Har planterat en Zilga i mitt växthus i vår. Den är ca 2 meter hög nu. Nu är det minusgrader här i zon 5 ffa på nätterna så bladen har frusit och börjat ramla av. Nu undrar jag hur jag ska göra med vattningen. På dagarna är det soligt och blir då naturligtvis plusgrader i växthuset. Hur mår druvan av denna växlande temperatur? Ska jag fortsätta vattna? Ska jag täcka den på något sätt?
Hej! Jag har tre olika druvor i mitt växthus. Zon 4.
jag vattnar lite emellanåt, beroende på temperaturen. Jag har druvorna nedgrävda så de har kontakt med jorden utanför.
Lycka till!
Piafia
Lady Hamilton
16-10-2009, 17:11
Ingen fara Anna Fo nu är det höst och vinrankan går ner i djup vila Men när det kommer snö skall du skotta in en massa snö som du låter ligga kvar (du kan gärna "dränka" vinrankan i snö) Sedan till våren så tinar snön i lagom takt varefter vinrankan åter vaknar till liv (det kan dröja så länge som Maj/Juni innan du ser tillstymmelse till växt) Men har man haft snö i växthuset behöver man inte vara orolig för att den hinner torka ut, vilket annars kan bli problemet om vinrankan väckts för tidigt eftersom det snabbt blir varmt i växthus och vinrankan kan "luras" att börja växa.
Du kan gärna kolla i mitt vindruve album om du vill. Men jag har min planterad ute mot en garagevägg och bor ca 18 mil söder om dig
ogräset
17-10-2009, 19:53
Hej AnnaFo
Det enda jag kan säga jag har aldrig vattnat mina vindruvor, planterade i växthuset men rötterna har letat sig utanför , fungerar jättebra. Den här sommaren hade vi otroligt mycket vindruvor.
MVH Birgitta