Full version: När sätta Chili ?
BigDaddy
Läste just detta. Vilket datum är lämpligt för mig? Bor i Götet:

Redan dags att börja planera och förbereda inför nästa säsong! För att lyckas med chiliodling hemma i Sverige så är det plantering i slutet av året som gäller för en lyckad skörd. De starkaste chinense sorterna tar lång tid på sig och kräver därför en tidig start.

Sedan skulle jag vilja veta mer exakt när jag ska planera sätta citruskärnor, paprika, tomat...

"Mars-April" , är det första veckan i April jag ska sats på & se fram emot, planera för?
Är så himla sugen.

Men först & fräst vill jag höra om jag verkligen ska sätta Chili redan snart & exakt när isf?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har bra extra belysning kan du börja så i jan-feb (+dec för de chilisorter som behöver extra lång förkultivering).

Om du enbart ska ha det naturliga ljuset i ett fönster till dina växter bör du vänta med sådderna till slutet av feb-mars.

Paprika hör till samma släkte som chili och sås samtidigt (extra snabba sorter kan man dock så något senare om man vill)

Tomat sår man ca 8v innan utplantering och om man inte har växthus kan man oftast inte plantera ut tomaterna förren slutet av maj-början av juni = då räcker det med att börja så månadskiftet mars-april.
Alexander-VG-zon3
Citrus kan sås åretrunt, dock för bäst resultat så kan man så dom i feb-april inne eller i växthus.
BigDaddy
Tack & bock allihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon