|
Irene_L
14-10-2009, 17:25
Nu när det blåser kalla vindar ute är det skönt att tända en brasa i braskaminen: [attachment=43169:braskamin.jpg] Känner ni värmen!
Mysfaktorn är också ganska hög.
[attachment=43170:svettas_...skrattar.gif] - svettas puuuuh
Sussie F-Flower
14-10-2009, 17:58
blomkronan
14-10-2009, 18:08
Slut på veden...  har inte hunnit hugga... så vi får köpa i år. Jag längtar tills vi oxå kan tända en brasa, det är sååååååå mysigt. Ibland grillar vi korv i brasan det är oxå mysigt
Huggorm
14-10-2009, 20:23
Har installerat kamin i stugan, och proveldade tre gånger förra helgen. Nu skall kaminen vara inkörd, färgen har härdat och jag har testat så allt funkar. Men en sak upptäckte jag, jag måste finhugga veden bättre. Inte för att den inte går in genom luckan, utan för att det blir så vansinnigt varmt i stugan när man lägger in en riktig kubbe, det är ju 35 grader på ett kick
Sussie F-Flower
14-10-2009, 20:26
CITAT (Huggorm @ 14-10-2009, 21:23)  Har installerat kamin i stugan, och proveldade tre gånger förra helgen. Nu skall kaminen vara inkörd, färgen har härdat och jag har testat så allt funkar. Men en sak upptäckte jag, jag måste finhugga veden bättre. Inte för att den inte går in genom luckan, utan för att det blir så vansinnigt varmt i stugan när man lägger in en riktig kubbe, det är ju 35 grader på ett kick  Ja, fast det är ju bra om du vill sova där... Då lägger du väl in en "kubbe" innan du går och sover och sedan glöder den på morgonen när du vaknar...? Då är det ju bara att "lägga in" igen... Så gör jag... Dra igen draget så blir det inte så varmt... Edit: OJ!!! Fel smileys!!! jag ändrar till ..... som ovan
Huggorm
14-10-2009, 20:35
Jo, visst är det så. En ordentlig ekekubbe, sedan kan det pyra halva natten. Fast det är ju inte bra för klimatet att elda på det viset, då bildas det mer växthusgaser
Sussie F-Flower
14-10-2009, 20:42
CITAT (Huggorm @ 14-10-2009, 21:35)  Jo, visst är det så. En ordentlig ekekubbe, sedan kan det pyra halva natten. Fast det är ju inte bra för klimatet att elda på det viset, då bildas det mer växthusgaser Njaaae.... -det får inte pyra så att hela Sverige blir förstört och luckan blir svart.... Du måste hitta ett "mellanläge" så att inte hela Sveriges befolkning och alla vilda djur dör... Skämt åsido... det kan ta ett tag innan man "hittar rätt läge" på draget, men när du väl har gjort det (vilket inte kommer att ta så lång tid för du verkar ju väldigt teknisk...) så kommer du att kunna njuta av din värme dygnet runt, utan att du lägger in ved...
Ja varmt som attan blir det !första gången vi eldade höll vi på att dö av värmeslag vi fick helt enkelt öppna balkongdörren och släppa ut värme  Igentligen behöver man ju inte bygga bastu när man kan fixa en inne i vardagsrummet  Men det är så som någon sa man måste lära sig strypa spjället lagom ,men det blir varmt vilket ju är meningen  Men vad mysigt det är att sitta där med att glas och titta ut över sjön när det mörknar,det är väll Grottmänniskan i oss som vacknar till liv när vi sitter vid en brasa  man bara slappnar av .
Aqvakul
15-10-2009, 15:55
Älskar min braskamin på landet. Hade en i "stan" oxå när jag bodde i hus. HÄRLIGT!!!!
Huggorm
15-10-2009, 17:18
Jag eldar bara lövved för att slippa tjära i skorstenen samt kladd från kåda vid hanteringen. Men jag märker nu att jag saknar knäppandet och sprakandet från granved, samt doften av röken. Egentligen ogillar jag ju gran, men i spisen gör dom sig rätt bra  Att dom har ganska dåligt värmevärde passar ju mig bra också. Får väll börja blanda lite. Vad eldar ni andra mest och helst?
CITAT (Motti @ 15-10-2009, 12:54)  Ja varmt som attan blir det !första gången vi eldade höll vi på att dö av värmeslag vi fick helt enkelt öppna balkongdörren och släppa ut värme  Igentligen behöver man ju inte bygga bastu när man kan fixa en inne i vardagsrummet  Men det är så som någon sa man måste lära sig strypa spjället lagom ,men det blir varmt vilket ju är meningen  Men vad mysigt det är att sitta där med att glas och titta ut över sjön när det mörknar,det är väll Grottmänniskan i oss som vacknar till liv när vi sitter vid en brasa  man bara slappnar av . Det du berättar påminner om när vi invigde kaminen i stugan. Det var i september och ganska varmt ute. Vi eldade för inviga kaminen och för att det är så mysigt. Jag var tvungen gå ut i blåsten emellanåt för att svalka mig.....men elda skulle vi. På natten höll vi på att svettas ihjäl.......men man får väl offra sig lite för att ha det mysigt med en kamin.
diva&hero
15-10-2009, 22:25
Vi köper blandved som vi eldar mest som mysfaktor, men vill vi ha värme så kör vi gärna med björk.
Husihelvete
16-10-2009, 07:16
Vi eldade i vår nyinstallerade murspis för första gången i måndags, helt underbart.
Hej
Ja visst är det skönt. Vi har två täljstensspisar. En större på nedre våningen och en liten på övre.
Hälsn Tepa
Inga från Närke
16-10-2009, 18:32
Hoppas ni inte eldar sur ved och inte skräp så det kommer svart rök ur er skorsten.
Tyvärr så kommer jag att ha stora problem med att gå utomhus när det blir kallt och alla grannarna sätter igång att elda för värmen eller mysfaktorn. All röklukt som kommer ut skorstenarna sätter sig väldigt fint i mina lungor tyvärr så tänk på att elda med förstånd.
CITAT (Inga från Närke @ 16-10-2009, 18:32)  Hoppas ni inte eldar sur ved och inte skräp så det kommer svart rök ur er skorsten.
Tyvärr så kommer jag att ha stora problem med att gå utomhus när det blir kallt och alla grannarna sätter igång att elda för värmen eller mysfaktorn. All röklukt som kommer ut skorstenarna sätter sig väldigt fint i mina lungor tyvärr så tänk på att elda med förstånd. Nej, Inga. Sur ved kan man ju inte elda. Då går ju all värmen åt till att torka veden och ingen värme till kojan. Hälsn Tepa
Alphaville
16-10-2009, 20:54
CITAT (Irene_L @ 14-10-2009, 18:25)  Nu när det blåser kalla vindar ute är det skönt att tända en brasa i braskaminen: [attachment=43169:braskamin.jpg] Känner ni värmen!  Jag hade gärna haft en braskamin i förmiddags när det snöade... Visst är mysfaktorn stor!!
Avundsjuk..... jag är så avundsjuk...!
Gud så gott det låter med egen brasa.
Huggorm
16-10-2009, 21:40
Här är en bild på kaminhörnan som jag bygger i stugan. Det skall bli ett avfasat lecablock till på höger sida och två på vänster, sedan skall dom putsas och målas vita. Väggen skall också målas minst en gång till, ifall någon undrade. Lägg märke till friskluftsintaget i sockeln, det gör att kaminen slipper suga i sig den uppvärmda inomhusluften. Det är ett eget patent, och det skall läggas på ett galler så småningom. Trots att det var minsta kaminen jag fick tag på räcker det med tre vedträn för att stugan skall passera 20-gradersstrecket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|