smuleborg
Förra vintern, den var i det närmaste snöfri, dog vår väl etablerade höstanemon ‘Honorine Jobert’ och tremastarblomma, samt endel ”bebisar” (det var det sorgligaste). Vi lovade varandra att vintertäcka det som vintertäckas bör. Nu står vi inför nästa vinter. Tiden går.

För oss handlar det om enstaka etablerade perenner (som eg. inte ”tål” vår zon) och bebislådorna (beskydda de små liven). Och kanske kryddlandet (klarade - trots bebisnivå - faktiskt förra vintern).

Löv varvat med granris? Det känns som om frysta löv inte har en ”isolerande funktion”, men det verkar vara det vanligaste. Fungerar det?

Säckväv eller motsvarande?

När? Redan efter de första frostnätterna (låter orimligt) eller senare (och i så fall när)? Som ni ser vet jag ingenting om det här.

Hur gör ni?
Gunilla T
Örnbräken har du väl i skogen? Hålls ganska torr och klumpar inte ihop sig till en blöt massa. Om det är optimalt vet jag inte men jag brukar använda dem på lite känsligare växter.
skogstroll
jag brukar använda eklöv jag har rätt mycket av, men det går väl med vilka löv som helst, kanske en granruska också... säckväv har jag på de kinkigaste rackarna. Även fiberduk på de småträd jag övervintrar under huset. jag ska börja täcka nu i helgen
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 14-10-2009, 21:53) *
Örnbräken har du väl i skogen? Hålls ganska torr och klumpar inte ihop sig till en blöt massa. Om det är optimalt vet jag inte men jag brukar använda dem på lite känsligare växter.

Smart idé, det finns massor ett stycke bort. Tack.

CITAT (skogstroll @ 15-10-2009, 09:11) *
jag brukar använda eklöv jag har rätt mycket av, men det går väl med vilka löv som helst, kanske en granruska också... säckväv har jag på de kinkigaste rackarna. Även fiberduk på de småträd jag övervintrar under huset. jag ska börja täcka nu i helgen

Och vi hade tänkt lönnlöv i kombination med gran, men så kläckte Gunilla idén om Örnbräken... Vi får lov att testa oss fram helt enkelt. Tack skogstroll.
renate
Örnbräcken använder jag för lite känsligare växter och det fungera bra.Perenner täcker jag inte,har jag lägger jag löv i rabatterna.Senare blir det granruskor över det som är lite känsligt.Småplantor står redan i kallväxthuset,senare lägger jag löv över lådorna.
smuleborg
CITAT (renate @ 18-10-2009, 21:39) *
Örnbräcken använder jag för lite känsligare växter och det fungera bra.Perenner täcker jag inte,har jag lägger jag löv i rabatterna.Senare blir det granruskor över det som är lite känsligt.Småplantor står redan i kallväxthuset,senare lägger jag löv över lådorna.

Tack. Känsliga perenner, ett lövtäcke runt om och granris på toppen. Örnbräken är ett jättebra tips, tack till dig och Gunilla.

Ett kallväxthus skulle man ha.
ängsvädd
Något jag inte testat men kan tänka mig är bra är halm (ogödslad). Men det bästa är ju om man kan hämta täckmaterialet i naturen, som du redan fått förslag på.
Christina i Småland
Vad gäller 'bebislådorna', tycker jag att du ska täcka först med fiberduk och sedan lägga på löv och granris el. dyl. Fiberduken brukar jag lägga på för att inte få en massa gegga av löv eller barr bland småplantorna. För mig har det fungerat bra att lägga några pinnar eller dylikt under fiberduken, tvärs över lådorna, så att täckningen inte trycker ned de små plantorna.
smuleborg
CITAT (Christina i Småland @ 21-10-2009, 16:35) *
Vad gäller 'bebislådorna', tycker jag att du ska täcka först med fiberduk och sedan lägga på löv och granris el. dyl. Fiberduken brukar jag lägga på för att inte få en massa gegga av löv eller barr bland småplantorna. För mig har det fungerat bra att lägga några pinnar eller dylikt under fiberduken, tvärs över lådorna, så att täckningen inte trycker ned de små plantorna.

Tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon