Full version: vattna vintrad druva?
AnnaFo
Har planterat en Zilga i mitt växthus i vår. Den är ca 2 meter hög nu. Nu är det minusgrader här i zon 5 ffa på nätterna så bladen har frusit och börjat ramla av. Nu undrar jag hur jag ska göra med vattningen. På dagarna är det soligt och blir då naturligtvis plusgrader i växthuset. Hur mår druvan av denna växlande temperatur? Ska jag fortsätta vattna? Ska jag täcka den på något sätt? unsure.gif
Piafia

Hej! Jag har tre olika druvor i mitt växthus. Zon 4.
jag vattnar lite emellanåt, beroende på temperaturen. Jag har druvorna nedgrävda så de har kontakt med jorden utanför.

Lycka till!
Piafia
Lady Hamilton
Ingen fara Anna Fo nu är det höst och vinrankan går ner i djup vila Men när det kommer snö skall du skotta in en massa snö som du låter ligga kvar (du kan gärna "dränka" vinrankan i snö) Sedan till våren så tinar snön i lagom takt varefter vinrankan åter vaknar till liv (det kan dröja så länge som Maj/Juni innan du ser tillstymmelse till växt) Men har man haft snö i växthuset behöver man inte vara orolig för att den hinner torka ut, vilket annars kan bli problemet om vinrankan väckts för tidigt eftersom det snabbt blir varmt i växthus och vinrankan kan "luras" att börja växa.

Du kan gärna kolla i mitt vindruve album om du vill. Men jag har min planterad ute mot en garagevägg och bor ca 18 mil söder om dig
ogräset
Hej AnnaFo

Det enda jag kan säga jag har aldrig vattnat mina vindruvor, planterade i växthuset men rötterna har letat sig utanför , fungerar jättebra. Den här sommaren hade vi otroligt mycket vindruvor.

MVH Birgitta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon