteråt för det stinker tobak om allt!
Ens luktsinne blir verkligen skärpt av att inte röka (egentligen blir det ju normalt, det är ju rökarnas som blir avtrubbat), jag känner på flera meters håll om någon just har rökt en cigg....

Det gör också jag ,känner om en rökare finns i närheten.

"Går nästan aldrig ut (på krogen alltså) numera för efter en stund är mina ögon illröda och hur kul är det? "

Inte kul alls vågar jag som fd rökare påstå.
Men det största problemet är att de flesta rökarna förnekar att tobaken överhuvudtaget är skadligt.
yla
jaa visst e de konstigt att man inte slutade lååååååååååååångt tidigare än man gjorde,men när jag körde taxi försökte jag då o då men då luktade en del kunder så illa att jag började igen wub.gif
men nu så slipper jag röka o de e såååå skönt
har blivit ett antal år nu smile.gif
har en granne me kol o det är inte kul för honom jag hör honom genom väggen då han får hemska hostanfall
men inte slutar han att röka sad.gif han åker helikopter då o då till sjukhuset men när det har gått lite längre för honom blir han tvungen att bo på nåt hem eftersom han inte har nånstans att bo själv ,,,hans polare röker också o då kan han inte få ha syrgastuber hemma ,,som jaghar fattat det
ja hua ,va mycket det finns
Betty
Ja, jag kände till vad KOL var. En stor del av anledningen till att jag lyckades sluta röka... Tack för länken, jag har skrivit på för rökfria krogar. smile.gif
*Felix matte*
Läsvärd artikel

Klipp ur artikeln:En halv miljon svenskar är drabbade av kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL. Cirka 90 procent är rökare. Varje år möter 2.500 av dem en plågsam död.
Betty
Saxat ur artikeln ovan:
När det gäller trafiken är det känt att ungefär 600 personer dör varje år och att det finns en nollvision. Men hur många vet att det är fyra-fem gånger fler som dör i KOL varje år. Hur många vet dessutom att antalet dödsfall på grund av KOL ständigt ökar, i motsats till trafikdöden.

KOL är den fjärde till femte vanligaste dödsorsaken i de flesta länder och beräknas vara den tredje vanligaste dödsorsaken i världen inom 15-20 år. Det rör sig om en sjukdom som vi vet leder till svåra lidanden och en för tidig död hos flera miljoner människor varje år.
MimE
Tack för länken!

Då både min mamma och pappa har stora problem med rök kan vi aldrig ta med dem ut på en restaurang utan att först besöka den för att kontrollera att den s.k. rökfria delen verkligen är rökfri. Heder till alla restauranger som vi kan besöka! biggrin.gif

Pappa älskar tradjazz men kan omöjligt gå ut och lyssna "på lokal". Däremot kan han passa på när kyrkorna bjuder in band (får jag ge Göta River Jazzmen lite gratisreklam? wub.gif ).

Danmark är ett hopplöst land för rök-allergiker att besöka - tyvärr. Förvånansvärt lite förståelse för att vissa blir sjuka av rök.
Däremot är USA suveränt (åtminstone vad det gäller rökfria restauranger tongue.gif ).

Har ni några tips på andra bra/dåliga länder för folk som av hälsoskäl inte klarar av rök alls?

Själv kan jag tipsa om en kryssning vi gjorde runt Kanarieöarna för ett par år sedan (reste med Ving på båten Carousel). På båten var de flesta "lokaler" helt rökfria (bl.a. matsalen) och det fungerade utmärkt. I barerna var rökning tillåten i ungefär halva men den rökfria delen var helt OK att besöka.

Gambia är ett annat land som kan vara OK. Många röker men förklarar man sitt problem så är de jätteförstående och gör allt för att hjälpa till.

(Ursäkta om jag hamnat lite "off topic" från KOL).

/Mimmi
nina L
Min mamma dog i KOL i sommras. Det var det värsta jag sett!!
Jag önskar hellre ett förbud att röka på gator och busshållplatser. Jag kan låta bli att gå på krogen men att få en jävla massa rök i ansiktet så fort jag går ut genom min dörr är vidrigt. Detta går ju inte att värja sig mot. Suck!!!!
Nina S
Det är inte så att man som rökare inte tar hänsyn till dom som har ont av röken, jag tar iallafall hänsyn till dom, försöker flytta mig långt ifrån alla andra, så att ingen måsta andas in "mina" gifter.

Men jag har ju märkt som alla andra att vissa rökare inte tar den hänsynen, och det är är ju väldigt tråkigt, för ingen vill ju ha rök i ansiktet när man äter. Men det finns ju ickerökare som är väldigt överdrivna också....

Jag har råkat ut för människor som har "hoppat på" mig ute på gatan ang att jag röker och att dom faktiskt inte tycker att jag skall göra det, så det finns ju åt båda hållen menar jag bara.

jag tycker att det borde finns ordentliga Icke-rökar-resturanger, med dörrar emallan avdelningarna, så slipper ickerökare bli besvärade, och så slipper rökarna att sitta och skämmas.

Så tycker jag ialla fall tongue.gif

//Nina
nina L
Visst Det finns många hänsynsfulla rökare. Tyvärr är det ju som alltid de som förpestar som syns mest!
En eloge till alla häsynsfulla människor!
Nina S
Nu har jag oxå skrivit på listan,för jag tänkte så att om dom förbjuder rökning på resturanger, så kanske det blir lättare att sluta, det e ju inte lika accepterat då biggrin.gif

Och ALLA rökare vill ju sluta...

//Nina som snart skall lyckas sluta!
*Felix matte*
CITAT (Nina S @ 22-11-2003, 16:20)
Och ALLA rökare vill ju sluta...

//Nina som snart skall lyckas sluta!

Du vet att jag håller tummar och tår för dig wub.gif
Lycka till!
Nina S
Tack, det värmer wub.gif

Jag har varit inne på netdoktor, och gått med i deras sluta röka programm, det kanske funkar..., vem vet?

Hälsningar
Nina
Fialotta
Go, Nina Go!!!!!

Jag hejar på dig...vad har du för nick på röksajten...
så jag kan gå in o peppa dig lite, brukar
hälsa på där fortfarande om det är några som behöver pepp.
Du kommer bli förvånad vilken respons du får...
önskar dig jättemycke Lycka till wub.gif

Heja, Heja, Heja,
Tittiluringen
ett jättebra boktips från mig: Äntligen Icke-rökare, av: Allen Carr
jag läste den i april, enbart för att bevisa att den var en bluff. Inte sjutton skulle en bok kunna få mig att sluta röka. Jag gillade att röka, det var ju en del av min identitet.... eller nåt.

Så snopen jag blev när jag insåg att boken både var kul och lättläst.... trots det rökte jag fortfarande när jag hade 5 sidor kvar att läsa.

MEN: när jag slog igen boken, färdigläst, så insåg jag plötsligt att jag inte skulle komma att röka mer.... och det gör jag inte heller, ingen abstinens att tala om och inget sötsaksbegär eller humörförändringar.

Jag är frälst!
Den kostar runt 200 kr i handeln, men tro mig det är VÄL investerade pengar.

Kram alla!
Tittiluringen wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Tittiluringen @ 23-11-2003, 20:59)
ett jättebra boktips från mig: Äntligen Icke-rökare, av: Allen Carr
jag läste den i april, enbart för att bevisa att den var en bluff. Inte sjutton skulle en bok kunna få mig att sluta röka. Jag gillade att röka, det var ju en del av min identitet.... eller nåt.

Så snopen jag blev när jag insåg att boken både var kul och lättläst.... trots det rökte jag fortfarande när jag hade 5 sidor kvar att läsa.

MEN: när jag slog igen boken, färdigläst, så insåg jag plötsligt att jag inte skulle komma att röka mer.... och det gör jag inte heller, ingen abstinens att tala om och inget sötsaksbegär eller humörförändringar.

Jag är frälst!
Den kostar runt 200 kr i handeln, men tro mig det är VÄL investerade pengar.

Kram alla!
Tittiluringen wub.gif

Vad glad jag blir när jag läser din historia.
Vet att det finns jättemånga som liksom du, lyckats sluta tack vare boken. wub.gif
Kram från mig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon