Full version: Tandvårdsrädsla!
Christina i Taxinge~
Jag ska vara hos tandläkaren om en liten stund och laga ett hål (det första på 6 år)
Plötsligt upplever jag att det känns obehagligt att gå dit!
Inte själva lagandet, utan att man måste ligga med huvudet lägre än fötterna och få vatten och fyllningsbitar ner i halsen - ingen kontroll alls!
Usch & fy!
Men det måste gå......

Biggan_
Det är obehagligt att gå till tandläkaren men ett nödvändigt ont! Jag går en gång om året och på den tiden hinner inte förfallet bli så stort och kostsamt! Jag är nöjd med min tandläkare och känner mej väldigt väl omhändertagen.
aanderss
jag har en kvinlig polska som knappt kan svenska. saknar min gammla svenska tandläkare.
går hos folktandvården
Motti
Jag har alltid tyckt det var märkligt att jag tycker det är så obehagligt att gå till tandläkaren efter som min mamma var tandsköterska i 50 år,man kan ju tycka att man inte skulle bry sig,men kanske det är på grund av alla skräckhistorier man fick höra no.gif om operationer blod osv.Ska till tandläkaren den 22 och fy vad jag tycker det är jobbigt ,man vill helst slippa blush.gif
Christina i Taxinge~
Måste bara säga.......hemma igen! smile.gif
Det tog ca 20 minuter att borra bort gammal amalgamfyllning i en av de bakre "tuggtänderna", blåsa & spola rent, lägga i ny fyllning, torka & betala.
Dessutom lagas ju hålen med vit fyllmassa nuförtiden så man blir som "ny & vacker" i munnen!
Gissa om jag är nöjd!

Den här gången hade jag en tandsköterska som måste vara svensk mästare i att hålla undan vattnet i munnen med sugslangen - suveränt! OCH jag talade om för tandläkaren att jag avskyr att ha huvudet lägre än fötterna, så då slapp jag det smile.gif

Motti, berätta för din tandläkare hur du upplever besöken! Jag tror att du får du hjälp med vad du vill!
Vi är nog lite till mans & kvinns för angelägna att inte vara till besvär utan "sköta oss exemplariskt", dvs inte ha några åsikter hur besöket ska gå till.

Bee
Att gå till tandläkaren är bland det värsta som finns! Jag har haft tandläkarskräck sen jag var barn (dom var inte så pedagogiska på 50-talet!). Visst går jag dit men pulsen är onormalt hög och jag blir blöt på ryggen när jag sitter i stolen. Skall det lagas något hål vill jag ha bedövning före bedövningssprutan.
Jag tycker det blir värre ju äldre jag blir och det har jag sagt till tandläkren också. Han är jättebra och tar det vackert med mig.
Wilmer
Jag borde inte ha röstat som är förskonad från lagningar, så jag har bara positiva upplevelser att minnas yes.gif Förutom kanske då när jag som barn bet tandläkaren så hårt i fingret att han bara lämnade rummet blush.gif han sa ju bit ihop.............
Motti
Jag har en bra tandläkare som förstår att jag tycker det är jobbigt !jag brukar skoja med honom om hur bekvämt och smärtfritt det vore om man kunde lämna in tänderna i en ask och hämta dom när de är färdiga giggle.gif han brukar säga :att det menar du väl inte ändå det är väl skönt att ha sina egna tänder och så skrattar han flirting.gif
Alba
Inte rädd direkt men någon obestämbar otäck känsla när jag ska till tandläkaren. Kunde jag välja så gick jag nog inte dit....tror jag.
De ringer 1 ggr/år så det är bara att infinna sig. Det var många år sedan jag hade några hål.....inte hjälps det........den otäcka känslan finns där i alla fall när man sitter i väntrummet och hör ljuden från borr och annat.
Skönt att jag nyss varit där.

[attachment=43171:dentist.gif]
Rosmarin
Tycker det är obehagligt. Har ofta tandsten som ska tas bort och det gör ont tycker jag. Usch!
Irene_L
CITAT (Rosmarin @ 14-10-2009, 20:47) *
Tycker det är obehagligt. Har ofta tandsten som ska tas bort och det gör ont tycker jag. Usch!

Så tycker jag också. Jag har också alltid tandsten och fy så ont det gör att ta bort det. Men nästa gång ska jag be om bedövning. När mannen var sist så fick han någon slag bedövning så då kändes det inget. Sånt ska jag be om nästa gång! tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 14-10-2009, 16:19) *
Förutom kanske då när jag som barn bet tandläkaren så hårt i fingret att han bara lämnade rummet blush.gif han sa ju bit ihop.............

rotfl.gif
diva&hero
Jag hatar att gå till tandläkaren!!! Så fort jag får komma in i rummet så kommer tårarna.. Hjärtat rusar och det är skitjobbigt.
När jag var yngre(är under trettio ff..) så skippade jag tandläkaren i tio! år , hade då bitit av en tand ordentligt som jag inte gick och lagade förrän MÅNGA år senare. Och då gick jag inte förrän jag fick ont, jäkligt ont. Dom bara stod och gapade, min kindtand var så trasig att nerven var blottad! Blev en rotfyllnig, och det gjorde lika ont som en blottad nerv.
Nä, fy fasen det vill jag inte vara med om igen så det är bara att pallra sig dit en gång om året och lipa..
Christina i Taxinge~

Tandvårdsrädsla.....lite att läsa

Rosmarin
CITAT (Irene_L @ 14-10-2009, 21:05) *
Så tycker jag också. Jag har också alltid tandsten och fy så ont det gör att ta bort det. Men nästa gång ska jag be om bedövning. När mannen var sist så fick han någon slag bedövning så då kändes det inget. Sånt ska jag be om nästa gång! tummenupp.gif

Det verkar ju fantastiskt bra! Ska jag också be att få nästa gång. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon